برگ برنده کیهان کلهر، ایران گردی شیخ زاده و پاکبان پاکدست


 
 
برگ‌های برنده  در آستین «همایون» و «کیهان»
همایون شجریان نخستین تیتراژ خود را در شبکه نمایش خانگی می‌خواند  و کیهان کلهر با موسیقی پویانمایی «روح» بر سر زبان‌هاست 

 
اکرم انتصاری - اخبار دنیای موسیقی در روزهای گذشته، تحت‌تاثیر نام‌های کیهان کلهر و همایون شجریان بود. کیهان کلهر آهنگ‌ساز و نوازنده برجسته کمانچه ایرانی است که با توانایی سحرانگیز خود، توانست کمانچه‌ را در سطوح جهانی معرفی کند و حالا خبر حضورش در پویانمایی هالیوودی «soul»، هیجان مضاعفی را به دنیای موسیقی آورده است. از سوی دیگر، ورود همایون شجریان به شبکه نمایش خانگی، به عنوان خواننده تیتراژ نیز، در این روزها بسیار خبرساز شد. ورود این دو هنرمند موسیقی کلاسیک به عرصه‌های متفاوت و کسب تجربه‌های نو، آن هم در فضایی که برخی اهالی موسیقی کلاسیک رغبتی به آزمون و خطا ندارند، بهانه‌ای شد تا در این مطلب بیشتر درباره این دو و فضای کاری‌شان در دنیای موسیقی بنویسیم. سِحْر کمانچه کلهر در گوش جهان جریان از حضور نام کیهان کلهر در تیتراژ پویانمایی «روح»(soul) شروع شد. این پویانمایی از ساخته‌های استودیو بزرگ پیکسار در سال 2020 میلادی است و این روزها موردتوجه مردم جهان قرار گرفته است. «روح» درباره معلم نوازندگی یک گروه موسیقی در دبیرستان است و موسیقی آن، مورد تحسین منتقدان نیز قرار گرفته است. کیهان کلهر در این پروژه، به عنوان یکی از مشاوران موسیقی حضور داشت و نامش به همین عنوان، در تیتراژ پایانی پویانمایی به چشم می‌خورد. موضوعی که شاید توجه ایرانی‌ها را بیشتر از این انیمیشن، به خود جلب کرده است. البته کیهان کلهر توانست با تسلط جادویی‌اش بر کمانچه، به عنوان یک هنرمند ایرانی موفق در سطح جهان عمل کند. او پیشتر، به واسطه همکاری با گروه «جاده ابریشم»، در پنجاه و نهمین دوره جایزه «گِرِمی» که از آن به جایزه اسکار موسیقی تعبیر می‌شود، موفق به کسب این جایزه شد. کلهر به عنوان نوازنده کمانچه، تجربه ساخت آهنگ برای چند فیلم سینمایی، مانند «مجبوریم» و «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان را نیز در کارنامه دارد و سال 2019 برنده جایزه جهانی وومکس شد. این جایزه به چهره‌های تاثیرگذار موسیقی ملل اهدا می‌شود. فاز جدید تجربه‌های همایون شجریان خواندن تیتراژ سریال «رسم عاشقی» به کارگردانی سعید سلطانی، اولین تجربه همایون شجریان در تیتراژخوانی سریال تلویزیونی بود. تجربه‌ای که همایون بار دیگر آن را در تلویزیون تکرار نکرد. تجربه‌های بعدی همایون شجریان در زمینه تیتراژخوانی، به خواندن در فیلم سینمایی «رگ خواب» و «شعله‌ور» حمید نعمت‌ا... برمی‌گردد. هرچند قرار است او این تجربه را در فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» نعمت‌ا... که فرم شرکت در جشنواره فیلم فجر امسال را هم پرکرده است و فیلم سینمایی «مست عشق» محصول مشترک ایران و ترکیه، تکرار کند؛ اما مهم‌تر از این تیتراژخوانی‌ها، خبر ورود همایون شجریان به شبکه نمایش خانگی، با تیتراژ سریال «جیران»، به کارگردانی حسن فتحی است که به گفته «موسیقی ما»، برای اولین‌بار اتفاق خواهد افتاد. عرصه‌ای که شاید خواننده‌هایی در جایگاه همایون شجریان، آن را دون‌ شأن خود بدانند. هرچند این روزها همایون شجریان با وجود استعداد و توانایی منحصر به فرد در آواز ایرانی می‌تواند میراث‌دار بزرگ موسیقی کلاسیک و سنتی کشورمان باشد، اما نمی‌توان به علاقه او برای کسب تجربه‌های نو خرده گرفت و متهمش کرد.           گفت‌وگو با مجری سری دوم مسابقه «ایران» ماجرای ایران‌گردی سعید شیخ‌زاده پس از سام درخشانی نویسنده:  مائده کاشیان     مسابقه اطلاعات عمومی «ایران»، سال گذشته با اجرای سام درخشانی از شبکه یک روی آنتن رفت، اما سری جدید مسابقه آبان‌ماه با تغییرات تازه‌ای تولید شد و به دلیلی که مشغولیت سام درخشانی اعلام شد، سعید شیخ‌زاده دوبلور و مجری تلویزیون جایگزین این بازیگر شد و اجرای «ایران» را برعهده گرفت. به بهانه حضور این مجری در مسابقه «ایران»، با سعید شیخ‌زاده گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید. مسابقه «ایران» چه جذابیتی برای شما داشت که اجرای آن را پذیرفتید؟ این مسابقه با مسابقه‌های دیگر متفاوت بود. سوژه «ایران» سوژه بسیار ناب و قشنگی است. سوژه صرفا خود ایران است و قرار است در کنار هیجان مسابقه، اطلاعات بسیار خوبی از ایران بدهیم. قالب مسابقه بهترین فرمتی است که می‌شود به بیننده اطلاعات داد. در صورتی که اگر بخواهید این اطلاعات را به بیننده بدهید، باید با هزینه‌های بیشتر مستندی بسازید که معلوم نیست بیننده‌ها بتوانند ببینند یا خیر، اما «ایران» در این زمینه موفق است و خدا را شکر بینندگان هم استقبال کردند. پیش از مسابقه مطالعه خاصی دارید؟ بله، حتما همین طور است. جدا از این که مرتب راجع به ایران کتاب‌های مختلفی خوانده‌ام، قبل از مسابقه درباره تمام سوالات تحقیق و مطالعه می‌کنم و دنبال اطلاعات ریزتر و جدیدتر می‌گردم. با توجه به حضور آقای سام درخشانی پیش از شما در مسابقه، برای اجرای «ایران» چالشی نداشتید؟ نه، مسابقه را دیده بودم، با کلیت آن آشنایی داشتم و اتفاقا برای من خیلی بهتر هم بود. در سری دوم، با تغییرات جدید و کلا رویکرد جدید به مسابقه آمدم و صرفا به این فکر می‌کردم که کارم خوب از آب دربیاید. آقای درخشانی هم زحمت کشیده بودند، اجرای‌شان را خیلی عالی انجام داده بودند، اما در سری دوم این مسئولیت برعهده من گذاشته شد. پس به مقایسه‌ای که ممکن بود در ذهن مخاطب اتفاق بیفتد فکر نکردید. نه، قرار بود سری دوم را با حال جدیدی شروع کنیم و بیشتر به کار خودم فکر می‌کردم. با توجه به اجرای آقای درخشانی و بازیگران دیگر در برنامه‌های تلویزیون، نظرتان درباره حضور بازیگران به عنوان مجری چیست؟ به نظرم مشکلی ندارد، مهم این است که بتوانیم برای بیننده احترام قائل باشیم و حضور هر مجری و بازیگری بتواند به ارتقای برنامه کمک کند. این خیلی خوب است و هیچ اشکالی ندارد که یک بازیگر اجرا کند یا مجری. اصولا مجریان به دلیل تجربه‌ای که در اجرا دارند، بهتر می‌توانند برنامه را مدیریت کنند، اما بازیگرهایی هم داشتیم که توانسته‌اند خیلی خوب عمل کنند. یعنی اگر بازیگران اجرای خوبی داشته باشند، اشکالی ندارد. بله، اگر می‌توانند خوب اجرا کنند، بیننده راضی است و دوست دارد بازیگر مورد علاقه‌اش اجرا کند به نظرم اشکالی ندارد، اما مطمئن هستم بازیگرانی که اجرا می‌کنند، خیلی به کار بازیگری‌شان لطمه می‌زنند. وقتی بیننده یک بازیگر را در سِمت مجری می‌بیند، فکر می‌کنم دیگر سخت بتواند در سِمت بازیگر او را قبول کند. شما هم تجربه بازیگری داشته‌اید، اما مدت‌هاست که از آن فاصله گرفته‌اید، تصمیم خودتان بوده؟ قطعا. خودم تصمیم گرفتم که فاصله داشته باشم و فکر می‌کنم حالاحالاها هم کار بازیگری انجام ندهم. به دلیل همان مسئله باورپذیر نبودن برای مخاطب؟ دقیقا. الان کار اجرا برایم اولویت دارد، دوست دارم بیشتر وقت و تمرکزم را روی اجرا بگذارم. نمی‌شود چند کار را همزمان انجام داد. یعنی مجریانی که وارد عرصه بازیگری می‌شوند هم به کار اجرای خود لطمه می‌زنند؟ صددرصد. وقتی اعتقاد دارم بازیگری که اجرا می‌کند به کار بازیگری‌اش لطمه وارد می‌شود، مسلما از این طرف هم همین اتفاق پیش می‌آید. چون در این سال‌ها هم بازیگری و هم اجرا انجام داده‌ام، به من ثابت شده که این اتفاق می‌افتد. برای دوبله پویانمایی«بچه زرنگ» که سرپرست دوبلاژ آن بودید، از بازیگران در کنار دوبلورها استفاده شده، نظرتان درباره استفاده از بازیگران در دوبله چیست؟ خیلی به فیلم کمک می‌کند، اما اگر بازیگری را انتخاب کنیم که بیانش قابلیت اجرای یک شخصیت پویانمایی را داشته باشد. تعدادشان خیلی کم است و ما از همان تعداد کم استفاده کردیم. این قابلیت چیزی جز صدای خوب است؟ اصلا مسئله صدای خوب نداریم. این اشتباهی است که همه دچارش هستند و مدام دنبال صدای خوب می‌گردند. مگر بازیگر حتما باید چهره خوبی داشته باشد؟ نه، باید بیان خوبی داشته باشد، بازیِ صدای خوبی داشته باشد، صدایش آماده شده باشد و آموزش دیده باشد. تقریبا می‌توانم بگویم 80 درصد بازیگران ما اصلا آموزش صدا ندیده‌اند. بازیگرانی که «بچه زرنگ» را دوبله کردند، آموزش خاصی دیده‌اند؟ بله، بازیگرهایی هستند که تئاتر کار کرده‌اند. بازیگرانی که در تئاتر ریشه دارند، این آموزش‌ها را دیده‌اند و بسیار عالی هستند. در سال‌های گذشته دیده‌ایم که بازیگرانی انتخاب می‌شوند که اصل قضیه هنر و بازیگری نیست، جریان چیز دیگری ا‌ست. مثلا نظرتان درباره دوبله پویانمایی «آخرین داستان» با حضور تعداد زیادی ستاره چیست؟ آن‌ها همه جزو بازیگران خوب ما بودند، اما واقعا کار خوب از آب در نیامده بود. به عنوان کسی که تخصص این کار را دارم، برایم جالب نبود. این فقط گفته من نیست و عموم مردم هم نپسندیدند. یعنی بیان درست نبود؟ من اصلا ایرادی از بازیگران نمی‌گیرم و مشکل صرفا به مدیر و کارگردان صدا یعنی مدیر دوبلاژ برمی‌گردد. نمی‌دانم چه کسی بوده اما کار درنیامده بود. باید با صداپیشه‌ات کار کنی و از او بخواهی چیزی را اجرا کند که مد نظر شما و کارگردان است. مدیریت کردن یک تیم صداپیشه، کار ساده‌ای نیست. باید ایده، برنامه وانتخاب درستی داشته باشید. ما برای «بچه زرنگ» صرفا به این دلیل که روی فروش فیلم تاثیرگذار باشد، بازیگران را انتخاب نکردیم، بازیگری آوردیم که صدا و جنس کارش به نقش بخورد و مناسب آن کار باشد. انتخاب صدا دقیقا مانند انتخاب بازیگر است. این کاری است که مدیر دوبله و سرپرست صداپیشه‌ها باید بتواند خوب انجام بدهد.  
 
