سپک تاکرا ایران نیازمند حضور هر چه بیشتر در مسابقات برون‌مرزی است

سپک تاکرا در ایران ورزش نوپاییست. ورزشی که در حال حاضر دوران ابتدایی شکل گیری خود را طی می‌کند و می‌رود تا کم کم جای خود را در میان سایر ورزشهای توپ و تور باز کند. بر عکس والیبال مردم چیز زیادی از آن نمی‌دانند. هر ورزشی اصول اولیه خاص خود را دارد و سپک تاکرا از این قاعده مستثنی نیست. بهترین توانایی در این بازی ضربه زدن است. خوب دیدن و خوب ضربه زدن، مهارت در بازی با توپ ؛ کنترل ضربات و تمرکز.
اولین کوشش‌ها در ضربه زدن با توپ سپک تاکرا اغلب ناامید کننده است که با تمرینات مستمر به صورت عادی در می‌آید. اما یکی از چیزهای هیجان انگیز و پرشور درباره این بازی کشف این حقیقت است که چقدر می‌توانیم از پاها و عضلات بدن خود بهره بگیریم و چگونه می‌توانیم ضربات ظریف و دقیق بزنیم.
بطور کلی سپک تاکرا را میتواان ترکیبی از رشته‌های فوتبال والیبال و ژیمناستیک و بدمینتون دانست یعنی فردی می‌تواند در این رشته موفق باشد که دارای توانایی ضربه و کنترل با پا در فوتبال، فکری والیبالی و انعطاف یک ژیمناست یا رزمیکار و ظرافت عمل در بدمینتون باشد.
با توجه به اینکه این ورزش مفرح و زیبا را می‌توان در هر محیط و مکانی از جمله پارکها، استادیوم‌ها، زمین خاکی و ساحلی انجام داد و احتیاج به امکانات خاصی ندارد و می‌توان به گسترش هرچه بیشتر آن در کشور عزیزمان امیدوار بود البته این رشته ورزشی آنچنان در کشور ما غریب نیست چرا که بخش کوچکی از تمرینات تیمهای فوتبال تحت عنوان تنیس فوتبال جهت بالا بردن توان کنترل توپ برگزار می‌گردد.


سپک تاکرا نام یکی از ورزش‌های قدیمی و باستانی ایالت‌های مختلف مالزی و کشورهای اطراف آن است. فرم و قالب این بازی به این صورت است که بازیکنان دایره وار ایستاده و توپ را با استفاده از پای خود به هوا می‌فرستند. در این بازی بازیکنان حق استفاده از دست خود را به هیچ عنوان ندارند. این بازی در قرن ۱۵ و در ملاکا انجام می‌شد و سال‌ها پس از جنگ جهانی دوم نیز نه تنها در مناطق اطراف ملاکا بلکه در شهر‌های متمدن متداول شده بود و مردمان مالزی از آن استقبال ویژه ای می‌کردند.
تا اینکه در نیمه قرن نوزدهم دستخوش تغییراتی گشت و به صورت پیشرفته تری به نمایش گذاشته شد. به این صورت که بازیکنان دو طرف یک تور که مانند تور زمین بدمینتون بود می‌ایستادند و با پا توپ را از روی تور به زمین حریف می‌فرستادند. بعدها به خاطر اینکه این بازی بیشتر در جشن تولد کینگ جورج (جورج شاه پنجم) برگزار می‌شد نام این ورزش را سپاگ راگا گذاشتند. این ورزش نخستین بار به عنوان یک دوره رقابت میان تیم‌ها در ماه می سال ۱۹۴۵ انجام شد.
در اواسط قرن ۲۰ بازیکنان این وشته ورزشی را بیشتر بازیکنان فوتبال تشکیل می‌دادند. زیرا در بازی با توپ به وسیله پاهایشان مهارت بیشتری داشتند.
از آن پس بود که نام بازی به سپک تاکرا تغییر یافت. سپک در زبان مالزیایی به معنی ضربه و تاکرا به معنای توپ است. سپک تاکرا به سه شکل رکو (تیمی ۳ نفره) سه سیکل (تایمی و با تیم‌های پنج نفره و دبل) راگا (تیم‌های دو نفر) می‌باشد. نکته جالب در تیم ملی بانوان سپک تاکرا کشور عزیزمان حضور کاپیتان تیم می‌باشد که با تبحر و خصوصیات فنی خود در این چند سال موفق شده چشم‌ها را خیره نماید و یکی از ارکان اصلی و ستون تیم ملی می‌باشد  توانایی فنی این بازیکن به حدی است که بسیاری از اقایان حسرت ان را دارند به همین منظور گفتگویی را با این بازیکن ارزنده و با اخلاق انجام دادیم که امیدواریم مورد توجه واقع شود.
معصومه بهزادی هستم،متولد٧٣/۶/٣١ از  شهر اراک،فوق لیسانس حسابداری و از ١٣سالگی وارد رشته ورزشی سپک تاکرا شدم در استعداد یابی مدارس با این رشته آشنا شده و جذب  این رشته جذاب شدم و به دلیل علاقه این رشته را ادامه دادم. ورزش سپک تاکرا به عنوان یک ورزش توپ و تور شناخته می‌شود که در آن بازیکنان در قالب دو تیم مقابل یک دیگر قرار می‌گیرند و بازیکنان باید از سه ضربه به مانند والیبال استفاده کنند با این تفاوت که یک بازیکن میتواند سه ضربه را خودش برای رد  کردن توپ استفاده کند در این ورزش بازیکنان می‌توانند از قسمت‌های مختلف بدن به استثنا دست برای ضربه زدن و رد کردن توپ استفاده کنند سپک تاکرا شامل رشته‌های مختلفی می‌باشد که شامل : رگو (سه نفر بازیکن اصلی دو نفر ذخیره ) دبل (دونفر بازیکن اصلی یک نفر ذخیره) کواد (۴نفر بازیکن اصلی ٢نفر ذخیره) تیم ایونت (٩نفر بازیکن اصلی ٣نفر ذخیره) هوپ تاکرا (۵نفر بازیکن اصلی ١نفر ذخیره) ساحلی (۴نفر بازیکن اصلی ٢نفر ذخیره) می‌باشد.
