ناز مرغ برای بازار!

همزمان  با تشدید نظارت‌ها برای رعایت قیمت مصوب مرغ گرم، شاهد کاهش مرغ در بازار و فروش آن به‌صورت قطعه‌بندی هستیم اما طی چند روز گذشته با اعلام ممنوعیت قطعه‌بندی مرغ شاهد کاهش شدید عرضه مرغ در بازار مشهد هستیم که تولیدکنندگان دلیل آن را  نبود کشتار می‌دانند ولی جهاد کشاورزی خروج مرغ به‌صورت زنده و کشتاری  را دلیل این کاهش می‌داند به رغم این که میزان جوجه ریزی بیش از نیاز استان است.
به گزارش خراسان رضوی، با شیوع ویروس کرونا از اسفند سال گذشته، کاهش تقاضا و بالا رفتن عرضه در بازار باعث شد قیمت مرغ دو هزار تومان ارزان‌تر از نرخ مصوب، 12800 تومانی به دست مصرف‌کننده برسد و مرغدار کاملاً متضرر شود و به‌تبع آن میزان جوجه ریزی نیز به شدت کاهش یابد. نتیجه کاهش جوجه ریزی و اتمام سرریزی مازاد عرضه رشد شش هزار تومانی قیمت مرغ در خرداد امسال بود که قیمت این محصول را به 16 هزار تومان در بازار مشهد رساند، همزمان دولت در تأمین ارز مورد نیاز واردات نهاده دامی با مشکل مواجه شد و نتیجه آن کمبود خوراک مرغ در بازار و فعال شدن دلالان بود، قیمت نهاده در بازار آزاد جهش یافت. تولید برای مرغدار به‌صرفه نبود و برخی مرغداران خرد حتی مرغ‌های مادر خود را کشتار کردند، در تابستان امسال قیمت مرغ به 20 هزار تومان رسید، اگرچه ستاد تنظیم بازار نرخ 15 هزار تومانی را برای این محصول تعیین کرده بود. اما مرغداران مدعی بودند که دولت نهاده را تأمین نمی‌کند و جوجه ریزی به‌صرفه نیست درواقع بازار نهاده کاملاً در اختیار دلالان و واسطه‌ها قرار گرفته بود، بنابراین قیمت مرغ در بازار مشهد به 24 هزار تومان در مهرماه رسید، اما تولیدکنندگان همچنان هزینه‌های تولید و نبود نهاده دامی دولتی را بهانه می‌کردند و جوجه ریزی کاهش شدیدی  یافت، در همین کش‌وقوس آبان امسال قیمت مرغ به‌یک‌باره جهش 10 هزارتومانی پیدا کرد و به کیلویی 34 هزار تومان رسید. ستاد تنظیم بازار برای حمایت از مرغداران قیمت هر کیلو مرغ را با تأمین 100 درصدی نهاده دامی 20400 تومان اعلام کرد و تأمین نهاده دامی در استان بنا بر اذعان جهاد کشاورزی به‌صورت 100 درصدی انجام شد و از سویی دیگر بنا بر تصمیم ستاد تنظیم بازار  خروج مرغ زنده از استان ممنوع اعلام شد، درنتیجه قیمت مرغ در بازار مشهد به 23 هزار تومان در دی‌ماه کاهش یافت اما باز هم سه هزار تومان گران‌تر از نرخ مصوب، نهادهای نظارتی، بازرسی و برخورد با گران‌فروشان را تشدید کردند. چند وقتی است که به رغم این که میزان جوجه ریزی و کشتار مرغ در استان متعادل شده اما مرغ گرم در بازار مشهد کمیاب شده است.
گلایه شهروندان از نبود مرغ گرم در مشهد
 یکی از شهروندان دراین‌باره به خراسان رضوی می‌گوید: برای خرید مرغ گرم به چند فروشگاه پروتئینی مراجعه کردم اما همه اعلام می‌کنند که مرغ کامل ندارند و تنها مرغ قطعه‌بندی شده برای فروش دارند. موضوع را از چند پروتئینی در مناطق مختلف شهر مشهد جویا می‌شویم یکی از فروشنده‌ها با تایید موضوع می‌گوید: حدود یک هفته است که کشتارگاه‌ها به‌سختی مرغ کشتار  و به بازار عرضه می‌کنند. گشت تعزیرات حکومتی هم به مغازه‌ها مراجعه می‌کند و برای فروشندگانی که بالاتر از قیمت مصوب20400 تومان مرغ می‌فروشند جریمه سنگین تعیین می‌کند به همین دلیل برخی فروشگاه‌ها اصلاً مرغ عرضه نمی‌کنند و برخی هم مرغ را تنها به‌صورت قطعه‌بندی شده می‌فروشند.


