بازی دلاری با جان مردم


محمدرضا سبزعلیپور

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران

چند سالیست که نحوه فروش ارز، ثبات قیمت ارز و تنظیم بازار ارز به یکی از معضلات بزرگ کشور تبدیل و سهوی یا عمدی به یک بحران ملی تبدیل شده که دولتها با وعده تنطیم بازار و تک نرخی کردن قیمت ارز، رأی مردم را کسب ولی بعد از سرکار آمدن، نه تنها به وعده های داده شده در این خصوص عمل نمی کنند بلکه این بحران را بعنوان یک فرصت و بهانه در جهت کسب  درآمدهای سرشار برای خود حفظ می کنند تا از این طریق بانک مرکزی را به صرافی بزرگ برای دولت مبدل کرده و دهها یا صدها میلیون دلار را روزانه یا بطور هفتگی در بازار آزاد به نرخی بسیار بالاتر از نرخ دولتی فروخته و هزاران میلیارد تومان کسب درآمد کنند.

در دوران مدیریت سابق و اسبق بانک مرکزی هر روز شاهد توزیع و فروش ارز دولتی در بازار آزاد بودیم و عواقب را هم به عینه دیدیم اما پس از انتصاب آقای همتی بعنوان رئیس بانک مرکزی، از ارز فروشی علنی چندان خبری نبود و آقای همتی بارها اعلام کرد که توان تنظیم بازار ارز را دارد. اما فشارهای بیرونی و دخالتهای بی جای دولت، دست و بال ایشان را بست و اجازه مدیریت صحیح را به ایشان نمیدهد. بارها آقای روحانی اظهار کرده قیمت ارز دست دولت است و من میتوانم بگویم امروز قیمت تا فلان عدد پایین بکشند!! یعنی ایشان تصمیم گیرنده است و رئیس جمهور و دوستانی که نزدیک به حلقه ریاست جمهوری هستند اجازه مدیریت صحیح به رئیس بانک مرکزی نمیدهند و ایشان از همه طرف تحت فشار است.

آقای همتی بارها گفته نرخ ارز پایین خواهد آمد و ظواهر امر و اتفاقات داخلی و بین المللی هم مؤید این موضوع است و همین انتظار مردم جهت کاهش نرخ ارز موجب شده تا بازار سکه و ارز از تب و تاب همیشگی بیفتد و بساط دلال بازی جمع شود. اما به ظاهر دولت از آرامش بازار ارز خیلی خشنود نیست و از اینکه بخشی از درآمدهای سرشارش که از بازار ارز حاصل میشده از بین رفته ناراحت و بشدت دنبال فرصتی است تا این بازار را رونق و مردم را بسمت بازار آزاد ارز بکشاند.

از سوی دیگر اظهارات روزهای اخیر برخی مقامات ایران و آمریکا و عدم پذیرش بایدن در رفع کامل تحریمهای اقتصادی اعمال شده علیه کشورمان بهانه ای شده تا از نظر روانی قیمت دلار طی روزهای گذشته حدود ۲ هزار تومان افزایش یابد و همین که دلار افزایش یافت، دولت از این فرصت استفاده و دلار فروشی در بازار فردوسی را توسط عوامل خود آغاز کرد و در این ایام کرونایی که به همه مردم ایران تأکید میشود از خانه خارج نشوید و یا پروتکلهای بهداشتی را بدرستی رعایت کنید، هزاران نفر را بطور وحشتناکی جلوی صرافی های خود کشانده تا به هر نفر ۲ هزار دلار و آنهم حدود ۱۰۰۰ تومان زیر قیمت بازار آزاد یعنی حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان ارز بفروشد که متأسفانه مردم هم بصورت فشرده و بعضاً بدون ماسک با هم درگیرند.وی گفت: آیا این اوضاع اسفبار در شأن ایران و ایرانی است؟ چرا دولت برای کسب درآمد و منافع سرشار خود با جان و آبروی مردم بازی میکند؟ چرا دولت با اعمال و رفتار ناصحیح و عملکردهای غلط خود زمینه را برای شیوع بیماری کرونا مهیا و جان مردم را برای ۲ الی ۳ میلیون تومان به خطر میاندازد؟ اگر در مقابل هر عامل فروش ارز چند نفر ناقل بیماری کرونا باشند و با یک عطسه، چند نفر دیگر را آلوده و هر یک از مبتلایان نیز خانواده ای را آلوده و بیمار نماید، چه عواقبی در انتظار مردم خواهد بود؟ عملکرد دولت کاملاً غلط میباشد که به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و کسب درآمد دولت در خیابان فردوسی آنهم به قیمت شیوع کرونا بی انصافی محض میباشد.