13 سال فعالیت حرفه‌ای
حدود 13 سال سابقه فعالیت در این رشته را  دارم سه سال بازیکن تیم لرستان بودم،هفت سال استان مرکزی و درحال حاضر بازیکن تیم تهران هستم در دوره فعالیت ام مدال‌های متفاوتی در لیگ و قهرمان کشوری کسب کردم  و در سطح جهانی  مقام‌های  مدال برنز در بخش رگو (دویژن A)مسابقات جهانی تایلند 2014 - مدال برنز در بخش هوپ تاکرا مسابقات جهاني تايلند 2014 -مقام پنجم در بخش رگو (دویژن A) مسابقات جهانی تایلند 2016 -مدال برنز مسابقات جام جهانی  هندوستان 2017 -مدال طلا در بخش دبل (دويژن A) مسابقات جهاني تايلند 2017 - مقام پنجم در بخش تیم ایونت (دویژن برتر) 2019 را کسب کردم. ولی بدلیل قدمت کم این رشته مشکل ناشناخته بودن هم دلیلی بر مظلومیت بیشتر این رشته ورزشی می‌باشد. با وجود مشکلات کنونی و درگیری با کرونا همچنان تمرینات بدون وقفه انجام می‌شود حتی به صورت مجازی پنج ماه هست که در اردوی ملی فعالیت و تمرین داریم  برنامه ریزی‌های خوبی که انجمن برای ما انجام دادند و  با  کمک مربی‌های تیم ملی باعث شده سطح آمادگی حفظ شود  و اجازه ندادیم این بیماری و شرایط کنونی جامعه مانع رسیدن تیم  به هدف کسب مقام در سطوح بالای جهانی شود.  مسابقات آسیایی داخل سالن در بخش دبل و هوپ تاکرا  که سال آینده در اردیبهشت ماه  راپیش رو داریم  انشالله بتونیم پرقدرت حاضر بشویم  و صاحب مدال‌های ارزشمندی شویم. بهترین خاطره‌ای که دارم مربوط به مدال برنز  مسابقات جام  جهانی در کشور  هند هست که با شکست دادن میزبان توانستیم این مدال با ارزش را کسب کنیم. در کنار ورزشم کار می‌کنم و حسابدار هستم با وجود علاقه‌ای که به شغل شریف معلمی داشتم  موفق نشدم به آن دست پیدا کنم اما تلاش می‌کنم در حیطه کاری هم مثل ورزش موفق عمل کنم. تنها خواسته من این هست به این رشته توجه بیشتری شود و  برای  حضور در مسابقات برون مرزی ما قطعا توانایی افتخار آفرینی‌های بیشتری را برای کشور عزیزمان داریم.
سپک تاکرا در حال حاضر ٢۴بازیکن از استان‌های مختلف در اردوی تیم ملی بزرگسال هستند و زیر نظر خانم ‌ها رویا جعفری (سرمربی)- صبا یوسفی (مربی)-شهرزاد سلیمانی (مربی بدنساز)-سارا پورجانکی (سرپرست)تمرینات توسط این عزیزان به طور کامل رصد می‌شود.
مسئولین این رشته ورزشی آقای سهراب آزاد (رئیس انجمن و قائم مقام فدراسیون جهانی )و خانم یلدا قاسمی (نایب رئیس انجمن) هستند اردو‌ها توسط این بزرگواران برنامه ریزی شده و حمایت می‌شود من به شخصه ازاین عزیزان  تشکر می‌کنم بابت  تمام تلاش‌هایی که برای پیشرفت هر چه بیشتر این رشته انجام می‌دهند.
من زندگی روتینی دارم به همین منوال ادامه  داشته باشه راضی هستم و به امید خدا به اهدافم میرسم.
درزندگی من آدم‌های کمی حضور داشتند سعی کردم گلچین همه خوب‌ها را کنار خودم نگه دارم چه فنی چه اخلاقی و زندگی آرام وخوشی کنار انها  داشته باشم.
بنده مدرک داوری و مربیگری بین‌المللی رشته سپک تاکرا  را  توا نستم بگیرم و زمانی که تصمیم گرفتم ورزش حرفه ای رو کنار بگذارم بیشتر تمایل دارم در زمینه داوری فعالیت کنم من همیشه سعی کردم با تلاش، پشتکارو پیگیری اهداف و داشتن انگیزه الگوی خوبی برای تمام هم تیمی‌های عزیزم در سطح کشور باشم  و اینکه  همیشه قدر دان کسانی هستم  که زمینه را برای ادامه فعالیت ورزشی‌ام فراهم کردند از خانواده تا مربی و دوستان.
 سپک تاکرا هر روز بهتر از روز قبل هست در این مدت کوتاهی که وارد ایران شده رشد چشمگیری داشته تیم‌های ابر قدرت جهان در این رشته کشور‌های تایلند -کره -ویتنام -فیلیپین –مالزی و  اندونزی هستند و ما در حال رقابت با این کشورها هستیم. با تلاش و توجه بیشتر به این رشته در آینده ای نزدیک میتونیم هم سطح این کشور‌ها در مسابقات جهانی حضور پیدا کنیم.