این فروشنده مواد پروتئینی بولوار استقلال مشهد می‌افزاید: قیمتی که مرغدار، مرغ زنده را به کشتارگاه و درنهایت کشتارگاه به فروشگاه می‌فروشد بیش از نرخ مصوب است اما تعزیرات به‌جای این که قیمت‌ها را در مبدأ کنترل کند انتظار دارد من مغازه‌دار مرغ را با  دو هزار تومان ضرر بفروشم، فروشنده هم ترجیح می‌دهد مرغ نفروشد تا جریمه نشود یا درنهایت به‌صورت قطعه‌بندی شده که قیمت مصوب ندارد به فروش برساند.
مرغ از کشتارگاه‌ها نمی‌آید
از حدود  10فروشگاه‌پروتئینی بولوار دستغیب که به آن‌ها مراجعه می‌کنیم تنها دو فروشگاه ، مرغ گرم برای فروش دارند که شهروندان برای خرید صف ایستاده‌اند. یکی از فروشنده‌ها در این‌ باره می‌گوید: دو سه روز است که کشتارگاه‌ها مرغ کشتار نمی‌کنند و مرغ به بازار نمی‌آید. تعداد معدودی از فروشگاه‌ها مرغ دولتی  را که قیمت مصوب دارد عرضه می‌کنند که حجم آن کم است و زود تمام می‌شود.
بازار مواد پروتئینی بولوار استقلال مقصد بعدی ماست، بیشتر  فروشگاه‌های این بازار مرغ گرم برای فروش ندارند. یکی از فروشندگان دلیل آن  را ممنوعیت قطعه‌بندی مرغ در کشتارگاه‌ها اعلام می‌کند و می‌گوید: از وقتی دام پزشکی جلوی قطعه‌بندی مرغ را در کشتارگاه‌ها گرفته است، کشتار مرغ هم کم شده است، قبلاً کشتارگاه‌ها مرغ را قطعه‌بندی می‌کردند و به بازار می‌دادند اما  اکنون که قطعه‌بندی ممنوع شده است  کشتارگاه‌ها می‌گویند، کشتار مرغ با قیمت مصوب برای آن‌ها به‌صرفه نیست به همین دلیل مرغ در بازار کم شده است.
کمبود از تأمین‌کننده است
جاجرمی  رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی مشهد حاضر به انجام مصاحبه در این باره نشد اما، بنانژاد رئیس اتاق اصناف مشهد با تایید کمبود مرغ در بازار مشهد به خراسان رضوی می‌گوید: چند روز است که مرغ در بازار مشهد کمیاب شده است و دلیل آن به زنجیره‌های تولید و تأمین بازمی‌گردد و کشتارگاه‌ها، مرغداری‌ها و جهاد کشاورزی باید دراین‌باره توضیح دهند که دلیل این کاهش عرضه چیست. صادقی دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ گوشتی استان درباره کاهش عرضه مرغ در بازار مشهد به خراسان رضوی می‌گوید: در استان خراسان رضوی نه‌تنها ما کمبود تولید مرغ نداریم بلکه مازاد هم وجود دارد. قیمت مصوب هر کیلو گوشت مرغ زنده هم اکنون 14410 تومان است ولی هزینه‌های تولید آن به 17 هزار تومان هم رسیده اما دولت قیمت مصوب را اصلاح نکرده است اما این که  مطرح شود کمبود مرغ وجود دارد صحیح نیست.
کمبود به دلیل ممنوعیت قطعه‌بندی و نبود کشتار
رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی استان نیز در این‌ باره به خراسان رضوی می‌گوید: هم اکنون هیچ مشکلی در تولید مرغ در استان وجود ندارد و مشکل این است که کشتارگاه‌ها بعد از این که دام پزشکی قطعه‌بندی مرغ را در کشتارگاه‌ها ممنوع اعلام کرده است برای این که به دولت فشار بیاورند تا قیمت‌ها تعدیل شوند کشتار نمی‌کنند. بروغنی می‌افزاید: تا پیش ‌از این کشتارکن ها مرغ را با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب 14410 تومان  تا حدود 17 هزار تومان از مرغدار خریداری و بخشی را به‌صورت مرغ کامل و بخشی را به‌صورت قطعه‌بندی به بازار عرضه می‌کردند. سود کشتار کن ها در قطعه‌بندی مرغ بوده است زیرا نرخ مصوبی برای مرغ قطعه‌بندی شده وجود نداشت به همین دلیل کشتارکن ها حتی اگر مرغ را بالاتر از نرخ مصوب هم از مرغدار خریداری کنند، هزینه‌های خود را در قیمت قطعه‌بندی مرغ جبران می‌کردند. اما اکنون که دام پزشکی جلوی قطعه‌بندی مرغ را گرفته ، کشتارکن مجبور است مرغ را با قیمت مصوب از مرغدار خریداری کند و این رویه به سود آن‌ها نیست به همین دلیل مرغ کشتار نمی‌کنند. وی تصریح می کند: توجه داشته باشید  دولت رویه‌ای در پیش‌گرفته است که حذف واسطه‌ها از بازار مرغ است و طبیعی است مقاومت‌هایی در این حوزه صورت می‌گیرد، کشتارکن ها مجبور خواهند شد کشتار مرغ را از سر بگیرند، این فشار دو یا سه روز آینده تمام می‌شود و بازار مرغ به حالت عادی خود بازخواهد گشت.
کشتار کاهش محسوسی نداشته است
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان اما معتقد است میزان کشتار مرغ در استان طی هفته اخیر تغییر محسوسی نیافته است. قربان زاده در گفت وگو با خراسان رضوی خاطر نشان می کند: میزان کشتار مرغ در استان طی دو سه روز گذشته حدود 10 درصد نسبت به هفته قبل کاهش یافته و تغییر محسوسی نداشته است. وی درباره ابلاغیه ممنوعیت قطعه‌بندی مرغ نیز می‌گوید: این ممنوعیت به دلیل مسائل بهداشتی نبوده و بیشتر به دلیل تأمین بازار مرغ گرم صادر شده و قطعه‌بندی مرغ را در همه مراکز ممنوع کرده است و تنها مربوط به کشتارگاه‌ها نیست. اگر امروز با کاهش عرضه مرغ در بازار مواجه هستیم به‌احتمال‌زیاد به دلیل مسائل اقتصادی و قیمت مرغ بوده است.
مرغ زنده و کشتاری از استان خارج می شود
در ادامه تلاش ما برای برقراری ارتباط با محمدپور رئیس انجمن کشتارگاه‌های استان بی‌نتیجه ماند اما یعقوب زاده مدیر امور طیور استان در گفت وگو با خراسان رضوی دلیل این کاهش مرغ در بازار مشهد را بیشتر ناشی از خروج آن از استان می‌داند و می‌گوید:  با توجه به این که در برخی استان‌ها هنوز با کاهش جوجه ریزی و کمبود مرغ روبه رو هستیم و از سویی دیگربا وجود  تشدید نظارت‌ها در بازار استان برای رعایت قیمت مصوب مرغ در بازار شاهد خروج مرغ از استان به خصوص به مقصد تهران هستیم. وی می‌افزاید: به رغم  این که ما نمی‌توانیم جلوی خروج مرغ از استان را بگیریم ولی بازهم بخش عمده خروج مرغ از استان به‌صورت غیرمجاز است که در این خصوص تمهیداتی صورت گرفته است. درواقع ما مجوز کشتار برای مرغ صادر می‌کنیم اما شاهد آن هستیم که مرغ به‌جای این که به سمت کشتارگاه‌ها یا بازار مشهد و استان بیاید به خارج استان می‌رود. میزان کشتار نیز طی این مدت کاهش  یافته و این امکان قوی است که مرغ بعد از کشتار هم از استان خارج می‌شود.