مسئولان طلبکار!

گویی یک جنگ رسانه‌ای تمام عیار در جریان است.یک سو مسئولانی پرمدعا و نابلد ایستاده‌اند و سوی دیگر مردمی که به دلیل سوء مدیریت همین مسئولان رنجور و ملول هستند.در جنگ رسانه‌ای مذکور،مسئولان از هر ابزاری سود می‌برند تا ثابت کنند بخش اعظم دلیل پیدایش مشکلات و مصائب مردم هستند.
چند گزاره در این مورد عرض می‌کنم.برای مثال در مورد ویروس کرونا هرجا مدیران کم آوردند و مشاهده کردند تصمیمات و سیاست‌های شان جواب نداده و اوضاع اسفناک شده خیلی سریع با چند گفتگو و نطق به گونه‌ای القاء کردند که گویی مردم مسبب این شرایط هستند.حال دیگر مهم نیست که وقتی تصمیم‌ها ناقص و ابتر است طبعا جامعه نیز دچار مشکل می‌شود و این موضوع تبعاتی دارد.مثال دیگر، مایحتاج مردم است.وقتی یک مواد غذایی کم یاب و نایاب می‌شود باز هم مردم هستند که مقصرند زیرا زیاد می‌خورند(!) و مصرف می‌کنند و کسی از آنان دم نمی‌زند که مدیر ناتوان و پرت کشورمان باعث شده تا تولید کاهش یابد و صف تشکیل شود(قابل ذکر است در اروپای غربی و آمریکا ارزان‌ترین ماده غذایی گوشت مرغ است). یک مثال دیگر هم اظهارات دیروز معاون وزیر ورزش است:بیکار زیاد است زیرا جوان ایرانی متعهد نیست.یعنی مسئولان گناهی ندارند که شغل ایجاد نمی‌کنند!به طور کلی مسئولان کشورمان یک حریت برای خود قائل هستند که تحت همین موضوع هیچ گاه دچار خطا نمی‌شوند بلکه این مردم هستند که با رفتارهای خود باعث می‌شوند تصمیمات درست آنان نتایج غم انگیزی داشته باشد.
هرچند خوشبختانه جامعه فعلی با جامعه ده،بیست و سی سال قبل کاملا متفاوت است.دیگر مثل گذشته نیست مسئولان نطق کنند و آنان ساکت بنشینند و سخنی نگویند.ابزارهای جدید اطلاع‌رسانی به گونه‌ای است که این امکان را به مخاطب می‌دهد دست بسته نباشد و از حق خود دفاع کند.
در همین ماجرای اخیر که کارشناس صدا وسیما مثل برخی دیگر از مسئولان مردم را دعوت به «نخوردن» می‌کند آنقدر بازتاب و واکنش درپی داشته که حتما آن کارشناس و مسئولان صدا وسیما متوجه شده‌اند چه اشتباهی مرتکب شده اند.
بهرحال و در مجموع بهتر است برخی مسئولان از این رویه‌ای که در حال ادامه آن هستند دست بکشند و حداقل بپذیرند رفتار و کردار آنان باعث بوجود آمدن این شرایط است نه مردم عادی که تنها نظاره‌گر هستند. در این جنگ رسانه ای، مسئولان پیروز نیستند.