تكيه‌‌گاه محكم فلسطين

شهاب شهسواري
۱۲ گروه مقاومت فلسطيني روز سه‌شنبه در دوازدهمين سالروز آغاز جنگ ۲۲ روزه عليه غزه و نخستين سالگرد ترور شهيد سردار سليماني، رزمايش نظامي مشتركي را در نوار غزه آغاز كردند. رسانه‌هاي رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين اين رزمايش را پيامي از سوي تهران براي تل آويو توصيف كرده‌اند. همزمان با آغاز رزمايش مشترك فلسطيني، بيلبوردي بزرگ با تصوير شهيد سردار سليماني در آستانه سالروز شهادت او در خيابان اصلي ساحلي شهر غزه بر پا شده است. مانور مشترك گروه‌هاي فلسطيني در غزه با عنوان «الركن الشديد»‌(تكيه‌گاه محكم) با پيام سخنگوي گردان‌هاي قدس شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي فلسطين آغاز شد. شليك موشك به طرف دريا، پياده شدن نيروي دريايي در ساحل غزه و گلوله باران خودروهاي دشمن فرضي در غرب رفح مهم‌ترين بخش‌هاي اين رزمايش يك روزه مشترك به عنوان نخستين رزمايش مشترك گروه‌هاي مقاومت فلسطيني در نوار تحت محاصره غزه بود. اتاق عمليات مشترك گروه‌هاي فلسطيني كه از دو سال پيش در غزه براي هماهنگي ميان گروه‌هاي مسلح مقاومت در اين منطقه تحت محاصره تشكيل شده است، برگزاري اين رزمايش يك روزه بي‌سابقه را برنامه‌ريزي كرده ‌بود. رزمايش گروه‌هاي فلسطيني در شرايطي آغاز مي‌شود كه در طول روزهاي گذشته، رژيم اشغالگر تهاجم گسترده‌اي را به صورت روزانه به مناطق مختلف نوار غزه انجام داده است. همزمان با اين تهاجم‌ها چندين رزمايش نظامي نيز توسط ارتش رژيم اشغالگر در ماه‌هاي گذشته در نزديكي غزه انجام شده است كه گروه‌هاي فلسطيني را به نمايش ميزان آمادگي و توان نظامي خود براي «بازدارندگي» در مقابل حملات مشابه 3 جنگ قبلي غزه وادار كرد. در رزمايش روز سه‌شنبه علاوه بر شليك ۸ موشك به سمت درياي مديترانه، پهپادهاي گروه‌هاي مقاومت فلسطيني هم در آسمان غزه به پرواز درآمدند. همزمان با برگزاري اين رزمايش، روز سه‌شنبه ارتش اسراييل نيروهاي خود را در حالت آماده‌باش كامل قرار  داد.
پيامي  از طرف  تهران
 راديو عبري زبان كان متعلق به ارتش رژيم اشغالگر فلسطين در گزارشي برگزاري اين رزمايش را «پيامي از سوي ايران» توصيف كرده است. اين راديوي رژيم اشغالگر در گزارش خود ادعا كرده است كه دولت ايران دستور برگزار اين رزمايش را به 12 گروه فلسطيني داده تا پيامي به اسراييل باشد كه هر تهاجمي با واكنش قاطع در همه جبهه‌ها مواجه خواهد شد. شاخه‌هاي نظامي گروه‌هاي حماس، جهاد اسلامي، كميته‌هاي مقاومت مردمي و جبهه خلق براي آزادي فلسطين از جمله اصلي‌ترين گروه‌هاي شركت‌كننده در اين رزمايش هستند. از زمان شكست دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا در انتخابات رياست‌جمهوري، گمانه‌زني‌ها در مورد احتمال اقدام ماجراجويانه‌اي از سوي اسراييل و امريكا در روزهاي پاياني زمامداري رييس‌جمهور ضدايراني امريكا براي وارد كردن يك ضربه بزرگ نظامي به نفوذ منطقه‌اي ايران و گروه‌هاي متحد ايران مطرح شده است. ايران اعلام كرده كه هر گونه اقدام تحريك‌آميز را قاطعانه پاسخ خواهد داد. اقداماتي از جمله اعزام يك زيردريايي اتمي امريكايي به خليج فارس، عبور زيردريايي اسراييلي از كانل سوئز و اعزام جنگنده‌هاي ب۵۲ امريكايي به منطقه همزمان با عمليات مشكوك عليه اهداف ديپلماتيك امريكايي در بغداد و اتهام‌زني مقام‌هاي ارشد امريكايي به ايران باعث شده تا برخي رسانه‌ها از احتمال ايجاد يك تنش نظامي جديد در منطقه خبر بدهند. پايگاه اينترنتي يديعوت آحارونوت در گزارش خود مي‌نويسد:«اين رزمايش را ايران ترتيب داده است تا ريسك يك اقدام نظامي توسط امريكا يا اسراييل در روزهاي به شماره افتاده دولت ترامپ، نشان  دهد.»
