پایگاه نظامی ملک خالد عربستان برای چندمین بار مورد حمله پهپادی قرار گرفت

سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن گفت که پایگاه هوایی «ملک خالد» عربستان بار دیگر هدف حملات پهپادهای یمنی قرار گرفت.
ارتش و انقلابیون یمن در ادامه حملات پهپادی خود به عربستان، برای دومین بار طی یک هفته اخیر، به پایگاه هوایی ملک خالد حمله کردند. «یحیی سریع» سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن، دیروز از بمباران این پایگاه هوایی خبر داد. شبکه خبری المسیره به نقل از سریع گزارش داد که این پایگاه واقع در «خمیس مشیط» در جنوب عربستان‌، هدف قرار گرفته است. سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرد، این حملات بامداد سه شنبه با پهپادهای «قاصف کی-2» صورت گرفته است. وی تصریح کرد که این حمله در چارچوب پاسخ به افزایش حملات ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی و محاصره کامل یمن است.
نیروهای یمنی بارها عمق خاک عربستان را با پهپادها و موشک‌های خود بمباران کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین پهپادهایی که در این حملات مورد استفاده قرار می‌گیرد، قاصف است. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اوایل سال ۲۰۱۹، از پهپاد قاصف کی2 با انجام یک ماموریت تهاجمی ویژه علیه نشست شماری از مقامات برجسته مزدوران سعودی – اماراتی- آمریکایی در پایگاه هوایی «العند» در استان «لحج» رونمایی کردند. از مهم‌ترین قابلیت‌های این پهپاد، این است که می‌تواند با حمل مقادیر زیادی مواد منفجره، در ارتفاع 10 متری بالای هدف منفجر شود و ترکش‌های زیادی را پخش کند. منابع نظامی یمن می‌گویند که حوزه انتشار ترکش‌ها، ۸۰ متر طول و ۳۰ متر عرض دارد. از سوی دیگر، منابع یمنی از تحرکات جدید امارات برای تحت کنترل درآوردن جزیزه «سقطری» در جنوب یمن خبر دادند. یک منبع آگاه به خبرگزاری «الصحافه الیمنیه» خبر داد که کارشناسانی با ملیت‌های مختلف وارد جزیره سقطری شده‌اند تا منابع این جزیره را برای امارات مدیریت کنند. این منبع در ارتباط با کارشناسان مذکور گفت که آنها تابعیت کشورهایی مانند پاکستان، هند و مصر را دارند و به منظور اداره شیلات در سقطری و همچنین، انجام اکتشافات نفتی و گازی، به این جزیره اعزام شده‌اند. طبق گفته منبع یادشده، این کارشناسان پایان هفته گذشته با یک هواپیمای اماراتی وارد سقطری شده‌اند همچنین، منابع آگاه محلی از ورود شماری از افسران رژیم صهیونیستی به جزیره «سقطری» به همراه افسران اماراتی برای انجام اقداماتی مشکوک تحت پوشش اقدامات انسان‌دوستانه بنیاد «خلیفه بن زاید آل نهیان» امارات در «أرخبیل سقطری» خبر دادند.
پیشروی انقلابیون در تعز


نظامیان و عناصر وابسته به دولت «عبد ربه منصور‌هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن از چند روز پیش، به منظور کاهش فشار به جبهه عملیاتی مأرب (مرکز)، در استان «تعز» (جنوب غرب) دست به حملات زدند. روزنامه «الاخبار» لبنان گزارش داد، عملیات عناصر وابسته به‌هادی در تعز، شکست خورد و ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پیشروی این عناصر در جبهه‌های غرب تعز را متوقف کرده و موفق شدند کنترل ۸۰ درصد از مناطقی را به دست بگیرند که قبلا آنها را از دست داده بودند. منابع محلی به این روزنامه گفتند که نیروهای دولتی یمن پس از رسیدن تجهیزات، موفق شدند مناطق مهمی مانند ارتفاعات «دراف»، «العرف» و «غباری» واقع در غرب جبهه «مقبنه» و منطقه «الطویر» را مجددا پس بگیرند. ولی در برخی از مناطق «الکویحه» هنوز درگیری در جریان است. منابع آگاه هم خبر دادند، عملیات اخیر نیروهای یمنی در غرب تعز باعث شد که تلاش‌های «عبدالرحمن الشمشانی» -وابسته به حزب اخوانی الاصلاح- برای متحد کردن عناصر ضد دولتی یمن در تعز، شکست بخورد.
تظاهرات علیه منصور‌هادی
از سوی دیگر، منابع یمنی دیروز از تظاهرات گسترده مردمی علیه دولت مستعفی یمن (مورد حمایت عربستان سعودی) خبر دادند. پایگاه خبری «المشهد الیمنی» در این ارتباط گزارش داد که معترضان با شعار «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب-مورد حمایت امارات) به ورودی اول کاخ «المعاشیق» در عدن، مقر دولت مستعفی یمن، یورش بردند. منابع محلی در این خصوص به المشهد الیمنی خبر دادند که حدود ۸۰ نفر از معترضان توانسته‌اند وارد محوطه کاخ معاشیق شوند. شورای انتقالی جنوب، گروهی سیاسی-شبه نظامی است که در سال ۲۰۱۷ تحت حمایت امارات در جنوب یمن تأسیس شده است و ریاست آن را‌ «عیدروس الزبیدی» به عهده‌دارد. الزبیدی فعال سیاسی در تحرکات جنوب یمن است. او قبلا استاندار منطقه بوده است. نیروهای شورای انتقالی جنوب و دولت مستعفی یمن (تحت حمایت عربستان سعودی) همواره در مناطق جنوبی یمن با یکدیگر درگیر می‌شوند.
سایر اخبار این روزنامه