آیا بساط قمار آنلاین برچیده می‌شود؟

شهروند|این روز‌ها که مردم در فضای واقعی، درگیر باز کردن گره‌های بسته زندگی و معیشت خود هستند آن‌سوتر در فضای مجازی، زندگی‌های لاکچریِ شاخ‌های مجازیِ درگیر بازی‌های قمار و شرط‌بندی، سرابی از یک‌شبه پولدار شدن را نمایش می‌دهد.
کم نیستند شخصیت‌هایی که با دست خالی و گاه با پرونده‌ای سیاه از ایران به ترکیه رفتند و چند وقت بعد تصاویری از زندگی مجلل و خودرو‌های آنچنانی‌شان چشم مخاطب را گرفت. واقعا چگونه شد که وحید خزایی، داوود غفاری معروف به هزینه، بهادر ترکیبی و چندین و چند اسم دیگر، صاحب زندگی آنچنانی شدند و حتی گاه عطای قاچاق را به لقای سایت‌های شرط‌بندی بخشیدند، تجارتی سیاه و سودآور دیگری را آغاز کردند که اگر جیب بازی‌کنندگان را خالی کرد، جیب صاحبان این سایت‌ها را پر و پرتر کرد.شناسایی سایت‌های قمار و درگاه‌ها و حساب‌های متصل به آنها از مدت‌ها قبل در دستور کار بانک مرکزی و حوزه‌های زیرمجموعه این نهاد بوده و تاکنون حدود ۲۰‌هزار حساب و درگاه مرتبط با موضوع قمار و شرط‌بندی شناسایی و به دادستانی معرفی و پس از صدور حکم قضائی مسدود شده‌اند و شناسایی هوشمند درگاه‌های مرتبط با قمار و شرط‌بندی نیز به تازگی عملیاتی شده و درحال اجراست که براساس آن این درگاه‌ها در زمانی کوتاه و به‌صورت خودکار شناسایی و معرفی و مسدودسازی آنها به سرعت انجام می‌شود.
جزئیات جدید از دیپورت‌کردن میلاد حاتمی
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، در خبر ۲۱ سیما درخصوص بازگردانی میلاد حاتمی، یکی از گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی، تصریح کرد: «اقدامات قضائی و اقداماتی از ناحیه پلیس بین‌الملل و پلیس اینترپل برای دیپورت‌کردن میلاد حاتمی قمارباز معروف انجام شده است.»


اسماعیلی با بیان اینکه تا این لحظه هنوز این اقدامات منجر به نتیجه نشده است، همچنین ناامید نیستیم و ان‌شاءالله به نتیجه خواهیم رسید، گفت: «او هم‌اکنون در اختیار پلیس مهاجرت ترکیه است.»
 سخنگوی دستگاه قضا گفت: «برای برخورد با این سایت‌ها و افراد یک بسته جامع آماده کرده‌ایم و فعالان این حوزه را به چند گروه تقسیم کردیم؛ گروه اول افرادی که به‌تازگی وارد این فضا شدند و برای آنها پیامک هشدار ارسال می‌کنیم. گروه دوم کسانی هستند که حساب‌های بانکی آنها را شناسایی و مسدود می‌کنیم و از آنها بعد از مراجعه برای رفع انسداد حساب بانکی تعهد می‌گیریم و اگر امکان جداسازی آنها از این سایت‌ها باشد آنها را جدا می‌کنیم.»
او افزود: «گروه سوم افرادی هستند که تحت تعقیب قضائی قرار می‌گیرند و برای آنها پرونده کیفری تشکیل شده است. در وضع موجود با اتکا به قوانینی داریم برخورد می‌کنیم، اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی درحال تدوین قانون جدیدی برای برخورد شدید با این افراد در این حوزه هستند. عزم قوه قضائیه در برخورد با گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی جدی است.» گردانندگان این سایت‌ها کیستند؟
بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۱۳۰۰ سایت شرط‌بندی برای مخاطبان ایرانی فعالیت دارند که ۸۰‌درصد آنها به خانواده امیرشقاقی مربوط می‌شود. چند‌سال پیش برای اولین بار، «محمد جرجندی» کارشناس امنیت اطلاعات که حالا مقیم آمریکاست و روی موضوع مافیای شرط‌بندی کار کرده بود از «سعدالله امیرشقاقی» معروف به دکتر و پسرش به نام «فرشید امیرشقاقی» معروف به مونتیگو در اینستاگرام به‌عنوان دو تن از سرشاخه‌های مافیای شرط‌بندی اینترنتی نام برد.در حال‌حاضر بیشتر این سایت‌های شرط‌بندی که به‌خصوص توسط چهره‌ها و شاخ‌های اینستاگرامی تبلیغ می‌شوند متعلق به خانواده امیرشقاقی هستند. این پدروپسر صاحبان سایت شرط‌بندی «بت‌بال ۹۰» هستند، بسیاری از سایت‌های دیگر را هم در این زمینه طراحی کرده‌اند و مدیریت بسیاری از سایت‌های دیگر شرط‌بندی را هم در اختیار دارند و نقش مهمی در حمایت مالی و مطرح کردن شاخ‌های اینستاگرام دارند. این دو، نزدیک به ۲۰۰ نمایندگی دارند و هرکدام از این نماینده‌ها یک کپی از پورتال اصلی را به خود اختصاص داده است.
این نماینده‌ها که اکثر شاخ‌های اینستاگرامی هستند باضریب ۵۰ -۵۰ یا ۶۰-۴۰ در این سایت‌ها شریک هستند. به گفته جرجندی، درآمد این خانواده از سایت‌های شرط‌بندی ماهانه ۲۰‌میلیون یوروست. آنها حتی به تازگی بانکی مجازی به نام «پارس‌گرام» ایجاد کردند که تمام اندوخته این شاخ‌های اینستاگرامی در آن نگهداری می‌شود و امیرشقاقی پسر، مدام بر استفاده از آن تأکید دارد. آن هم درگاهی که امنیت آن مشخص نیست و تمام اطلاعات کاربران را در اختیار امیرشقاقی قرار می‌دهد. شناسایی سایت‌های قمار و درگاه‌ها و حساب‌های متصل به آنها از مدت‌ها قبل در دستور کار بانک مرکزی و حوزه‌های زیرمجموعه این نهاد بوده و تاکنون حدود ۲۰‌هزار حساب و درگاه مرتبط با موضوع قمار و شرط‌بندی شناسایی و به دادستانی معرفی و پس از صدور حکم قضائی مسدود شده‌اند.
بیش از ۱۳۰۰ سایت شرط‌بندی برای مخاطبان ایرانی فعالیت دارند که ۸۰‌درصد آنها به خانواده امیرشقاقی مربوط می‌شود. از «سعدالله امیرشقاقی» معروف به دکتر و پسرش با نام «فرشید امیرشقاقی» معروف به مونتیگو در اینستاگرام به‌عنوان دو تن از سرشاخه‌های مافیای شرط‌بندی اینترنتی نام برده می‌شود.
به نظر می‌رسد عزم جدی برای مقابله با سایت‌های شرط‌بندی ایجاد شده است، زیرا در روزهای گذشته از قوه قضائیه و پلیس فتا، دستگاه‌های انتظامی و بانک مرکزی به این مسأله ورود کرده‌اند تا بساط قمار آنلاین برچیده شود، اتفاقی که باسابقه قمار در فضای مجازی در سال‌های گذشته، زودتر از این هم می‌توانست رخ دهد.