وای به روزی که بگندد نمک!


کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

متاسفانه هر چند وقت یکبار فاجعه ای اخلاقی رخ می دهد که همه را شوکه می کند. روز گذشته فیلم و خبری که گویای درگیری یک نماینده مجلس شورای اسلامی با یک سرباز وظیفه شناس است، فضای مجازی را آشفته کرد و تعجب همگان را برانگیخت. جایگاه مجلس همواره جایگاهی والا بوده است و زیباترین و مهمترین جمله ای که در مورد مجلس شورای اسلامی عنوان شد و همچنان ماندگار است، از زبان امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی مطرح شد. ایشان مجلس شورای اسلامی را در راس امور و عصاره فضایل ملت دانستند. این بیانات به اندازه ای فصیح و گویاست، که شان نمایندگی را دوچندان می کند. بی شک افراد وقتی جایگاهی دست پیدا کنند، باید به آن اندازه از معرفت رسیده باشند که از آن جایگاه سواستفاده نکنند. اما رفتار برخی نمایندگان نشان داده که متاسفانه بسیاری از افراد به محض آن که به جایگاهی آن هم با رای مردم دست پیدا میکنند، از این جایگاه نه تنها سواستفاده می کنند، بلکه گاه دست به کارهایی می زنند که وهن نمایندگی است و انسان را به یاد همان ضرب المثل معروفی می اندازد که "هر چه بگندد نمکش می زنند، وای به روزی که بگندد نمک.

رویداد روز گذشته و ماجرای سیلی زدن به صورت سرباز راهور زمانی اهمیت بیشتری می یابد که بدانیم یکی از نمایندگان مجلس که نماد قانون و قانونگذاری و احترام به قانون باید باشد قصد داشته با خودرو شخصی وارد مسیر ویژه اتوبوس شود که سرباز راهور مانع از این قانون شکنی شده است. متاسفانه نماینده مجلس هنگامی که با مخالفت سرباز راهور روبهرو میشود، کارش به درگیری فیزیکی می کشد و گویا با سیلی به صورت او ضربه می زند. در اینجا چند نکته قابل توجه است. اول اینکه فردی که قرار است در نهاد قانونگذاری کشور، قانون وضع کند، چگونه خودش بر قانونگریزی اصرار می کند و حتی برای این قانون گریزی، دست به قانون شکنی دیگری می زند؟ نکته بعدی این که چگونه با این نماینده مردم در خانه ملت برخورد خواهد شد؟ بی شک وقتی این نماینده مجلس حاضر است برای قانون شکنی و عبور از خط ویژه حتی به صورت سربازای سیلی بزند آیا از این جایگاه برای قانون شکنیهای مشابه سواستفاده نمی کند؟

اهمیت این رویداد و جوی که در فضای مجازی به خاطر این اتفاق به راه افتاده نشان از حساسیت مردم به این خبرها دارد. بسیاری معتقدند با توجه به اهمین این اتفاق تلخ اگردر محاکم قضایی ثابت شود که این نماینده مجرم بوده و به ناحق به صورت سرباز این مملکت سیلی زده باید با استناد به احکام اسلامی قصاص و برای پاسخ به مطالبات شهروندان در همان مکان این نماینده از سوی سرباز قصاص شود تا همه بدانند هیچکس در برابر قانون و حق بر دیگری برتری ندارد.

نکته تأسفبرانگیزتر اینکه این نماینده مدعی انقلابی گری است و مجلس یازدهم به عنوان مجلس انقلابی شناخته می شود، آیا مصداق انقلابی گری، قانون شکنی و سیلی زدن به گوش سرباز این کشور است؟ باید بدانیم که این نماینده مجلس به گوش این سرباز سیلی نزده، بلکه به گوش مردم این سرزمین سیلی زده، زیرا سرباز در قامت حافظ امنیت و منافع مردم و نمادی از همین جامعه است که در دوران جنگ و پس از آن برای این کشور از جان خود گذشته اند.

نکته آخر اینکه در گذشته نیز معدودی از نمایندگان چنین رفتاری داشته اند و بدون آنکه برخوردی متناسب با آنها به واسطه صورت بگیرد، بر صندلی مجلس تکیه زدند. سوال اینجاست که اگر با آن نمایندگان برخورد می شد، بازهم شاهد چنین وقایعی بودیم. به نظر می رسد باید کار از یک جا آغاز شود و قوه قضاییه باید تاوان این سیلی را به نمایندگی از ۸۵ میلیون ایرانی از نماینده مجلس بگیرد و همان سیلی را بر گوش او بنوازد. فراموش نکنیم که اگر آن سرباز از حق خودش گذشت، جنبه عمومی جرم به قوت خود باقی است و بیاد داشته باشیم که آیت الله رییسی چه رفتاری با آن قاضی متخلف کرد. در آنجا یک قاضی به سرباز بابلی سیلی زد و آیت الله رییسی حکم داد که پس از قصاص، قاضی متخلف اخراج شود. اکنون دستگاه قضا در آزمون دیگری قرار گرفته است.