متخلفان بورس باید مجازات شوند

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با تشریح نشست این کمیسیون با رئیس‌سازمان بورس، گفت: متخلفین بازار سرمایه و مداخله‌گران در قیمت‌گذاری باید مجازات شوند.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علی خضریان با ‌اشاره به نشست کمیسیون اصل 90 مجلس با رئیس ‌سازمان بورس گفت: در ابتدای جلسه تاکید شد که مبنای کمیسیون همکاری برای رفع مشکلات و چالش‌های بازار سهام و احقاق حقوق عامه سهامداران است؛ به همین دلیل تلاش شده در سلسله جلسات کارشناسی که در کمیته اقتصادی، فنی و عمرانی در کمیسیون اصل 90 برگزار می‌شود کمکی به مدیران و مسئولان این مجموعه در بررسی نحوه کارها و انجام پیشنهادات و موارد این چنینی باشد.
وی ادامه داد: در این جلسه بر لزوم تلاش دولت و دستگاه‌های دولتی برای کاهش کسری بودجه دولت تاکید شد و بر عدم قیمت‌گذاری دستوری محصولات به خصوص محصولات و تولیدات ناشران بازار سهام و محصولات عرضه شده در بورس کالا تاکید شد.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: یکی از مواردی که در جلسه به آن‌اشاره شد، مالیات‌ستانی از عواید حاصل از فعالیت‌های غیرمولد اقتصادی و هدایت منابع به سمت بازار سرمایه بود که قرار شد جزییات احصا شود تا در مجلس بتوانیم کمک کنیم که بازار سرمایه به این سمت سوق پیدا کند. همچنین نکاتی درخصوص مسائل و راهکارهای ارتقا بازار سرمایه از جمله توجه به تامین مالی بخش غیر‌دولتی از حیث انتشار اوراق، توجه به شفافیت، نظارت و کارایی بازار سرمایه بود مطرح و قرار شد مسئولان سازمان بورس در این حوزه ایده و طرح‌های خود را ارائه کنند.


خضریان ادامه داد: توسعه و افزایش تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار سهام از مواردی بود که به آن ‌اشاره شد، همچنین کمیسیون بر لزوم ارتقای زیرساخت‌های بازار و سامانه‌های نظارتی به منظور کشف دستکاری قیمت‌ها تاکید و خواستار مجازات افراد متخلف و مداخله‌گران در قیمت سهام شد.
وی افزود: یکی از ملزومات افزایش حضور مردم در بورس، تهیه بسته‌های آموزش برای عموم مردم با اولویت تولید محتوای مناسب برای اقشار مختلف اجتماعی در قالب‌های متنوع است. مقرر شد اگر نیاز به همراهی سایر نهادها و دستگاه‌ها از جمله سازمان صدا و سیما باشد، کمیسیون اصل 90 از ظرفیت قانونی خود برای برقراری ارتباطات بین مجموعه‌ها استفاده ‌کند.