جراحی انتخاباتی برای حذف حشدالشعبی

سرویس بین الملل جوان آنلاین: نخست‌وزیر عراق که برای حل بحران‌های سیاسی و اقتصادی قدرت را به دست گرفت، وظایف اصلی خود را از یاد برده و به تنها چیزی که این روز‌ها فکر می‌کند، برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی است. انتخابات زودهنگامی که الکاظمی آن را وظیفه اصلی دولتش عنوان کرده، سناریویی است که دستور آن از اتاق فرمان واشنگتن صادر شده و هدفی جز اخراج گروه‌های مقاومت از پارلمان ندارد تا زمینه را برای اجرای نقشه‌های جبهه غربی- عربی برای تضعیف مقاومت هموار کند.

مصطفی الکاظمی روز سه شنبه نشستی مشترک با اعضای کابینه و رؤسای هیئت‌های مستقل، دستگاه‌های امنیتی و کمیسیون انتخابات برای تعیین سازوکار حمایت از کمیسیون انتخابات و روند برگزاری انتخابات برگزار کرد. به گزارش شفق‌نیوز، الکاظمی در جریان این نشست گفت: «مأموریت و وظیفه اصلی دولت ما برگزاری انتخابات زودهنگام است و دولت کنونی نتیجه و محصول جنبش مردمی، درخواست مرجعیت و احزاب سیاسی خواستار تغییر است.» الکاظمی افزود: «دولت‌هایی که پس از سال ۲۰۰۳ سر کار آمدند، دوره انتقالی را به دوره‌ای پایدار تبدیل کرده‌اند و این یکی از بزرگ‌ترین دلایلی است که سازوکار‌های وضع شده را بی‌تأثیر کرده است.» وی تصریح کرد: «ما پس از دستیابی به سه هدف اساسی در این دوره انتقالی که هم‌اکنون آن را رهبری می‌کنیم، بر سر دوراهی قرار داریم که هدف نخست آن نخست‌وزیری مستقل است که به هیچ یک از احزاب سیاسی تعلق ندارد، هدف دوم یک کمیته مستقل انتخابات و هدف بعدی نیز قانون انتخابات عادلانه است تا هر فردی که بیشترین آرا را کسب کرد پیروز باشد.» نخست‌وزیر عراق در ادامه نشست خود با مسئولان انتخاباتی تأکید کرد: «ما این فرصت را داریم که با برگزاری انتخابات عادلانه و منصفانه‌ای که موجب ثبات در کشور می‌شود، در بازیابی اعتماد مردم به دولت، سیستم سیاسی و سازوکار‌های دموکراتیک موفق شویم.» وی همچنین به طور غیرمستقیم به سلاح مقاومت هم اشاره کرد و گفت: «ما به سلاح‌های خارج از چارچوب قانون اجازه نخواهیم داد که آزادی، امنیت و اعتماد به روند انتخابات را تهدید کند.»
سناریوی برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق، که به فاصله کوتاهی پس از سفر الکاظمی به واشنگتن مطرح شد، هدفی جز بیرون راندن گروه‌های مقاومت از پارلمان ندارد. از آنجا که گروه‌های مقاومت در پارلمان عراق کرسی‌های بیشتری در اختیار دارند، الکاظمی برای خلع سلاح مقاومت مسیر دشواری در پیش دارد، ولی با یک پارلمان منسجم متشکل از متحدان امریکا و عربستان و دولت مطیع وابسته به غرب، خلع سلاح گروه‌های مقاومت دور از دسترس نیست و سناریوی برگزاری انتخابات زودهنگام هم در این راستا انجام می‌شود. با تضعیف گروه‌های مقاومت و وارد کردن مهره‌های امریکا به پارلمان، دولت مستقلی که الکاظمی از آن سخن می‌گوید، تشکیل خواهد شد تا راه برای مداخله واشنگتن در امور سیاسی عراق هموار شود.


از طرفی، اظهارات الکاظمی درباره سلاح‌های خارج از چارچوب قانون، اشاره به سلاح مقاومت عراق دارد که از زمان حملات داعش به این کشور در اختیار آن‌ها قرار گرفته و این مسئله توسط حیدر العبادی، نخست وزیر سابق این کشور جنبه قانونی پیدا کرده است. گروه‌های مقاومت که مخالف حضور امریکایی‌ها در خاک عراق هستند مانع بزرگی برای پیشبرد برنامه‌های غرب در این کشور هستند و برای مقابله با این گروه‌ها یک همکاری مشترکی بین دولت عراق و امریکا به وجود آمده است. امریکایی‌ها مدعی هستند که حملات موشکی به سفارتخانه این کشور در بغداد که منشأ آن‌ها نامشخص است از سوی گروه‌های مقاومت انجام می‌شود و به این بهانه دولت عراق را تحت فشار قرار داده‌اند که در صورت ادامه چنین حملاتی، سفارتخانه‌های غربی را تعطیل خواهند کرد. همچنان که اتهام زنی‌های اخیر الکاظمی علیه گروه‌های مقاومت و بسیج هزاران نیروی ارتش برای دفاع از سفارتخانه واشنگتن در بغداد، به بهانه مقابله با حملات راکتی برنامه‌هایی است که الکاظمی برای نزدیکی هر چه بیشتر به امریکایی‌ها در دستور کار قرار داده است.
قدرت‌نمایی صدر در انتخابات
در حالی که پنج ماه دیگر تا انتخابات زودهنگام عراق باقی مانده است از هم اکنون برخی جریان‌های سیاسی خود را برای ورود قدرتمند به این فرایند آماده می‌کنند. به گزارش شبکه العالم، صلاح العبیدی، سخنگوی مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق روز سه شنبه از تلاش این گروه سیاسی برای به دست آوردن کرسی‌های بیشتر سخن گفت. العبیدی گفت: «بحث از ائتلافات سیاسی از حالا، زود است. تلاش برای به دست آوردن صد کرسی پارلمانی وجود دارد تا کنترل امور در دولت آتی به دست گرفته شود.» سخنگوی مقتدی صدر گفت: «بودجه مصوب برای تأمین حقوق کارکنان کافی نیست و بندی در بودجه که منافع قشر فقیر را مورد توجه قرار دهد، نیست. بحران اقتصادی در حال تشدید شدن است و هیچ راهکاری برای آن نیست. برخی کشور‌ها از اوضاع کنونی سیاسی و اقتصادی عراق سوء استفاده می‌کنند.» ائتلاف صدر و متحدانش در انتخابات قبلی ۵۴ کرسی را کسب کرده بودند و تلاش می‌کنند در انتخابات آتی کرسی‌های بیشتری را در اختیار بگیرند و بتوانند با همکاری برخی جریان‌های همسو دولت دلخواه خود را تشکیل دهند. مقتدی صدر هم که این روز‌ها از مدار مقاومت جدا شده و در پازل الکاظمی و امریکا بازی می‌کند، در سخنانی مدعی شده است که ایران نباید خاک عراق را صحنه زورآزمایی با امریکا بکند.