فرانسه عاملان نسل‌کشی رواندا را فراری داده بود

سرویس خارجی-
26 سال پس از نسل‌کشی هولناک «رواندا» که طی آن نزدیک به 800 هزار توتسی تبار قتل‌عام شدند یک رسانه مستقل فرانسه از نقش مقامات فرانسوی در زمینه‌سازی فرار عاملان این جنایت
پرده برداشت.
نسل‌کشی رواندا در سال ۱۹۹۴ و به دنبال سقوط هواپیمای حامل «جووینال‌هابیاریمانا»، رئیس‌جمهور وقت این کشور، در نزدیکی پایتخت یعنی«کیگالی»، به وقوع پیوست. «قوم هوتو» این واقعه را به «قوم توتسی» نسبت داد و همین امر در جامعه بی‌حکمرانِ رواندا آغازگر درگیری‌های شدید میان این دو قوم شد.


در جریان نسل‌کشی سال ۱۹۹۴ رواندا که از آن حتی تحت عنوان تاریک‌ترین فاجعه انسانی نیم سده گذشته یاد می‌شود، علاوه‌بر کشته ‌شدن حدود ۸۰۰ هزار مرد، زن و کودک، به ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار زن تجاوز جنسی شد! توتسی‌ها قربانی اصلی این فاجعه بشری بودند.
حالا پس از 26 سال از این فاجعه، رسانه‌ خبری اینترنتی و مستقل «مدیاپار» که توسط جمعی از روزنامه‌نگاران نخبه فرانسوی مدیریت می‌شود، از دسترسی به یک تلگرام دیپلماتیک به تاریخ ۱۵ ژوئیه ۱۹۹۴ (24 تیر 1374) خبر داده که در آن به نقش نظامیان فرانسه در کمک به این نسل‌کشی اشاره شده است.
به گزارش ایسنا، بر اساس آن‌چه در این سند آمده، مقامات فرانسوی از نظامیان این کشور خواسته بودند که در مناطق تحت کنترل خود به دستگیری آمران اصلی و عاملان نسل‌کشی مبادرت نورزند و به نوعی حتی، زمینه فرار آنها را هم فراهم کنند.
به نوشته «مدیاپار» همه ماجرا در ژوئیه ۱۹۹۴ از یک درخواست اولیه از سوی یانیک ژرار، سفیر فرانسه در رواندا به عنوان نماینده ارشد وزارت خارجه کلید می‌خورد. وی از مقامات ارشد وزارت خارجه می‌خواهد دستورالعمل‌های روشنی درخصوص نحوه برخورد با مسئولان نسل‌کشی‌ در «مناطق امن بشر دوستانه» که کنترل آن به‌دست نظامیان فرانسوی سپرده شده بود، ارائه دهند. دیپلمات فرانسوی در این پیام خاطرنشان کرده بود که دو راه بیشتر پیش رو ندارد؛ یا باید آنها را دستگیر کرد و یا فورا در حصر خانگی قرار‌داد. آنچه در این میان جنجال‌برانگیز شده پاسخی است که مقامات دولت فرانسه پس از دریافت پیام و درخواست سفیر کشورشان در رواندا ارسال می‌کنند.
در این پاسخ که پانزدهم ژوئیه ۱۹۹۴ تاریخ خورده شائبه کمک به عاملان و مسئولان نسل‌کشی رواندا برجسته می‌شود چرا که گفته می‌شود در آن به نوعی توصیه شده تا اجازه فرار مسئولان نسل‌کشی داده شود.
گفتنی است، فرانسه یکی از کشورهای استعمارگر آفریقا بوده و حتی پس از پایان اسمی دوران استعمار رسماً در آفریقا به بهانه‌های مختلفی حضور داشته و دارد. فرانسوی‌ها همواره دست‌های خون‌آلود خود را پشت دست‌کش‌های مخملی خود پنهان کرده‌اند.