زندان‌هایمان را به روی همه کشورها باز می‌کنیم به شرط آن که ما هم از هر زندانی خواستیم بازدید کنیم

به گزارش خبرگزاری میزان، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه با بیان اینکه تلاش مسئولان برای کنترل بازار به‌ویژه در شب عید و ایام نزدیک به انتهای سال موضوع بسیار مهمی ‌است، تأکید کرد: مردم نباید در خرید کالا‌های اساسی و مورد نیاز خود، دغدغه قیمت‌های بازار را داشته باشند.
رئیسی ضمن تأکید بر لزوم مدیریت زنجیره تولید تا مصرف گفت: کنترل قیمت‌ها و مدیریت بازار که یکی از موضوعات مورد انتظار مردم است باید به شکلی باشد که آحاد جامعه بدون دغدغه بتوانند نیازمندی‌های خودشان را تامین کنند.
توطئه مستکبران برای جدایی ایران و عراق
 نقش بر آب شده است


وی در بخش دیگری از سخنان خود با‌ اشاره به سفر هفته گذشته هیئت قضایی عالی‌رتبه ایرانی به عراق که با دعوت مسئولان عالی قضایی این کشور صورت گرفت افزود: این سفر روشن کرد که بیش از هر زمان دیگری توطئه مستکبران برای جدایی و اختلاف ایران و عراق نقش بر آب شده است.
رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه امروز دلدادگی به نظام، انقلاب و رهبری در میان مردم عراق موج می‌زند، ادامه داد: یکی از جلوه‌هایی که در سفر به عراق دیده شد آن بود که تمام مردم و مسئولان عراقی نسبت به هدایت‌های رهبری و خدمات صادقانه سپاه اسلام توجه بسیار زیادی داشته و دارند.
رئیسی اظهار داشت: تمام مردم و مسئولان عراقی دائما این نکته را گوشزد می‌کردند که آنها هیچ‌گاه خدمات شهید سلیمانی و همچنین خدمات ارزشمند ایران در مقابله با داعش و تکفیری‌ها را فراموش نخواهند کرد.
وی خاطرنشان کرد: همکاری جمهوری اسلامی ایران با مردم و مسئولان عراق در شکست داعش و تکفیری‌ها، همواره در تاریخ و عصر‌ها و نسل‌ها باقی خواهد ماند.
رئیس دستگاه قضا با‌ اشاره به ظرفیت‌های بسیار زیاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میان ایران و عراق، تأکید کرد که همکاری صمیمانه دو ملت می‌تواند این ظرفیت‌ها را احیا کند.
رئیسی، اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را همکاری با همسایگان دانست و گفت: امیدواریم همکاری‌های بین‌المللی ما با عراق و سایر کشور‌های همسایه بتواند مثمرثمر باشد.
وی با بیان اینکه قریب به ۳۵ هزار زوج ایرانی و عراقی گرفتار مسائل احوال شخصیه هستند، گفت: در این زمینه کارگروهی از طرفین ایرانی و عراقی تشکیل شد تا موضوع را دنبال کند.
رئیس قوه قضائیه با‌ اشاره به طرح موضوع تسهیل زیارت زائران در سفر به عراق، از سازمان حج و زیارت کشورمان خواست که این موضوع را دنبال کند و خاطرنشان کرد: تسهیل زیارت زائران و دلدادگان به‌وجود مقدس حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و ائمه اطهار(ع) از نکات بسیار مهمی‌بود که در سفر عراق به آن پرداخته شد و امیدواریم وعده عراقی‌ها درخصوص موضوع «لغو روادید» که مورد خواست جمهوری اسلامی ایران است انجام شود.
رئیسی با‌ اشاره به پیگیری وضعیت زندانیان عراقی حاضر در ایران و همچنین ایرانیانی که در زندان‌های عراق به سر می‌برند، گفت: در جریان سفر عراق، موضوع عفو و بازگشت ایرانیانی که به دلیل‌تردد غیرمجاز، اعتیاد یا مسائلی از این قبیل در زندان‌های عراق به سر می‌برند بررسی و مقرر شد که این موضوع هم از طرف ایران و هم از طرف عراق پیگیری شود. دنبال شدن این موضوعات دغدغه‌های بسیاری از خانواده‌ها را مرتفع خواهد کرد.
وی با‌ اشاره به پیگیری موضوع تسهیل تجارت و بازرگانی در جریان سفر به عراق عنوان کرد: طرح این مسئله از ناحیه جمهوری اسلامی ایران با استقبال مسئولان و مقامات عراقی مواجه شد و طرف عراقی وعده تسهیل این موضوع را به ما داد.
 کیفر عاملان و مباشران ‌ترور شهید سلیمانی
نباید مشمول مرور زمان شود
رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود، مسئله پیگیری پرونده ‌ترور شهید سلیمانی و شهید ابومهدی را مسئله امت اسلامی عنوان کرد و با‌ اشاره به اقدامات مثبت طرف عراقی در زمینه پیگیری این پرونده، گفت: قرار شد همکاری دو کشور در این موضوع تا زمان حصول نتیجه ادامه پیدا کند.
رئیسی با بیان اینکه عراقی‌ها برای پیگیری پرونده ‌ترور شهیدان سلیمانی و المهندس مصمم و با اراده هستند، گفت: قرار شد همکاری طرف‌های ایرانی و عراقی در موضوع تبادل اطلاعات به‌ویژه در بخش‌هایی که نیاز به تحقیقات بیشتری هستند بیشتر شود.
