خطر پیک چهارم کرونا و هشدار درباره بازگشایی‌ها

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با تاکید بر لزوم نظارت مستمر بر بازگشایی‌های اخیر، گفت: احتمال بروز پیک چهارم کرونا به دنبال بازگشایی‌ها قابل رد کردن نیست، اما امیدواریم با توجه به اینکه روند رو به کاهش بیماری چشمگیر است، پیک چهارم رخ ندهد.دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه تعجیبل در بازگشایی‌ها خطرناک است، گفت: بازگشایی بدون دلیل قطعی باعث افزایش گردش ویروس در جامعه و باعث افزایش موارد ابتلا در جامعه می‌شود. ما این موضوع را یک بار در اردیبهشت ماه هم تجربه کردیم و دیدیم وقتی آمار پایین آمد به سرعت مراکز آموزشی، رستوران‌ها، مراکز خرید و... را باز کردند و دود آن به چشم مردم رفت و یادمان هست که آمار مرگ و میر تا مرز ۵۰۰ نفر در روز نیز ثبت شد.وی با اشاره به اینکه خوشبختانه آمار مرگ و میر کرونایی طی چند روز اخیر دو رقمی شده است، اظهار کرد: باید این آمار را حفظ کرده و کاهش دهیم. مردم باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، اکنون خبرهایی از فرمانداری تهران می‌خوانیم که درصد بالایی از درخواست‌های سفرهای بین استانی غیر ضروری بوده است و این نشان می‌دهد مردم تصور می‌کنند به محض کاهش آمار می‌توانند به سرعت به سفر رفته و در مجامع شرکت کنند؛ این رویه خطر آفرین است.این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: بازگشایی‌ها نیاز به پایش مستمر دارند، یعنی باید مدام بررسی شوند تا اگر بازگشایی تاثیری در افزایش بار بیماری داشت آن را محدود کنند. البته این موضوع هم خالی از مشکل نیست زیرا هر فعالیتی که اکنون آزاد شود و هر بازگشایی که اکنون انجام شود تاثیرش را دو هفته بعد خواهد گذاشت و دو هفته بعد موارد جدید بیماری نمود پیدا می‌کنند. ما به عنوان متخصصین این امر هشدار می‌دهیم تعجیل در بازگشایی‌ها ممکن است آرامش فعلی این روزها را برهم بزند.وی در خصوص بازگشایی مدارس در برخی مناطق، گفت: معمولا در تعطیلی‌هایی که به دنبال گسترش ویروس‌های تنفسی فوقانی اتفاق می‌افتد، یکی از  اولین مراکزی که فعالیتشان تعطیل می‌شود مدارس و مراکز آموزشی هستند و به همین ترتیب باید آخرین جایی باشند که بازگشایی می‌شوند و فکر می‌کنم وزارت آموزش و پرورش پایش را در نظر دارد؛ زیرا بدون پایش مستمر شرایط مسلما وضعیت مشابه شرایط مهرماه خواهد شد و افزایش بار بیماری را شاهد خواهیم بود.این متخصص عفونی درباره واکسنهای فعلی کرونا در کودکان گفت: متاسفانه کارایی و عوارض جانبی واکسن‌های کرونایی که تاکنون عرضه شده است بر اطفال و زنان باردار ارزیابی نشده است و تمام کارآزمایی‌های بالینی بر بزرگسالان است. با توجه به اینکه در نوع جهش یافته کرونا افراد زیر ۲۰ سال و کودکان در خطر بیشتری از نظر ابتلا هستند باید بیشتر مراقب این گروه سنی بود.مردانی ادامه داد: مسائل اقتصادی و وضعیت معیشت مردم هم در بازگشایی‌ها بی‌تاثیر نیست؛ زیرا امکان جبران خسارت تعطیلی‌ها برای دولت هم سخت و مشکل است. با این حال ارزیابی مستمر می‌تواند به ما کمک کند.وی با اشاره به اینکه احتمال بروز پیک چهارم کرونا به دنبال بازگشایی‌ها وجود دارد، اظهار کرد: این گزینه هم قابل رد کردن نیست اما امیدواریم به یاری خدا با توجه به اینکه روند رو به کاهش بیماری چشمگیر است، پیک چهارم رخ ندهد. به نظر می‌رسد با نظارت و پایش مستمر بتوانیم جلوی وقوع پیک چهارم را بگیریم.
