چهار سال دیر خبردار شدیم!

[شهروند] در هفته‌های گذشته و بعد از در نظر گرفتن سیاست‌های جدید پیام‌رسان واتس‌اپ برای کاربرانش مبنی بر به اشتراک‌گذاری اطلاعات آنها با فیس‌بوک، بسیاری از کاربران ازجمله کاربران ایرانی به سمت استفاده از پیام‌رسان سیگنال و تلگرام روی آوردند. اتفاقات مختلف در مورد نشت اطلاعات کاربران در فیس‌بوک و در اختیار گذاشتن این اطلاعات به مقامات مختلف از اصلی‌ترین دلایل کوچ کاربران به سمت این دو پیام‌رسان بوده است.
هر چند بعد از بالاگرفتن انتقاد‌ات بسیاری از کاربران نسبت به این سیاستگذاری واتس‌اپ، مدیران این شرکت اقدام به شفاف‌سازی در این مورد در بخش سوالات متداول در اپلیکیشن خود کردند؛ اما با این حال میزان دانلود اپلیکیشن سیگنال در چند روز گذشته با افزایش قابل توجهی همراه بوده است.بر اساس گزارش‌های مختلف در فاصله هفدهم دی تا بیست‌ویکم دی، سیگنال ۷۰۵ میلیون بار از اپ‌استور و گوگل‌پلی دانلود شده است که این آمار رشد ۴هزار و ۲۰۰درصدی را در مقایسه با روز‌های گذشته نشان می‌دهد. سیگنال بر اساس ادعای کارشناسان یکی از امن‌ترین پیام‌رسان‌های موجود است.
ماجرا چه بود؟
در اوایل ماه جاری میلادی واتس‌اپ شروع به نشان‌دادن یک نوتیفیکیشن درون‌برنامه‌ای کرد که از به‌روز رسانی سیاست‌های حریم خصوصی این پیام‌رسان حکایت داشت؛ براساس قوانین جدید، کاربران واتس‌اپ برای ادامه استفاده از این اپلیکیشن باید حتما با سیاست‌های به‌روزشده موافقت کنند؛ در غیر این صورت امکان کار با واتس‌اپ را از دست خواهند داد. با سیاست حریم خصوصی جدید واتس‌اپ، کاربران باید قبول کنند که اطلاعات شخصی‌شان در دسترس فیسبوک قرار بگیرد. در پی نمایش این نوتیفیکیشن، بسیاری از کاربران نگران حریم خصوصی‌شان شدند. بر اساس گزارش اندروید سنترال، واتس‌اپ به‌تازگی صفحه‌ FAQ وب‌سایت رسمی خود را به‌روز کرده است تا درباره‌ برخی از شایعه‌هایی که طی روزهای اخیر پخش شده‌اند، شفاف‌سازی کند.  بررسی‌ها نشان می‌دهد قانون جدید واتساپ برای به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی کاربران با فیسبوک از سال ۲۰۱۶ عملی شده است و این یعنی اکثر کاربران واتس‌اپ بدون اینکه بدانند، چند سال است که اطلاعات‌شان را در اختیار فیسبوک قرار می‌دهند.


واتساپ در صفحه‌ FAQ خود می‌گوید که سیاست‌هایی را که به‌تازگی وضع کرده است، حریم خصوصی پیغام‌هایی را که کاربران بر بستر واتس‌اپ برای یکدیگر می‌فرستند، متأثر نمی‌کند. پیغام‌های شخصی در چت‌های واتس‌اپ با سیستم رمزنگاری سرتاسری (End-to-End Encryption) محافظت می‌شوند؛ این یعنی که واتس‌اپ و فیسبوک امکان دسترسی به محتوای چت‌ها یا مشاهده‌ لوکیشنِ به ‌اشتراک ‌گذاشته‌شده را ندارند. قوانین حریم خصوصی جدید واتساپ، صرفا زمانی روی شما اثر می‌گذارد که به یک کسب‌و‌کار پیغام بدهید.
اگر بخواهید از قابلیت‌های تجاری واتس‌اپ استفاده کنید، ممکن است فعالیت‌هایتان در زمینه‌ خرید محصول در دسترس واتس‌اپ قرار بگیرد تا تجربه‌ شما از حضور در واتس‌اپ شخصی‌سازی شود. این داده‌ها باعث می‌شوند تبلیغات فیسبوک و اینستاگرام برایتان شخصی‌سازی شود. فیسبوک همچنین ممکن است از داده‌های مربوط به نحوه‌ تعامل شما با تبلیغاتی که دارای گزینه‌هایی خاص به منظور فرستادن پیغام به کسب‌وکارها در واتس اپ هستند، استفاده کند تا تبلیغات به ‌نمایش ‌درآمده‌ برای شما را شخصی‌سازی کند.
اگر نمی‌خواهید فیسبوک به اطلاعات شخصی شما در واتس‌اپ دسترسی پیدا کند، تنها گزینه‌ای که در دست دارید، رفتن به سراغ پیام‌رسان‌های دیگر است. دو پیام‌رسانی که امروزه بیشتر از بقیه مورد توجه قرار گرفته‌اند، تلگرام و سیگنال هستند. اندروید سنترال می‌گوید تلگرام تقریبا به اندازه‌ واتس اپ امنیت ندارد، اما سیگنال تقریبا تمامی قابلیت‌هایی که باعث شده‌ واتس‌اپ تا این حد محبوب شود در خود دارد؛ به‌ویژه سیستم رمزنگاری سرتاسری.