درگذشت کوهنوردان ارتباطی به سامانه «جی.پی.اس» ندارد

گروه سیاسی/ علی ربیعی سخنگوی دولت ضمن تسلیت برای درگذشت کوهنوردان در ارتفاعات تهران، ارتباط این حادثه با مسأله اختلال در سامانه جهانی مـــــــــکان‌یابی
«جی.پی.اس» را رد و اعلام کرد که مطابق استعلام‌های گرفته شده از نهادهای مسئول، از جمله وزارت ارتباطات و فدراسیون کوهنوردی سامانه «جی.پی.اس» در روز جمعه اختلال نداشته است.
به گزارش ایرنا، ربیعی روز گذشته در نشست خبری که به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، با ابراز تأسف اینکه پنجشنبه و جمعه گذشته، کوهنوردان به رغم شرایط کرونایی و باوجود اطلاعیه‌های هشدار‌آمیز به کوه رفته بودند، تأکید کرد: در صحبتی که با رئیس فدراسیون کوهنوردی داشتم اعلام کرد به رغم وجود اختلال در
«جی.پی.اس» در برخی روزها، حادثه روز جمعه با موضوع اختلال در این سامانه ارتباط نداشته است، همچنین طبق صحبت‌هایی که با وزارت ارتباطات داشتیم،


«جی.پی.اس» روز جمعه اختلال نداشته است.
او با اشاره به صدور اطلاعیه‌های هشدارآمیز سازمان هواشناسی، ستاد بحران استان تهران، سازمان هلال احمر و فدراسیون کوهنوردی، درباره وضعیت محیطی روز حادثه گفت: ساعت ۱۱ صبح روز جمعه باد با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت و در دمای منفی ۳۰ درجه وزید که هم دما را به منفی ۷۰ رسانده و هم باد شدید برخی افراد را جابه‌جا کرد، اولین تماس‌های مردمی به هلال احمر ساعت ۱۳ واصل شده است.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری، با این ملاحظات، شرایط بد جوی را عامل این حادثه اعلام کرد و گفت: رئیس جمهوری درباره این حادثه، دستور پیگیری دادند و مقرر شد ستاد پیشگیری از سوی فدراسیون کوهنوردی و زیرنظر ستاد بحران استان تهران فعال شود. البته موضوع اختلال در «جی.پی.اس» از قبل با دستور رئیس جمهوری در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی است.
لایحه بودجه اصلاح می‌شود، اما بدون ارسال نسخه جدید
ربیعی با اشاره به اینکه نشست مشترک سران سه قوه با تفاهم و همراهی همراه بود و باید در ادامه جلسات دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کنیم، گفت: درباره درآمدها و مصارف بودجه اختلاف نظرهایی وجود دارد که دیدگاه‌ها باید بیشتر به هم نزدیک شود. ربیعی با اشاره به اینکه در تعامل با کمیسیون تلفیق، تشخیص دولت آن بود که تغییرات در حدی قابل اعمال است که به شاکله بودجه لطمه نزند، اضافه کرد: رئیس جمهوری به سازمان برنامه و بودجه اختیار داده‌اند که با شرط حفظ شاکله و کلیت بودجه بتواند در این زمینه تصمیم بگیرد. لذا موضوع ارسال لایحه اصلاحی بودجه در دستور کار دولت نیست.
او تأکید کرد که پیشنهادات مجلس برای تأمین منابع مالی در دولت کار کارشناسی شده و دیدگاه دولت در این‌باره ارائه می‌شود.
وی در پاسخ به اینکه چه میزان از اظهار نظرها درباره لزوم تغییرات بودجه کارشناسی و چه میزان سیاسی است، با بیان اینکه ما برای نظرات همه احترام قائلیم و ارائه پاسخ و مفاهمه را برای همگان لازم می‌دانیم، اظهارکرد: (باوجود این) به نظر می‌رسد که منتقدان و مخالفان تلاش می‌کنند نقاط قوت دولت در بودجه را به عنوان نقطه ضعف مطرح کنند.
طرح مسأله «زمین سوخته» اتهام ناجوانمردانه است
ربیعی همچنین این ادعا که بودجه 1400 زمین سوخته تحویل دولت آینده می‌دهد را یک اتهام ناجوانمردانه و غیراخلاقی توصیف و تأکید کرد: دولت نه از ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ بلکه برای سال‌های بعد هم به مردم وفادار است. دولت در این سه سال رنج بسیار برد، اما وقت فرافکنی نکرد و آدرس غلط نداد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه افرادی که چنین قضاوتی دارند باید بگویند به کدام بند و تبصره اشاره دارند، اینها را مباحثی 40 ساله دانست و تأکید کرد: بیشتر از 5 ماه در دولت نیستیم و اگر تحریم‌ها شکسته شود، سود آن بیشتر برای دولت آینده است. اما از حیث فنی در فروش نفت می‌خواهیم تحریم را عقب رانده و سهم خود را از اوپک بگیریم و این نه تنها زمین سوخته نیست، بلکه زمینه‌های کار بیشتری را برای دولت آینده فراهم خواهد کرد. ربیعی اضافه کرد: در فرصتی مغتنم فهرستی از زیرساخت‌هایی که برای دولت بعد فراهم شده است، ارائه خواهیم کرد و در این صورت راحت‌تر توضیح خواهیم داد که کدام موضوع زمین سوخته برای دولت آینده است.