 
«حسین کاظمی» طلای گم شده را پیدا کرد  و به صاحبش بازگرداند
پاکبان  پاکدست
 
حسین کاظمی پاکبان پاکدست شهرداری منطقه 9 مشهد است که یکی از همین شب های زمستان، مقادیر زیادی طلا را حین رفت و روب معابر پیدا می کند و با تلاش زیاد آن را به صاحبش باز می گرداند. از همین رو، شهردار و جمعی از مسئولان شهرداری منطقه 9 مشهد به همراه برخی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، از این پاکبان پاکدست تقدیر کردند. به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 9، حسین کاظمی پاکبان ناحیه یک این منطقه که در حین رفت و روب و نظافت معابر محدوده بولوار کوثر شمالی، مقادیر زیادی طلا را پیدا کرده بود، پس از بررسی های انجام شده با هماهنگی شهرداری منطقه 9 و بدون هیچ چشم داشتی این امانت گم شده را به صاحبش برگرداند. به همین منظور در حاشیه جلسه کمیته نظارتی شماره یک شورای اسلامی شهر مشهد که در این منطقه با حضور سید مسعود ریاضی رئیس کمیته نظارتی شماره یک شورای اسلامی شهر مشهد، محمد حاجیان شهری رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد و شهردار و جمعی از مسئولین شهرداری منطقه 9 برگزار شد، از این پاکبان پاکدست با اهدای لوح و هدایایی قدردانی شد.