قدردانی ۱۵۰۰ پزشک از کار عظیم بسیج در مهار کرونا

سرویس جامعه جوان آنلاین: با اجرای طرح شهید سلیمانی طی یک ماه گذشته و ورود بسیج به مدیریت مقابله با کرونا، مدتی است که ویروس تاجدار سر به زیر شده و آمار فوتی‌ها و بستری‌های کرونایی تا ۵۰ درصد کاهش داشته‌است. حالا هزارو ۵۰۰ نفر از پزشکان و اعضای بسیج جامعه پزشکی در بیانیه‌ای با تأکید بر اینکه اجرای طرح شهید سلیمانی و بیمار‌یابی و مراقبت و حمایت از مبتلایان به کووید ۱۹ در این طرح که منجر به کاهش چشمگیر بار بیماری کرونا در کشور شد، از همکاری تنگاتنگ بسیج با وزارت بهداشت و همچنین همراهی مردم، معتمدین محلی و ائمه جمعه و جماعت و خیرین سلامت برای اجرای این طرح قدردانی کردند و خواستار تداوم این همراهی شدند. معاون وزیر و سخنگوی وزارت بهداشت هم با تأکید بر اینکه در یک ماهی که از اجرای طرح شهید سلیمانی در کشور گذشته است، همه غیرتمندانه عمل کردند، این طرح را بسیار موفق ارزیابی کرد.

چند هفته‌ای می‌شود آمار ابتلا و فوتی‌های کرونا کاهشی شده‌است. روز گذشته هم با ثبت ۱۵۳ فوتی طی ۲۴ ساعت منتهی به سوم دی ماه، پایین‌ترین آمار فوتی طی دو سه ماه اخیر ثبت شد. در این مدت زمان ۲۴ ساعته ۶ هزار و ۲۶۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که یک هزار و ۷۵ نفر از آن‌ها بستری هستند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۷۷ هزار و ۴ نفر رسید. مجموع جان‌باختگان این بیماری هم به ۵۴ هزار و ۱۵۶ نفر رسید. تا کنون ۹۱۴ هزار و ۱۹۴ نفر از بیماران، بهبود‌یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۵هزارو۴۱۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۲۰۵ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲۴۳ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.
اجرای بسیار موفق طرح شهید سلیمانی


سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی در استان‌ها گفت: «خوشبختانه استان‌ها درایت خوبی دارند و خیلی سریع هماهنگی‌های مربوط به این طرح انجام شد که این دلگرم‌کننده است.»
معاون وزیر بهداشت افزود: «اسم این طرح مزین به نام شهید سلیمانی است که به علت غیرت و عشق و علاقه‌ای که ایشان به همه مردم داشتند همه ما باید جدا از مباحث مالی، غیرتمندانه پای این طرح بایستیم.»
وی درباره شیوه اجرای این طرح نیز اینگونه توضیح داد: «شعار هر خانه یک پایگاه سلامت و داشتن مشارکت اجتماعی مردم برای کنترل بیماری در این طرح دیده شده‌است. هر طرحی که قرار است به صورت سراسری اجرا شود، ابتدا یک استان را پایلوت می‌کردیم و بعد نتایج آن را بررسی و در صورت موفقیت در همه جا اجرا می‌کردیم، اما در بحران کووید ۱۹ این فرصت نبود و البته نباید انتظار داشته باشیم کار بدون نقص باشد.»
لاری تأکید کرد: «در یک ماهی که از اجرای طرح شهید سلیمانی در کشور گذشته است، همه غیرتمندانه عمل کردند و طرح هم بسیار موفق بود.»
بیانیه ۱۵۰۰ پزشک در تقدیر از بسیج برای اجرای طرح شهید سلیمانی
روز گذشته هزارو۵۰۰ تن از پزشکان و اعضای بسیج جامعه پزشکی، در بیانیه‌ای از همراهی سازمان بسیج مستضعفین در مقابله با کرونا و مهار این ویروس با اجرای طرح شهید سلیمانی قدردانی کرده و خواستار ادامه این همکاری‌ها شدند. در این بیانیه آمده‌است: «هر روز که می‌گذرد، ارزش تصمیم تاریخی امام راحل رضوان الله تعالی علیه در غرس نهال بسیج و اهمیت حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در پرورش آن نهال نوپا که امروز به فضل الهی شجره‌ای طیبه و تنومند و پر ثمر است، آشکارتر می‌شود.»
این بیانیه در ادامه با تأکید بر اثرگذاری اجرای طرح شهید سلیمانی در کاهش بار بیماری در کشور تصریح کرده است: «اکنون که با همت، درایت و موقع‌شناسی شما و در همکاری تنگاتنگ با وزارت بهداشت و همراهی مردم شریف کشور و معتمدین محلی و ائمه بزرگوار جمعه و جماعت و خیرین سلامت، طرح شهید سلیمانی در بیمار‌یابی و مراقبت و حمایت از مبتلایان به کووید ۱۹، به لطف خداوند منان، منجر به کاهش چشمگیر بار این بیماری در میهن عزیزمان شده‌است، اینجانبان خادمین حوزه سلامت کشور وظیفه خود می‌دانیم سپاسگزار این تلاش ایثارگرانه ومجاهدانه شما باشیم. البته شرط تداوم این روند، ادامه کار و غافل نشدن از پیگیری و مراقبت تا ریشه‌کنی نهایی است.» در این بیانیه تأکید شده‌است: «همچون گذشته بسیج این لشکر مخلص خدا گره‌گشایی کرد و در تعامل با شبکه بهداشتی درمانی کشور به ویژه پرستاران، بهورزان و مراقبین سلامت کاری عظیم و به یاد ماندنی را به صفحات پرافتخار خدمات خود افزوده‌است. ان‌شاءالله به زودی با تداوم استفاده از این ظرفیت عظیم، شاهد موفقیت‌های بیشتری در کنترل این همه‌گیری باشیم.»
این بیانیه به امضای چهره‌هایی همچون دکتر سید علیرضا مرندی، دکتر کامران باقری لنکرانی، دکتر حسینعلی شهریاری، دکتر امیر حسین قاضی زاده، دکتر علیرضا زاکانی، دکتر محمد حسن طریقت منفرد و هزارو ۵۰۰ تن از پزشکان و اعضای بسیج جامعه پزشکی رسیده‌است.
نمکی: تا کنون ردی از کرونای انگلیسی پیدا نکردیم
با پیدا شدن سر و کله کرونای انگلیسی، اما نگرانی‌ها درباره ورود این ویروس به دیگر کشور‌ها از جمله ایران جدی‌تر شده‌است.
سعید نمکی وزیر بهداشت تصریح کرد: «تا کنون ردی از این ویروس پیدا نکردیم و اگر پیدا کردیم به اطلاع مردم خواهیم رساند.» وی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی مرگ و میر‌های ناشی از کرونا و حذف نقاط قرمز در کشور اظهار کرد: «انگلیس نوع جدید ویروس کرونا را با دو ماه تأخیر اعلام کرد و ما به محض اطلاع اقدامات لازم را انجام دادیم.»
به گفته نمکی، پرواز‌ها به مقصد انگلیس و از مبدأ انگلیس به ایران ممنوع شد؛ مسافرانی که به واسطه ایرلاین‌های مختلف از انگلیس وارد کشور شدند، رصد و از آن‌ها آزمایش گرفته می‌شود. وی تأکید کرد: «ما لیست تمام مسافرانی را که از انگلیس در چند روز گذشته وارد کشور شده‌اند، داریم و آن‌ها را رصد می‌کنیم.»
محرز: ردپای جهش کرونا در پیک اخیر ایران
مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، با اشاره به جهش کرونا در انگلیس و احتمال ورود ویروس جهش‌یافته به ایران معتقد است: «در جهش جدیدی که در انگلیس ایجاد شده، قدرت سرایت ویروس افزایش چشمگیری داشته‌است. البته این احتمال وجود دارد که در پیک اخیری که در کشور داشتیم و شاهد سرایت گسترده کرونا بودیم، شاید همین ویروس جهش یافته بوده و از قبل وارد کشور شده‌بود؛ چراکه در پیک اخیر قدرت سرایت بسیار بالا بود و میزان مراجعه بیماران آنقدر بالا بود که گاهی دیگر تخت برای بستری بیماران نداشتیم.» از نگاه وی باید ژنوتایپ ویروس را بررسی کرد و در این صورت مشخص می‌شود که در پیک اخیر، ویروس جهش یافته وارد کشور شده‌است یا خیر؟
به گفته محرز در حال حاضر هم در جهشی که در انگلیس اتفاق افتاده قدرت سرایت کرونا ده‌ها و صد‌ها برابر شده‌است، اما شدت بیماری‌زایی آن تغییری نکرده‌است.
وی با بیان اینکه البته فعلاً رفت و آمد بین ایران انگلیس متوقف شده‌است، گفت: «در هر صورت ما رفت و آمد زیادی به انگلیس داریم و باید مرتباً ژنوتایپ ویروس را بررسی کنیم تا متوجه شویم ویروسی که در ایران است، کدام ژنو تایپ است. در این صورت می‌توانیم قطعی اعلام کنیم که آیا ویروس جهش‌یافته‌ای که در انگلیس هست به ایران آمده یا هنوز وارد کشور ما نشده‌است.»
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تأکید کرد: «به هر حال ویروس هر چه بیشتر به بدن افراد مختلف سرایت کند، دچار جهش هم می‌شود. این طبیعی است، اما همه دنیا باید دست به دست هم دهند تا اجازه افزایش سرایت را ندهند. در غیر این صورت اگر بیماری به همین صورت ادامه یابد، می‌توان انتظار جهش‌های دیگری را هم داشت.»