توافق اولیه تهران- سئول برای حل مساله نفتکش

یک مقام وزارت خارجه کره‌جنوبی از رایزنی‌ سئول با ایران و آمریکا برای استفاده از پول بلوکه شده ایران در جهت خرید واکسن کرونا خبر داد. کره‌جنوبی همچنین می‌گوید با ایران توافق کرده که مساله نفتکش را دیپلماتیک حل کنند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ کره، یک مقام وزارت امورخارجه کره جنوبی تائید کرد که تهران و سئول به همراه آمریکا در حال رایزنی برای صرف پول بلوکه شده ایران در حساب‌های بانکی کره‌ای، برای خرید واکسن‌های کووید19 از طریق برنامه جهانی «کوواکس» هستند.
این مقام کره‌ای افزود: ما برای این کار از وزارت خزانه داری آمریکا تائیدیه ویژه گرفته ایم و در حال برنامه ریزی برای پرداخت هزینه از طریق تسهیلات کوواکس هستیم.
وی همچنین گفت: اما ایران به دلیل نگرانی از بروز مشکلات احتمالی در مسیر تبدیل پول‌هایش به دلار برای خرید واکسن، هنوز تصمیمی نگرفته است.


از سوی دیگر یونهاپ گزارش داد، در پی توقیف یک شناور کرهای در نزدیکی تنگه هرمز یک مقام وزارت امورخارجه کره جنوبی که خواست نامش فاش نشود گفت که تهران و سئول توافق کرده‌اند این موضوع را از طریق کانال‌های دیپلماتیک حل و فصل کنند.
«کانگ کیونگ‌-وا»، وزیر خارجه این کشور اعلام کرد که در اولین اقدام، روز دوشنبه با همتایان خود در ایران گفتگو کرده است و مذاکره میان دیپلمات‌های تهران و سئول همچنان ادامه دارد. خانم کانگ همچنین اعلام کرد که در حال حاضر امنیت خدمه تانکر بیش از هر چیز برای او اهمیت دارد. این تانکر دارای ۲۰ خدمه‌ از کشورهای کره جنوبی، اندونزی، ویتنام و میانمار بود.
سفیر ایران در سئول نیز پس از توقیف این کشتی، صبح دیروز (سه شنبه) با «کو کیونگ سوک»، مدیرکل امور خاورمیانه و آفریقا در وزارت امورخارجه کره جنوبی در این رابطه دیدار و گفت وگو کرد.
گفته می‌شود این مقام وزارت امورخارجه کره‌جنوبی نسبت به توقیف کشتی کره ای در خلیج فارس ابراز تاسف کرده و خواستار آزادی فوری تمام خدمه‌اش شده است.همچنین یک مقام وزارت امورخارجه کره تاکید کرد که دو طرف همچنان توافق دارند که موضوع باید از طریق دیپلماسی حل شود.
وی افزود: این، همان چیزی است که در دیدار با سفیر ایران بر سر آن به توافق رسیدیم. در همین راستا سئول قصد دارد یک هیئت دیپلماتیک را برای حل مسئله به تهران بفرستد.
سفر هیات کره‌ای به تهران
در این میان، دولت کره جنوبی قصد دارد یک هیئت دیپلماتیک را برای بررسی موضوع توقیف شناور این کشور در آب‌های خلیج فارس توسط نیروهای سپاه به تهران بفرستد. «چوی یانگ سام» سخنگوی وزارت امورخارجه کره جنوبی امروز (سه شنبه) در یک نشست خبری گفت: یک هیئت به سرپرستی مدیرکل منطقه خاورمیانه و آفریقا در اسرع وقت در تلاش برای حل وفصل مسئله توقیف کشتی کره ای از طریق مذاکره با طرف ایرانی به تهران خواهد رفت.
وی افزود: کو کیانگ سوک مدیرکل امور خاورمیانه و آفریقا در وزارت امورخارجه کره جنوبی این هیئت دیپلماتیک را هدایت خواهد کرد.
بنابر اعلام وزارت امورخارجه کره جنوبی، همچنین چوی جانگ کان معاون وزیر خارجه این کشور نیز که قرار است روز یک شنبه آینده به ایران سفر کند درباره موضوع کشتی توقیف شده رایزنی خواهد کرد. 
برنامه ریزی سفر سه روزه معاون وزیر امورخارجه کره جنوبی به تهران پیش از ماجرای این کشتی انجام شده بود که هدف آن رایزنی درباره پول بلوکه شده ایران در حساب‌های بانکی کره ای است. البته برخی منابع خبری غربی مدعی لغو این برنامه ریزی‌ها شده‌اند.
سخنگوی وزارت امورخارجه کره جنوبی همچنین اظهار داشت: من بر این باورم که موضوعات مشترک زیادی در جریان این سفر میان تهران و سئول مورد رایزنی قرار می‌گیرد. به طور قطع درباره توقیف کشتی مان نیز رایزنی‌هایی صورت می‌گیرد.
به گزارش ایسنا، روز دوشنبه نیروی دریایی سپاه پاسداران در اطلاعیه ای اعلام کرد که شناور نفتکش کره جنوبی با نام تجاری‌هانکوک چیمی صبح روز دوشنبه به دلیل نقض مکرر پروتکل‌های زیست‌محیطی توسط نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس متوقف شه است.
این کشتی با پرچم کره‌جنوبی در حال تردد و حامل هفت هزار و ۲۰۰ تن اتانول بوده است. خدمه‌ دستگیر شده در این شناور نیز از ملیت‌های کره، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند.
پیشتر کانگ کیونگ  وا، وزیر امور خارجه کره جنوبی درباره توقیف این شناور گفت که به همتایانش در ایران واکنش نشان داده و وزارت امور خارجه کره در حال مذاکره با دیپلمات‌ها در تهران و سئول برای حل کردن مسئله است.