ترامپ: به زودی برمی‌گردم!

سرویس خارجی-سناتورهای آمریکایی طی رأی‌گیری در جریان پنجمین روز بررسی دومین استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق این کشور، او را از اتهامات تبرئه کردند و بدین ترتیب دومین تلاش دموکرات‌ها برای حذف همیشگی ترامپ از صحنه سیاست آمریکا عملاً شکست خورد. سناتورهای آمریکایی با ۴۳ رأی منفی (بی‌گناه) و ۵۷ رأی مثبت (گناهکار)، ترامپ را از اتهامات مطرح شده در دومین استیضاح، تبرئه کردند. این رأی‌گیری بامداد یکشنبه و در جریان پنجمین روز بررسی استیضاح ترامپ در مجلس سنای این کشور آغاز شده بود و برای محکومیت وی به حداقل ۶۷ رأی مثبت (دو سوم کرسی‌های سنا) نیاز بود. علاوه‌بر تمام سناتورهای دموکرات، ۷ سناتور جمهوری‌خواه و هم‌حزبی ترامپ نیز- از جمله
«میت رامنی»- به محکومیت او رأی دادند. برای محکومیت ترامپ نیاز بود ۱۰ سناتور دیگر جمهوری‌خواه نیز به صف دموکرات‌ها بپیوندند. اتهام مطرح شده علیه ترامپ در طرح استیضاح دوم، «تحریک به شورش» معرفی شده و به اقدام او در تحریک هوادارانش برای حمله به ساختمان کنگره در جلسه ۶ ژانویه (17 دی)، هنگام شمارش آراء مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تأیید پیروزی جو بایدن در انتخابات مربوط می‌شد.
به زودی باز می‌گردیم!
 «دونالد ترامپ» اما بامداد یکشنبه و پس از رای‌گیری سنا با صدور بیانیه‌ای در این باره ابتدا از وکلای خود و همچنین سناتورها و نمایندگان کنگره که به استیضاح وی رأی منفی داده و از او دفاع کردند، تشکر کرد. وی سپس به انتقاد از حزب دموکرات پرداخت و گفت: «ناراحت‌کننده است که در دوران ما، یک حزب سیاسی در آمریکا، مسیر آزادی برای بدنام کردن مُر قانون، لکه‌دار کردن اجرای قانون... و استفاده از عدالت به‌عنوان ابزاری برای انتقام‌جویی کسانی دارد که با آنها مخالف هستند». به گزارش فارس ترامپ در اظهاراتی که رنگ‌وبوی بازگشت به عرصه سیاست در چهار سال آینده را داشت، گفت: «جنبش تاریخی، وطن‌پرستانه و زیبای آمریکا را دوباره با عظمت کنیم، تازه آغاز شده است. در ماه‌های پیش‌رو، چیزهای زیادی برای به اشتراک گذاشتن با شما دارم....ما کارهای بسیار زیادی پیش روی خود داریم و به زودی با دیدگاهی برای آینده روشن، درخشان و بدون محدودیت برای آمریکا، ظهور خواهیم کرد».


فصلی غمبار در تاریخ آمریکا
شکست استیضاح ترامپ در سنای آمریکا با واکنش بسیار گسترده دموکرات‌ها و رسانه‌های آمریکا مواجه شد و آنها به شدت از تبرئه ترامپ انتقاد کردند. جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا در بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرد گفت: «این فصلی غمبار از تاریخ را به ما یادآوری کرد که دموکراسی شکننده است. اینکه همواره باید از آن دفاع کرد. اینکه ما همیشه باید هوشیار باشیم. آن خشونت و افراط‌گرایی هیچ جایگاهی در آمریکا ندارد. و اینکه هر کدام از ما به عنوان آمریکایی یک وظیفه و مسئولیت بر دوشمان داریم و به ویژه به عنوان رهبر باید از حقیقت دفاع کنیم و دروغ‌ها را شکست دهیم. اینگونه است که ما به این جنگ غیرمدنی پایان می‌دهیم و روح کشورمان را التیام می‌بخشیم».
 «نانسی پلوسی»، رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا هم آن دسته از سناتورهایی که امکان تبرئه شدن دونالد ترامپ را فراهم آوردند، هدف انتقاد تندی قرار‌داد و آنها را
«یک گروه بزدل از جمهوری‌خواهان» توصیف کرد.
سناتور «چاک شومر» رهبر اکثریت دموکرات سنای آمریکا نیز پس از تبرئه ترامپ گفت: «جمهوری‌خواهان از شجاعت لازم برای استیضاح ترامپ برخوردار نبودند». خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز نوشت: «دادگاه استیضاح دوم دونالد ترامپ، نقص عمیق در تنها روند قانون اساسی آمریکا را برای پاسخگو کردن رئیس‌جمهور بابت جرایم بزرگ و جنایات را آشکار کرد».
نژادپرستی پیروز شد
شماری از کارشناسان و چهره‌های شاخص آمریکا اما تبرئه ترامپ در دادگاه مجلس سنا را در راستای غالب شدن نژادپرستی در فضای سیاسی این کشور توصیف کردند.
«کارن عطیه» ستون‌نویس روزنامه «واشنگتن پست» در یادداشتی با تیتر «امروز سفیدبرترپنداری پیروز شد» نوشت: «تاریخ نشان خواهد داد که رهبران هر دو جناح این اجازه را دادند که سفید برترپنداری، شورش و خشونت، بخشی مجاز در سیاست‌های ما باشد. آمریکا به این خاطر عذاب زیادی را متحمل خواهد شد». گاردین نیز این‌طور موضع گرفت که:
« ۸۹ درصد از مجلس سنا را سفیدپوستان تشکیل داده‌اند. گناهکار شناختن ترامپ نیازمند رأی ۶۷ سناتور بود اما او با ۵۷ رأی در برابر ۴۳ رأی، تبرئه شد».
اولین استعفا در دولت بایدن
خبر دیگر از آمریکا اینکه معاون مطبوعاتی کاخ سفید بعد از تهدید کردن یک خبرنگار، از سمت خود کناره‌گیری کرد تا اولین مقام دولت جدید آمریکا باشد که استعفا می‌دهد. دفتر مطبوعاتی کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر، گفت: «ما استعفای تی‌جِی داکلو را بعد از مکالمه‌ای با او، پذیرفتیم... ما هر روز تلاش می‌کنیم تا استانداردهای تعیین‌شده توسط رئیس‌جمهور در رفتار محترمانه و با عزت با دیگران را محقق کنیم».
داکلو چندی پیش، «تارا پالمری» نویسنده نشریه «پالتیکو» را تهدید به نابودی کرده بود. پالمری در مطلبی رابطه داکلو با «الکسی مک‌کاموند» خبرنگار نشریه آکسیوس را افشا کرده بود. وی بعد از تهدید پالمری، یک هفته از کار تعلیق شده و مجبور به عذرخواهی از او شده بود.