۸۳ فوتی جدید کرونا در کشور
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه طی یک شبانه روز ۸۳ مبتلای به کرونا جان خود را از دست دادند، گفت: طی ۲۴ ساعت بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶۴۸۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده است.به گزارش ایسنا، دکتر سیما سادات لاری در بیان آخرین آمارهای کرونا در ایران، گفت: از روز 25 دی  تا روز  ۲۶ دی ماه  بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶۴۸۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده است که ۶۳۱ نفر از آن‌ها بستری شدند.به گفته وی مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۱۸ هزار و ۲۹۵ نفر رسید.سخنگوی وزارت بهداشت افزود: متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت، ۸۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۶ هزار و ۶۲۱ نفر رسید.لاری با اشاره به اینکه خوشبختانه تا روز  ۲۶ دی ماه  یک میلیون و ۱۰۷ هزار و ۱۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، تصریح کرد: ۴۴۱۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.وی در پایان گفت: تا روز  ۲۶ دی ماه  ۸ میلیون و ۴۲۲ هزار و ۵۵۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
۱۰ شهر مازندران در وضعیت قرمز کرونایی


سخنگوی وزارت بهداشت همچنین  با بیان اینکه ۱۰ شهر از استان مازندران در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد، از هموطنان درخواست کرد که از هر گونه سفر و برگزاری مهمانی خودداری و پرهیز کنند.به گزارش ایسنا، دکتر سیما سادات لاری اظهار کرد: یکی از نگرانی‌های ما اقدام به سفر و برگزاری دورهمی‌ها و میهمانی‌های خانوادگی در تعطیلات پیش‌رو است.وی با اشاره به اینکه درحال‌حاضر ۱۰ شهر از استان مازندران در وضعیت قرمز قرار دارد، تصریح کرد: نباید فراموش کنیم که ویروس کووید ۱۹ همچنان مهمان زندگی ما است بنابراین لزوم همزیستی هوشمندانه شرط اصلی شکست این بیماری است.سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: انتظار ما از مردم این است که با تداوم همکاری مسئولانه در عمل به توصیه‌های بهداشتی و پرهیز ازهرگونه اقدام به سفر و برگزاری مهمانی‌های خانوادگی کمک کنند تا مجدد شاهد تکرار تجربیات تلخ گذشته و شروع خیز جدید بیماری در کشور نباشیم.
نگرانی از بازگشت و خیز جدید بیماری
 در بهمن و اسفند
وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر نگران بازگشت خیز بیماری هستیم چون موارد سرپایی در حال افزایش است و این یک اعلان و هشدار برای یک خیز جدید در بهمن و اسفندماه می‌تواند باشد.به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در جلسه شورای ناظرین طرح شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: نامه ای ۱۰ بندی روز ۱۰ دی به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم که باید شرایط کنونی را مراقبت کنید در غیر این صورت شاهد خیز جدید بیماری با ارتفاع و شدت بیشتر در کشور خواهیم بود.
وی افزود: استراتژی وزارت بهداشت در شرایط کنونی، رهگیری خانه به خانه ویروس و شناسایی زودهنگام بیماران است تا آخرین موارد بیماری شناسایی شود. بعد از این مرحله به سراغ جمعیت عادی و بدون علائم بیماری خواهیم رفت اما در شرایط کنونی، اولویت ما، شناسایی بیماران با تست بیشتر و افراد در تماس نزدیک با آنها است. نمکی گفت: در حال حاضر مخالف بازگشایی مدارس هستیم. نگرانیم که دوباره با عادی انگاری به تله اردیبهشت و خردادماه بیفتیم. اگر این بار گرفتار شویم، موج و شدت خیز جدید کرونا در کشور شاید بیشتر باشد و نیروهای ما ممکن است توان و انرژی مقابله چندباره با موجی جدید را نداشته باشند. نمکی اظهار کرد: به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم که هرگونه عادی پنداری و سهل انگاری به دلیل فروکش کردن بیماری در استانها موجب بازگشت رفتارهای اجتماعی نادرست و شیوع مجدد بیماری خواهد شد بنابراین بیداری و وسواس مستمر در رعایت شیوه نامه‌ها توسط مردم و مسئولین، ضروری است.