چه تعداد مشترک، برق رایگان دریافت کردند؟

سخنگوی صنعت برق گفت: «در مجموع حدود 6میلیون از مشترکان منهای خانه‌های ویلایی و خالی از سکنه، مشمول تخفیف صددرصدی بهای برق شده‌اند.»
مصطفی رجبی‌مشهدی ، درباره آخرین آمار از مشمولان برق امید اظهار داشت: «طبق آمار از آبان‌ماه تاکنون حدود 11میلیون از مشترکان مشمول کم‌مصرفی شده و زیر الگوی مصرف داشته‌اند که تا چهاردهم بهمن حدود 22.44 درصد را شامل می‌شود.»
او افزود: «31درصد از روستاییان و حدود 20درصد هم در مناطق شهری مشترک کم‌مصرف هستند.»
سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: «در مجموع حدود 6میلیون از مشترکان منهای خانه‌های ویلایی و خالی از سکنه، مشمول تخفیف صددرصدی بهای برق شده‌اند.»



او با بیان اینکه 6میلیون مشترک تا پایان آذرماه مشمول تخفیف شدند، تأکید کرد: «تعداد مشترکان حدود یک‌میلیون افزایش داشته است.»
رجبی‌مشهدی یادآور شد: «مشترکان کم‌مصرف نسبت به دوره مشابه سال گذشته 4.3درصد و مشترکان خوش‌مصرف هم 1.7درصد افزایش داشته‌اند.»
به گزارش ایلنا، در طرح رایگان‌کردن برق مشترکان کم‌مصرف بسته‌ای در نظر گرفته شده است که بر اساس آن، اگر خانوارها در مناطق مختلف کشور به تناسب آب و هوای منطقه از میزان مشخصی مصرف برق صرف‌نظر کنند، شامل این طرح تشویقی شده و بهای برق آنها رایگان می‌شود.
طرحی که هیأت دولت در جلسه مورخ دوم شهریورماه 1399 به استناد قانون هدفمندکردن یارانه‌ها تصویب کرد، وزارت نیرو مجاز است تا صورتحساب برق مشترکان خانگی کم‌مصرف با الگوی تعیین‌شده را با تخفیف صددرصدی محاسبه کند.
بر این اساس، قرار بر این شده که از میان 30میلیون مشترک خانگی برق حدود 8میلیون مشترک به صورت دوره‌ای مشمول طرح مذکور شده و از تخفیف صددرصدی در مصرف برق بهره‌مند شوند.
در طرح موسوم به «برق امید» مقرر شده مشترکان خوش‌مصرف شامل تخفیف شوند، از مشترکان پرمصرف نیز خواسته شده تا با انجام کار‌هایی از عنوان پرمصرف دور شده و به خوش‌مصرف‌ها بپیوندند و در غیر این صورت شامل جریمه خواهند شد.
این گزارش حاکی است، مشترکان خانگی کشور در دو دسته زیر الگو و بیش از الگو تقسیم‌بندی می‌شوند که هرکدام تعرفه خاص خودشان را دارند.
به گفته مدیرعامل توانیر، 85درصد از مشترکان زیرالگو برق مصرف می‌کنند و تنها 15درصد بالاتر از الگو‌های تعیین‌شده مصرف دارند.