چرا هیچ مقام مسئولی در فدراسیون فوتبال پاسخگو نیست؟

در فوتبال روز دنیا استفاده از بازیکنان جوان در ترکیب تیم‌های بزرگسالان یک مزیت به شمار می‌رود  انهایی که فوتبال دوست هستند و مسابقات لیگ‌های مختلف را تماشا می‌کنند به خوبی اطلاع دارند که بسیاری از مربیان با دل و جرات در ترکیب تیم خود از بازیکنان جوان باکی ندارند اما اینکه سن این بازیکن جوان چند سال باید باشد علامت سوالی برای فوتبال ایران شده است؟ کافی است در گوگل سرچ نمایید و مشاهده کنید برخی بازیکنان شانزده ساله در بسیاری از تیم‌های مطرح و بزرگ دنیا موفق به بازی شده‌اند  حتی در فوتبال کشور خودمان هم بازیکنانی را داریم که با شانزده سال سن موفق به انجام بازی در لیگ برتر شده اند مجید جلالی ان زمانی که سرمربی تیم پیکان بود چندین بازیکن شانزده ساله را میدان داد، چندی پیش تیم بارسلونا بازیکن شانزده ساله در لالیگا به بازی گرفت  ولی در فصل جدید با توجه به قانون سازمان لیگ فقط بازیکنان هفده ساله هم حق بازی ندارند  چون در قوانین آنها امده است هر باشگاهی که تیم‌های پایه دارد حق استفاده از بازیکنان دو رده سنی پایین تر یعنی رده سنی امید و جوانان را دارد و با تاریخی که مشخص کرده‌اند بازیکنان  ۱۱\۱۰\۸۲ به بعد حق بازی در رده بزرگسالان را ندارند یعنی به عنوان مثال بازیکنی که متولد ۱۲\۱۰\۸۲ می‌باشد و حدود یک هفته دیگر سن هفده سالگی تمام و وارد سن هیجده سالگی شده است هم حق بازی ندارد ! ان وقت در شعارها و سخنرانی‌ها حرف از توجه به فوتبال پایه و نگاه به جوانان سخن فراوان می‌گوییم!
 متاسفانه در سالجاری یک رده سنی به نوجوانان اضافه کرده‌اند به عنوان رده سنی زیر هفده سال که باعث شده دست و پا تمام تیم‌ها و مربیانی که قصد استفاده از بازیکنان زیر هفده ساله را دارند،بسته شود! ضمن اینکه در سال قبل یعنی سال 98 بازیکنان متولد ۱۱\۱۰ \۸۱ در رده بزرگسالان بازی کرده اند و قطعا در سال ۹۹ باید یک سال بر سن افزوده شود که چنین اتفاقی نیفتاده است  و هیچ مقام مسئولی هم در سطح فدراسیون و سازمان لیگ پاسخگو نیست و مرغ انها یک پا دارد؟
با این وضعیت در فوتبال سطح یک دنیا انسومانه فاتی با 16 سال می‌تواند در ترکیب بارسلونا بازی کند، یوسف موکوکو 16 ساله عضو فیکس ترکیب تیم دورتموند آلمان باشد،‌هاروی الیوت با ۱۵ سال و ۱۷۴ روز سن به عنوان جوانترین بازیکن فولام در لیگ انگلیس بازی کند و ...اما با قانون سلیقه‌ای مسئولین فوتبال ایران در برخی استان‌ها هنوز بازیکنان مسن بالای چهل سال با شکم‌های برجسته باید بازی کنند!
البته در گذشته همانطور که اشاره شد بازیکنانی بوده‌اند که فقط با شانزده سال در لیگ بزرگسالان بازی کرده اند  همچون یونس دلفی با شانزده سال، محمد شریفی که در این فصل به پرسپولس پیوسته است،باقر نیاری با شانزده سال و یا امید عالیشاه که در سن کمتر از شانزده سالگی در ترکیب تیم صنایع طلایی در جام حذفی مقابل پرسپولیس بازی کرد و برخی بازیکنان دیگر که بیان نام انها از حوصله خارج است. البته در فصل جدید هم شبهاتی مطرح است که نمی‌توان یک بام و دو هوا  اقایان را قبول کرد و معلوم نیست در فدراسیون چه می‌گذرد به عنوان مثال در اخبار منتشر شده محمد سام عباس قلی زاده بازیکن تیم ملی نوجوانان در ترکیب هیجده نفره تیم چوکا تالش در لیگ یک امسال نامش بوده است، عرشیا بابایی بازیکن تیم ملی نوجوانان به تیم پدیده پیوست و...آیا این بازیکنان نوجوانان نیستند؟یا اینکه برای تیم ملی نوجوانان خدای ناکرده بحث صغر سنی مطرح است؟ چند روز پیش قرعه کشی لیگ سه انجام شد و تیم آکادمی کیا هم در این لیگ با بیش از ده بازیکن زیر هفده سال حضور دارد آیا برای این بازیکنان کارت بازی صادر شده است؟ 


چندی پیش برای پیگیری این موضوع با رضا عبدی مسئول فوتبال پایه در فدراسیون فوتبال  تماس حاصل شد وی در پاسخ گفت  نام بازیکنان زیر هفده سال را در لیست اسامی بازیکنان امید و جوانان نمی توان وارد کرد ولی در لیست بزرگسالان منعی ندارد چون در آنجا محدودیت سنی وجود ندارد . اما این گفته نیز مورد قبول مسئولین مسابقات سازمان لیگ هم واقع نشده است،حال شما پیدا کنید پرتغال فروش را!؟
به هر حال امیدواریم یک نفر پاسخگو در فوتبال کشور پیدا شود و پاسخ مناسبی را ارائه نماید تا شاهد ظلم به جوانان شانزده سال  کشور نباشیم.