صداوسيما آيت‌ا... هاشمي را سانسور كرد

آرمان ملي- محمدهادي عليمرداني: سال‌ها تلاش براي زير سوال بردن محبوبيت و عملکرد آيت‌ا... هاشمي در طول انقلاب نتيجه‌اي در پي نداشت اما اين تلاش‌‌ها حتي پس از رحلت ايشان نيز ادامه داشت. تا جايي که رسانه ملي سالگرد رحلت آيت‌ا... هاشمي را در سکوت خبري برگزار کرده و حاضر به پوشش مراسم سالگرد ايشان نشد. برخي رسانه‌هاي اصولگرا نيز اين فرصت را غنيمت دانسته و مطالبي را عليه آيت‌ا... هاشمي منتشر کردند. سالگرد قربانيان تشييع جنازه کرمان و شهداي پرواز اوکراين هم در رسانه ملي ظهور و بروز در حد انتظار هم نداشت.
تلاش براي دوقطبي‌سازي
اخيرا چهارمين مراسم سالگرد آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در حرم امام برگزار شد. يکي از مسائلي که به مناسبت بزرگداشت اين عالم انقلابي در رسانه‌ها مطرح شد، انتقادات جريانات و رسانه‌هاي اصولگرا بود. پيش و پس از درگذشت آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني، به اسم انتقاد ايشان را تخريب مي‌کردند و اين روش نخ نما تا جايي پيش رفت که عده‌اي تلاش کردند، يار ديرين امام را از قطار انقلاب پياده کنند. يکي از روش‌هاي اين افراد براي پيشبرد اهداف شخصي و جناحي‌شان اين است که ديدگاه‌هاي خود را به‌عنوان چارچوب انقلاب و انقلابي‌گري معرفي کنند و هرکس مطابق نظر آنان عمل نکند، با اتهام خروج از ريل انقلاب مواجه مي‌شود. اتهاماتي از اين دست در حالي به آيت‌ا... هاشمي زده مي‌شد که ايشان از مبارزان بنام و رنج‌ديده سال‌هاي پيش از انقلاب بودندو عنوان شناسنامه انقلاب را دارند. امام پس از شکست پرونده ترور آيت‌ا... هاشمي مي‌گويند: «مردان تاريخ تا آخر زنده هستند. بدخواهان بايد بدانند هاشمي زنده است، چون نهضت زنده است.»
کيهان عليه همه!


رهبر معظم انقلاب نيز در توصيف آيت‌ا... هاشمي مي‌گويند: «هيچ‌کس براي من هاشمي نمي‌شود.» با وجود اين، کيهان که اخيرا حملات او به رئيس دولت اصلاحات خبرساز شده بود، حتي پس از درگذشت آيت‌ا... هاشمي دست از تخريب او برنداشتند. اخيرا روزنامه کيهان در ستون خبر ويژه خود نوشت: «آنچه در عمل پس از انتخابات 92 و 96 اتفاق افتاد، تشديد فشارهاي اقتصادي و تحريمي دشمن به موازات زيرپا گذاشتن برجامي بود که آقاي هاشمي با هيجان بالا و ادبيات اغراق‌آميز درباره آن سخن مي‌گفت و از شکستن تابوي مذاکره با آمريکا ابراز شعف مي‌کرد! به بيان ديگر، آنچه در زمينه افزايش مشکلات اقتصادي و چالش‌هاي سياسي و امنيتي بر کشور رفت، محصول روندي بود که مرحوم هاشمي يکي از تدارک‌کنندگان و پايه‌گذاران آن به شمار مي‌رود» کيهان در ادامه مي‌نويسد: «ميراث مسيري که ائتلاف هاشمي و خاتمي و روحاني به همراه طيف کارگزاران و مجمع روحانيون و حزب مشارکت در زمينه اعتماد به آمريکا و واگذاري برنامه هسته‌اي ترسيم کردند، شکستن رکوردهاي تورم و بيکاري و رکود و ضريب جيني- حتي رکوردهاي منفي دولت سازندگي- بود و اين در حالي بود که ادعا مي‌شد با پروژه اعتماد به آمريکا، چرخ سانتريفيوژها و اقتصاد با هم خواهد چرخيد.»
نقش دلسوزان واقعي کشور
نوک پيکان اين حملات، رويکرد آيت‌ا... هاشمي به تنش‌زدايي از سياست خارجي ايران است. بدون شک مرد بحران‌ها و مصلحت در سال‌هاي پس از انقلاب و دفاع مقدس نيز با هرگونه تهديد مخالف بوده و تلاش مي‌کرد که سايه جنگ از سر کشور کنار برود. آيت‌ا... هاشمي در حالي از برجام دفاع مي‌کرد که ايران زير بار تحريم‌ها آسيب فراواني ديده بود. چندي پيش حشمت‌ا... فلاحت‌پيشه، نماينده مجلس دهم در اين خصوص گفته بود: «915 تحريم از 1248 تحريم در قالب 6 قطعنامه عليه ايران صادر شده بود که با برجام برداشته شد. بعد از خروج ترامپ از برجام علاوه بر اينکه اين 915 تحريم‌ بازگشت بيش از 700 تحريم جديد توسط رئيس‌جمهور ايالات‌متحده اضافه شد؛ به‌طوري‌که خود آمريکايي‌ها اعلام کردند ديگر چيزي براي تحريم کردن ايران ندارند.» دفاع از گفت‌وگو با ساير کشورها در اين شرايط، يکي از تصميمات صحيحي بود که آيت‌ا... هاشمي از آن پشتيباني کرد تا با اجازه مقام معظم رهبري انجام شود. تنها افرادي دلسوز حاضر بودند با وجود هجمه‌هاي برخي جناح‌ها و رسانه‌ها، رفع فشار بي‌سابقه بر معيشت مردم و مشکلات متعدد ناشي از تحريم‌ها را بر نفع و آبروي خود ارجحيت بدهند و از مذاکره دفاع کنند.
بي‌مهري صداوسيما
علاوه بر کيهان، صداوسيما نيز حاضر به پوشش بزرگداشت آيت‌ا... هاشمي نشد و سکوت اختيار کرد. محسن هاشمي رفسنجاني با انتقاد از عملکرد رسانه ملي مي‌گويد: «در روزهاي اخير که سالگرد قربانيان تشييع جنازه کرمان، شهداي پرواز اوکراين و رحلت آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني بود از سوي رسانه ملي، اين مناسبت‌ها مورد بي‌توجهي قرار گرفت. اگر ما نبايد فکر کنيم که با بايکوت و سانسور و بي‌توجهي به موضوعي، جامعه آن را فراموش مي‌کند يا برعکس با افراط در پرداختن به موضوعي جامعه به سوي آن جذب مي‌شود، در اشتباهيم. امروزه با وجود فضاي مجازي و آگاهي افکار عمومي مردم از مسئولان در دسترسي به اطلاعات عقب‌تر نيستند و چه بسا نسل جوان جلوتر نيز هست. با اين افراط و تفريط‌ها فقط صداوسيما ضرر مي‌کند و اعتماد و توجه مخاطب را از دست مي‌دهد و نفع آن به رسانه‌هاي بيگانه مي‌رسد.» اگرچه 4 سال از درگذشت آيت‌ا... هاشمي گذشته است، هنوز محبوبيت ايشان در ميان مردم مخدوش نشده است، هرچند شخصيت‌ها و نهادهايي تلاش کنند تا اين چهره مردمي و محبوب فراموش شود.