سلامت شهروندان، جای تهدید و تفسیر نیست
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری در پاسخ به دغدغه‌ها درباره نحوه توضیح واکسن کرونا با بیان اینکه اولویت‌بندی و توزیع واکسن برعهده وزارت بهداشت است و استانداران هم همکاری خواهند کرد، تأکید کرد: به نحوی در این موضوع اقدام می‌شود که همه حتی یک دوز واکسن هم شناسنامه‌دار خواهد بود.
ربیعی با بیان اینکه دولت خود را درگیر قطب‌سازی‌های کاذب خرید یا تولید نخواهد کرد، اضافه کرد: از اولین فرصتی که برای دستیابی به واکسن به وجود بیاید، استفاده خواهیم کرد، ضمن اینکه مگر در زمان جنگ منتظر ماندیم تا اول خود تسلیحات را تولید کنیم؟ بلکه نخست وارد کردیم اما در طول جنگ هم به خودکفایی رسیدیم. او با بیان اینکه دوراندیشی و تدبیر حکم می‌کند در کنار اقدام به خرید فوری، تولید داخل را با اولویت و سرمایه‌گذاری لازم پیش ببریم، اظهارکرد: در هر دو عرصه خرید و تولید گام‌های موفق و مؤثری برداشتیم، نقدها محترم هستند، اما حیات و سلامت شهروندان، جای تهدید و تفسیر و داستانسرایی نیست و باید مراقب باشیم.
پاسخ به منتقدان دولت درباره تأثیر «اف.ای.تی.اف»
سخنگوی دولت با بیان اینکه پس از سخنان هفته قبل او تأثیر تحریم و «اف.ای.تی.اف» برای خرید واکسن کرونا، برخی مخالفان همیشگی دولت، هجمه‌ای عجیب به راه انداختند، اظهارکرد: من به‌طور روشن و به شکل ترکیبی از تأثیر تحریم و FATF به طور توأمان، بر زندگی مردم صحبت کردم، اما عده‌ای سعی در تجرید این موضوع داشته و دارند.
ربیعی با اشاره به اظهارات «برایان هوک» رئیس سابق گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه امریکا مبنی بر اینکه حضور ایران در لیست سیاه «اف.ای.تی.اف» چطور توانسته به اثرگذاری هرچه بیشتر تحریم‌های ظالمانه امریکا کمک کند، گفت: هوک در ابتدا به دروغ مدعی می‌شود که امریکا منعی برای دسترسی شهروندان ایران به دارو ایجاد نکرده است؛ اما در پاسخ به اینکه چرا برخلاف ادعای امریکا، تراکنش مالی مربوط به دارو و سایر اقلام بشری با مشکل مواجه شده است می‌گوید این مشکل مربوط به امریکا نیست بلکه به مشکل ایران و بانک‌های جهان برمی‌گردد.
او با بیان اینکه امریکایی‌ها از هر دو ابزار تحریم و «اف.ای.تی.اف» توأمان سوءاستفاده می‌کنند، اظهارکرد: هفته گذشته به‌طور مشخص به بهانه‌ها و سوء‌بهره‌جویی امریکا اشاره کردم که هم به حربه تحریم و هم به حربه مکمل به نام «اف.ای.تی.اف» متوسل می‌شود. اگر منتقدین، کمترین تردیدی در توسل امریکا به هر دو بهانه تحریم و «اف.ای.تی.اف» دارند، به صحبت‌های مأموران و بازیگران امریکایی تحریم‌ها مراجعه کنند و ببینند که امریکایی‌ها چگونه هرگاه که در توجیه تحریم‌ها کم می‌آورند به حربه «اف.ای.تی.اف» متوسل می‌شوند.
سخنگوی دولت در واکنش به گزارش رسانه‌های روسی مبنی بر ارسال یک میلیون دلار پول نقد پرداختی از ایران به صورت بسته‌بندی در دو کیف به روسیه، گفت: این پول مربوط به ایران نبوده است، این وجوه از محل درآمدهای کنسولی سفارت روسیه در تهران بوده است. بنابراین، نه این اموال متعلق به ایران است و نه متهم آن ایرانی است.
او درباره تحرکات اخیر در عراق و هشدارهای امریکا به ایران، با بیان اینکه ما مسئولیت هرگونه اقدام خرابکارانه، تحریک‌آمیز و عملیات پرچم دروغین در تلاش برای بازنمایی منفی نام ایران را مستقیماً متوجه برخی رژیم های منطقه و وابستگان آنها می‌دانیم، گفت: امریکایی‌ها می‌دانند که گروه‌های زیادی در عراق هستند که در چارچوب مطالبات خود برای پایان اشغالگری تحرکاتی دارند و اقدامات آنها ربطی به جمهوری اسلامی ایران ندارد.
ربیعی گفت: ما ضمن حفظ هوشیاری نسبت به سوء‌استفاده برخی از بدخواهان و کاسبان تنش میان ایران و امریکا بر آمادگی خود برای دفاع و محافظت از امنیت، منافع، جان اتباع و قلمرو حاکمیتی خود تأکید داریم و هشدارهای لازم را به طرف‌های ذیربط داده‌ایم.