آتش مرزی باز شعله گرفت

ساعت ۱۱ صبح  شنبه بار دیگر آتش مرز ایران و افغانستان را محاصره کرد. سه مخزن سوخت در گمرک «ابو نصر فراهی» افغانستان طعمه حریق شد. از دقایق ابتدایی گمرک و دستگاه‌های مستقر در مرز ماهیرود ایران با بازکردن درهای ورودی و پذیرش کامیون‌ها از سمت افغانستان و ارسال چهار خودروی آتش‌نشانی به محل آتش‌سوزی، برای مهار آتش‌سوزی و ممانعت از گسترش حریق به کمک افغانستان آمده است.

کامیون‌های محوطه گمرکی ماهیرود ایران هم به سرعت تخلیه و به سمت مناطق دورتر هدایت شدند و همزمان با باز شدن درهای مرزی، کامیون‌های مستقر در افغانستان نیز به سمت ماهیرود هدایت شدند.

هر کدام از این مخازن ۱۲۰هزار لیتر گنجایش سوخت دارند و تاکنون سه مخزن دچار حریق شده که با اعزام چهار تیم آتش‌نشانی از سمت کشورمان به گمرک «ابو نصر» افغانستان در مرحله اول جلوگیری از گسترش آتش و سپس اطفای کامل حریق در دستور کار قرار دارد.



سخنگوی گمرک ایران  با اعلام این خبر گفت: «جابه‌جایی کالاهای  کشورمان با افغانستان  به صورت ترانشیپمنت است و با جابه‌جایی کالا در گمرکات مرزی، کامیون‌های طرف مقابل برای ارسال کالا به مقاصد نهایی در افغانستان مبادرت می‌ورزند  و درخصوص سوخت نیز کالا در مخازن تخلیه و سپس در تانکرهای سوخت بارگیری می‌شود. با کمک گمرک جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاه‌های مرتبط مستقر در مرز، اقدامات لازم در دست انجام است تا هرچه سریع‌تر حریق در گمرک ابو نصر فراهی افغانستان اطفا شود.

بازارچه ابو نصر فراهی تجهیزات ندارد

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی در این‌باره می‌گوید: «با توجه اینکه در بازارچه ابو نصر فراهی افغانستان هیچ‌گونه تجهیزاتی برای پوشش حوادث احتمالی وجود ندارد، باید در خاک ایران تجهیزات اطفای حریق ویژه سوخت فراهم شود.»

بیشتر حوادث احتمالی در گمرک ماهیرود مربوط به آتش گرفتن تانکرهای سوخت می‌شود. برای خاموش‌کردن این نوع آتش‌سوزی‌ها که با آب امکان‌پذیر نیست، باید ماشین‌های آتش‌نشانی حاوی کف در محل گمرک مستقر باشد.

مشکلات مربوط به آتش‌سوزی تانکرهای سوخت در فصل تابستان به دلیل دمای بالای هوا و افزایش شدت وزش باد در مرز دوچندان می‌شود.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با بیان اینکه روزانه 100 تا 150 دستگاه تانکر سوخت در پایانه ماهیرود بین ایران و افغانستان جابه‌جا می‌شود، گفت: «علاوه بر ماشین‌های آتش‌نشانی و آمبولانس‌ها، یک دستگاه لودر نیز برای خاموش‌کردن آتش با خاک به محل حادثه اعزام شده است.»

آتش سوزی شدید

اج محمد جاهد، والی فراه هم آتش‌سوزی را «شدید» توصیف کرد.  پنج  ذخیرگاه مواد نفتی و گاز در گمرک ابو نصر فراهی آتش گرفته است و تیم‌های موجود آتش‌نشانی حدود 50درصد آتش‌سوزی را مهار کرده‌اند. امیدواریم اقدامات جدی برای مهار این آتش‌سوزی  انجام گیرد تا از فاجعه اقتصادی جلوگیری شود.

تنها خواست ملت انتقال گمرک از مرز به شهر فراه است تا بر اثر نبود امکانات یک بار دیگر موضوع بندر اسلام قلعه تکرار نشود.

به گفته‌ او از ایران نیز برای مهار آتش‌سوزی کمک خواسته شده و تیم‌های آتش‌نشانی آن کشور در گمرک مستقر می‌شوند. جاهد تأکید کرد که وسایط نقلیه به منطقه  امن منتقل شده است تا جلوی افزایش خسارات گرفته شود.

تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که آتش‌سوزی در بندر شیخ ابو نصر فراهی گسترده است.

خان‌جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، در جریان سفرش به ولایت هرات تأکید کرده بود که باید امکانات برای مهار آتش‌سوزی‌ها در گمرکات کشور افزایش پیدا کند.

در دو هفته اخیر، این دومین بار است که در گمرک فراه آتش‌سوزی صورت می‌گیرد.

چندی پیش نیز آتش‌سوزی بزرگی در گمرک مرزی اسلام‌قلعه هرات، خسارت‌های بزرگ مالی برجای گذاشت و بیشتر از یک‌هزار خودروی باربری و تانکر سوخت طعمه آتش شد. گمرک ابو نصر فراهی، در 120 کیلومتر شهر فراه و در مرز مشترک با کشور ایران است.

مقام‌های محلی هرات می‌گویند که به دنبال آغاز آتش‌سوزی در گمرک اسلام‌قلعه، کالاهای بازرگانی و حتی خودروهای باربری تاراج شدند. اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات می‌گوید که در  آتش‌سوزی گمرک اسلام‌قلعه‌ صدها میلیون دلار به بازرگانان و خودروهای باربری زیان وارد شده‌است. شعله‌های آتش‌ تا ۲۴ ساعت پس از آغاز آتش‌سوزی در این گمرک خاموش نشده بودند.

در کنار تانکرهای گاز و خودروهای حامل مواد سوختی، صدها خودرو حامل موادغذایی و مواد ساختمانی نیز در این آتش‌سوزی نابود شدند.

کمک 20 گروه آتش نشان از ایران

عبدالظاهر، یکی از این راننده‌ها می‌گوید: «سه ماشین از ما و نزدیکان ما که ۳۰ تا ۳۵هزار قیمت داشت، در این آتش‌سوزی سوخته‌اند و هیچ‌کسی به داد ما نرسید.»

نور احمد، راننده دیگری گفت: «هیأت‌ها از کابل آمده بودند و خودرو ها  را در گمرک متوقف کردند. از این راه سربازان دوهزار افغانی می‌گیرند، از آن راه سه‌هزار افغانی می‌گیرند. در کنار پارکینگ را چاله کنده‌اند و برای  خود منبع درآمد درست کرده‎اند.»

برای مهار آتش‌سوزی در اسلام‌قلعه 20 گروه آتش‌نشانی از ایران به کمک آتش‌نشانان افغان رفتند.

مقام‌های محلی هرات تأیید می‌کنند که نزدیک به 20 نفر در این آتش‌سوزی زخمی شده‌اند. بر اساس گفته‌های گواهان و مسئولان گمرک هرات، آتش‌سوزی در گمرک اسلام قلعه از یک تانکر گاز آغاز شد و به شتاب گسترش یافت.