وی تأکید کرد که کیفر مجرمین، عاملان و مباشران در ‌ترور شهید سلیمانی و شهید ابومهدی نباید مشمول مرور زمان شود و همکاری دستگاه‌های قضایی ایران و عراق هرچه زودتر این پرونده را به نتیجه برساند.
مهمان‌نوازی مردم عراق
رئیس قوه قضائیه همچنین ضمن تشکر از مهمان‌نوازی مردم عراق افزود: ما در این سفر به‌دلیل فشردگی برنامه‌ها نمی‌توانستیم به شهر‌های دیگری جز بغداد برویم، اما در همان دیدار‌هایی که داشتیم، جلوه‌های مهمان‌نوازی، بزرگواری و کرامت مردم عراق را همان‌گونه که در اربعین دیده بودیم، باز هم مشاهده کردیم.
پیام جوانان عراقی به رهبر انقلاب
رئیسی پیام جوانان عراقی را پیام ایستادگی و مقاومت عنوان کرد و اظهار داشت: جوانان عراقی در جلسات و دیدار‌هایی که با آنها داشتیم، از ما می‌خواستند که سلام آنها را به رهبر معظم انقلاب برسانیم و به ایشان اعلام کنیم که این جوانان تا پای جان آماده دفاع از انقلاب، نظام، ارزش‌ها، قرآن و ناموس اسلام هستند.
وی ضمن تشکر از مسئولان عالی عراقی از جمله رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئیس مجلس، رئیس شورای عالی قضایی، گروه‌های مختلف اسلامی، علما، روحانیت و مرجعیت این کشور، ابراز امیدواری کرد که فرصت حضور در سایر شهر‌های عراق در سفر‌های آتی فراهم شود و در همین زمینه گفت: از مردم، مراجع و مسئولان عالی سایر شهر‌های عراق به دلیل آنکه شرایط موجود اجازه دیدار با آنها را به ما نداد، پوزش می‌طلبیم.
چرا برخی کشور‌ها و مجامع بین‌المللی نسبت به ‌تروریسم رسمی ‌دولتی اظهارنظر نمی‌کنند؟
رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش با‌ اشاره به برخی اقدامات، اطلاعیه‌ها و بیانیه‌ها تحت عنوان «دفاع از حقوق بشر» که در گوشه و کنار جهان صادر می‌شود، گفت: من اخیرا از مقتل شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس آمده‌ام. چرا برخی کشور‌ها و مجامع بین‌المللی که امروز احساس وظیفه می‌کنند نسبت به یک دیپلمات ایرانی یا یک زندانی اطلاعیه بدهند، نسبت به ‌تروریسم رسمی ‌دولتی اظهارنظر نمی‌کنند؟
رئیسی با‌ اشاره به وضعیت کودکان، زنان و انسان‌های بی‌گناه در یمن افزود: جای شگفتی است که امروز هزاران کودک یمنی به خاک و خون کشیده می‌شوند، اما کسی اظهارنظر نمی‌کند. مگر کودکان و زنان یمنی که روزانه هزاران نفر از آنها از بین می‌روند، بشر نیستند؟
دعوت رئیس قوه قضائیه
از مدعیان حقوق‌بشر برای یک آزمون   
وی با‌ اشاره به آمار بسیار بالای مرخصی زندانیان کشورمان در دوران شیوع کرونا گفت: هرکشوری مدعی است در جریان کرونا به اندازه جمهوری اسلامی ایران به زندانیانش مرخصی داده و به اندازه ما نسبت به زندانیان با رافت و مهربانی برخورد کرده است، اعلام کند.
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: ما آمادگی داریم در‌های زندان‌هایمان را برای دیدن هر کشوری در عالم که بخواهد درون آنها را ببیند باز کنیم مشروط بر اینکه اجازه دیدن هر زندانی در هر کشوری که ما هم اراده کردیم، داده شود؛ اگر این اتفاق بیفتد مشخص خواهد شد که کجا به حقوق بشر توجه شده و در کجا این حقوق نادیده گرفته می‌شود.
رئیسی افزود: امروز آزادگان عالم، توجه غربی‌ها به حقوق انسان را باور نمی‌کنند و می‌دانند که این اقدامات غربی‌ها سیاسی است و آنها حقوق‌بشر را دستاویزی برای فشار بر کشور‌های مستقل و در حال توسعه دنیا درآورده‌اند.
وی با تأکید بر این نکته که توجه به حقوق انسان‌ها و زندانیان که از آموزه‌های دین مبین اسلام است، همواره مورد توجه نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهد بود، خاطرنشان کرد: در قانون اساسی و در راس آن شرع انور، توجه به حقوق انسان و حقوق بشر جزو مبانی اصلی است و اگر تخلفی هم در گوشه‌ای اتفاق بیفتد، بیش و پیش از هر کسی، سازوکار اداری کشور مدعی آن خواهد بود.
کهگیلویه و بویراحمد
 مقصد سفر بعدی رئیس دستگاه قضا
«غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضائیه در این جلسه اعلام کرد که هفته آتی، بیست‌ودومین سفر استانی رئیس دستگاه قضا، به استان کهگیلویه و بویراحمد انجام خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه