جدال با کولاک و برف

[شهروند] برودت هوا و بارش برف در 19 استان کشور هفته پرتلاشی را برای امدادگران و ماموران راهداری و سایر دست‌اندرکاران خدمات‌رسانی در شهرها و جاده‌ها بوجود آورد. بسیاری از راه‌های مسدود بازگشایی شدند و بسیاری از در راه‌ماندگان امدادرسانی شدند. دربسیاری از شهرها افراد بی‌سرپناه نیز در اماکن سرپوشیده پناه داده شدند. گزارش‌ها در ۲۴ساعت گذشته حکایت از مسدود شدن محورهایی از قبیل «خلخال-سرچم»، «مهاباد- بوکانگ» و «سرورآباد به پاوه(گردنه ژالانه)» به علت بارش برف، کولاک و کاهش دید دارد و در کنار این موضوع، وقوع تصادفاتی به دلیل لغزندگی معابر را شاهد بوده‌ایم. امدادرسانی به 5000 آسیب‌دیده متأثر از برف‌وکولاک 3 روز آخر هفته
رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال ‌احمر  درخصوص خدمات امدادونجات به آسیب‌دیدگان در برف‌وکولاک گفت: «در سه روز گذشته از سه‌شنبه سی‌ام دی‌ماه  تا هشت صبح روز جمعه سوم بهمن، با تلاش امدادگران و نجاتگران هلال ‌احمر به چهار‌هزار و897 نفر از هموطنان در 19 استان درگیر برف و کولاک امدادرسانی شد.»
او ادامه داد: «در این مدت 175 تیم امدادونجات متشکل از 597 نفر امدادگر و نجاتگر،  در 84 محور کوهستانی و 37 شهر و روستا مشغول امدادرسانی به هموطنان آسیب‌دیده بودند و توانستند 37نفر از مصدومان را به مراکز امن منتقل کنند و 20 نفر هم به مرکز درمانی منتقل شد.»
ولی‌پور با اشاره به اسکان اضطراری آسیب‌دیدگان ناشی از برف‌وکولاک ادامه داد: «در 3 روز گذشته توانستیم برای  338 نفر اسکان اضطراری فراهم کنیم. همچنین 392 دستگاه خودرو از برف رهاسازی شد و یکی از هموطنانمان نیز در حادثه سقوط درخت در شهرستان نکا جان خود را از دست داد.»


رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال ‌احمر ادامه داد: «در این مدت92تخته پتو، 1795کیلوگرم نایلون، 97 بطری آب‌معدنی، 379 بسته بیسکویت، 457 بسته غذایی و 44 کیلوگرم خرما در بین آسیب‌دیدگان توزیع شدند.» هشدار وزش بادهای خیلی شدید ۱۱۰ کیلومتری در برخی استان‌ها
دیروز سازمان هواشناسی ضمن هشدار درباره وزش بادهای خیلی شدید ۶۰ تا ۱۱۰ کیلومتری در برخی استان‌ها از یخ‌زدگی ‌معابر و احتمال وقوع بهمن در دامنه‌های البرز خبر داد.
براساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی سامانه بارشی فعال روی کشور تا قبل از ظهر دیروز در شمال شرق باعث بارش پراکنده برف شده و سپس از کشور خارج می‌شود. دیروز در استان‌های واقع در شمال‌غرب، شمال‌شرق و استان‌های واقع در دامنه‌های البرز لغزندگی، یخ‌زدگی معابر و دامنه‌های البرز احتمال وقوع بهمن پیش‌بینی می‌شد.
همچنین تا ظهر شنبه در استان‌های خراسان جنوبی، شرق کرمان، سیستان‌وبلوچستان و شرق هرمزگان وزش باد شدید گاهی با گردوخاک پیش‌بینی شده است. براساس اعلام سازمان هواشناسی از شنبه تا چهارشنبه این هفته آسمان بیشتر مناطق کشور صاف است و غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت افزایش می‌یابد. دستور فوری رئیس بهزیستی برای کمک به افراد بی‌سرپناه در معرض آسیب‌وسرما
رئیس سازمان بهزیستی کشور هم با صدور بخشنامه‌ای بر لزوم آماده‌باش بیش از پیش و استفاده از ظرفیت‌های این سازمان و دستگاه‌های مسئول در سطح استان‌ها به‌خصوص نقاط سردسیر برای کمک به افراد دارای سرپرست غیرموثر بی‌سرپناه که در معرض آسیب و سرمازدگی هستند، تأکید کرد.
در این بخشنامه تأکید شده است: «ادارات کل بهزیستی ضمن آمادگی کامل برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی از ظرفیت‌های سازمان و دستگاه‌های مسئول در سطح استان بهره‌گیری لازم را داشته باشند.» هشدار پلیس راهور نسبت به بارش برف، باران و لغزندگی جاده‌های برون‌شهری
روز گذشته معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: «در محورهای برفگیر شاهد توقف‌های مقطعی یا کندی حرکت به دلیل لغزنده بودن معابر می‌باشیم.» سرهنگ عین‌اله جهانی اعلام کرد: «به هموطنان توصیه می‌شود قبل از حرکت با شماره‌های ۸۸۲۵۵۵۵۵، ۱۲۰ تماس بگیرند یا با مراجعه به وبسایت www.rahvar120.ir از وضع راه‌ها و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که ممکن است پلیس به صورت میدانی برای حفظ ایمنی و پیشگیری از درراه ماندن هموطنان اتخاذ کند، مطلع شوند و تنها مرجع اطلاع‌رسانی در این موارد پلیس راهنمایی‌ورانندگی است.»