تعهد  بر ادامه  مسير  جهاد
ابوحمزه، سخنگوي گردان‌هاي قدس و رزمايش تكيه‌گاه محكم با اعلام شروع اين رزمايش اعلام كرد:«مقاومت فلسطين بر سر عهد و وفاي خود در ادامه مسير جهاد است. مقاومت سوپاپ امنيت براي حفظ آرمان فلسطين است.» او افزود:«آغاز مانور الركن الشديد(تكيه‌گاه محكم) را تحت فرماندهي گروه‌هاي مشترك مقاومت اعلام مي‌كنيم. اين رزمايش دفاعي و تاكيدي بر آمادگي مقاومت براي دفاع از ملت ماست. سلاح ما موجود و تصميم ما يكپارچه براي رويارويي به منظور دفاع از ملت‌مان است.» ابوحمزه بيان كرد:«مانور مشترك به وضوح اتحاد ما را نشان مي‌دهد. مقاومت امروز قوي و با صلابت‌تر و قدرتمندتر از هر زمان ديگري براي مقابله با دشمن و بازدارندگي در برابر آن  است.»
اتاق عمليات مشترك گروه‌هاي مقاومت فلسطين با صدور بيانيه‌‌اي تاكيد كرد:«به ياري خداوند بر سر عهدمان با شهدا و اسيران‌مان براي ادامه مبارزه در مسير مقاومت و جهاد هستيم. اقدام نظامي و جهادي مشترك براي رزمندگان و مبارزان فلسطيني موضوع جديدي نيست. با ياري خداوند مانور تكيه‌گاه محكم را با مشاركت رزمندگان و مبارزان‌مان در همه ردهاي نظامي با مهمات جنگي و با تنوع در سناريوها در غزه اجرا  مي‌كنيم.»
مقاومت از هر زمان ديگري قوي‌تر است
گروه‌هاي مقاومت فلسطيني، دوشنبه در سالروز آغاز جنگ ۲۲ روزه رژيم اشغالگر عليه غزه در بيانيه‌هايي جداگانه بر تقويت توان نظامي گروه‌هاي مقاومت در ۱۲ سال گذشته و آمادگي براي شكست ارتش رژيم اشغالگر تاكيد كردند. به گزارش تسنيم جنبش مقاومت اسلامي فلسطين حماس در سالروز جنگ فرقان(جنگ سال 2008) در بيانيه‌اي عنوان كرد:«ما شتابي براي جنگ نداريم اما اگر دشمن به فكر تجاوز به ملت فلسطين و ريختن خون آن باشد به‌ گونه‌اي آن را غافلگير خواهيم كرد كه تصورش را هم نكند و به‌ ياري خداوند شكست‌خورده از غزه بازخواهند گشت.» اين جنبش همچنين تاكيد كرد كه «آزادي اسراي فلسطيني همچنان هدف مقدس و والاي حماس خواهد بود و تا آزادي اسرا، مقاومت لحظه‌اي آرام نخواهد نشست.» حماس تصريح كرد:«امسال در سالروز جنگ سال 2008 مقاومت بسيار آماده‌تر و قوي‌تر از گذشته است و پشتوانه مردمي آن نيز محكم‌تر شده و آزادي  اسرا همچنان در رأس اولويت‌هاي آن قرار دارد.»
جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز تاكيد كرد كه مقاومت فراگير و همه‌ جانبه تنها راه آزادسازي فلسطين است. اين جنبش در بيانيه‌اي به‌ مناسبت دوازدهمين سالروز جنگ سال 2008 عليه غزه تاكيد كرد:«در چنين روزي دشمن صهيونيستي نوار غزه را به‌ مدت 3 هفته متوالي مورد حمله قرار داد و طي آن صدها فلسطيني شهيد و هزاران نفر ديگر زخمي شدند و خانه‌ها، مساجد، مدارس، بيمارستان‌ها و مراكز پزشكي و خدماتي زيادي ويران شد.» جهاد اسلامي بيان كرد:«اين جنگ نقطه تحولي در تاريخ مقاومت و پايداري ملت فلسطين بود و طي آن جريان‌هاي مقاومت ثابت كردند كه همچون دژي محكم در برابر جنايات دشمن عليه ملت فلسطين ايستاده‌اند. اين جنبش همچنين تاكيد كرد كه ملت فلسطين همچنان بر اصول و آرمان‌هاي خود پايبند است و خيانت عادي‌كنندگان روابط با دشمن هرگز اين ملت را سست و ضعيف نخواهد كرد.» در اين بيانيه آمده است:«دشمن صهيونيستي نه در اين جنگ و نه در جنايات بعدي خود موفق نشد به اهدافش دست يابد و در نبردهاي بعدي شاهد تقويت توان مقاومت بوديم كه به فضل و ياري خداوند امروز در بهترين و آماده‌ترين حالت ممكن قرار دارد.»
جنگ ۲۲ روزه به حمله‌اي گفته مي‌شود كه ارتش رژيم صهيونيستي ساعت ۱۱ و ۳۰ دقيقه صبح روز يكشنبه ۷ دي ۱۳۸۷ عليه نوار غزه آغاز كرد تا ۲۹ دي ۱۳۸۷ ادامه يافت و بر اثر آن حدود ۱۵۰۰ فلسطيني به شهادت رسيدند كه بيش از ۴۰۰ نفر آنها كودك و ۱۱۱ نفر نيز زن بودند و قريب ۴ هزار و ۵۰۰ فلسطيني نيز زخمي شدند. روز آغازين اين جنگ، خونين‌ترين روز در تاريخ فلسطين محسوب مي‌شود به گونه‌اي كه بيش از ۲۰۰ فلسطيني بر اثر حملات هوايي رژيم صهيونيستي به شهادت رسيده و بيش از ۷۰۰ نفر نيز مجروح شدند تا جايي كه اين روز را يكشنبه سياه ناميدند.
 


گروه‌هاي فلسطيني حاضر در رزمايش مشترك سه‌شنبه
شبكه خبري الاعلام الحربي در ارتباط با اين رزمايش گزارش داده بود كه در اين مانور 12 گروه  مقاومت مشاركت دارند كه اين گروه‌ها عبارتند از: 
    گردان‌هاي «القسام» شاخه نظامي حماس
    گردان‌هاي «المقاومه الوطنيه» شاخه نظامي جبهه دموكراتيك براي آزادي فلسطين
    «سرايا القدس» شاخه نظامي جهاد اسلامي
    گردان‌هاي «ابوعلي مصطفي» شاخه نظامي جبهه مردمي براي آزادي فلسطين
    تيپ «الناصر صلاح‌الدين» شاخه نظامي كميته مقاومت مردمي
    گردان‌هاي «شهدا الاقصي» از شاخه‌هاي نظامي تابع جنبش فتح
    «جيش العاصفه» از شاخه‌هاي نظامي تابع جنبش فتح
    گروه شهيد «ايمن جوده» زيرمجموعه گردان‌هاي شهدا الاقصي
    گردان‌هاي شهيد «عبدالقادر الحسيني» از شاخه‌هاي نظامي تابع جنبش فتح
    گردان‌هاي «المجاهدين» شاخه نظامي جنبش مجاهدين
    گردان‌هاي «الانصار» شاخه نظامي جنبش «الاحرار»
    گردان‌هاي شهيد «جهاد جبريل» از شاخه‌هاي نظامي جبهه مردمي براي آزادي فلسطين