آسيب به جمهوريت نظام آسيب به آرمان امام است

عضو مجمع روحانيون مبارز گفت: پاسداري از امام، پاسداري از جمهوري اسلامي است. پاسداري از نظامي است كه روي دو بال حركت كند. به هوش باشيم، اگر به جمهوريت اين نظام آسيب رسيد، مطمئنا به آرمان امام آسيب رسيده است. چرا آنقدر امام در سخنان‌شان تاكيد كرده‌اند، مراقب باشيد نظامي‌ها، سپاهي‌ها و ارتشي‌ها عزيزان اين ملت هستند و بايد پشت و پناه ملت باشند؛ نه آنكه آنان صحنه‌گردانان سياسي باشند؟! اين خطر است. امام ذهن و ضميري تيزبين داشت و آينده‌نگر بود. او مي‌دانست حفظ اين مملكت به حفظ جمهوريت در كنار اسلاميت است. 
مراسم بزرگداشت بيست و ششمين سالگرد ارتحال حجت‌الاسلام‌والمسلمين حاج سيداحمد خميني با حضور جمعي از اعضاي بيت امام و جمعي از علما و روحانيون عصر امروز در حرم مطهر امام خميني(ره) برگزار شد. 
به گزارش پايگاه خبري- تحليلي جماران، حجت‌الاسلام محمد مقدم در اين مراسم با اشاره به آياتي از قرآن كريم گفت: پاسداشت فرزند مكرم امام راحل، سالگردش، امسال در روز سوم شعبان قرار گرفته كه ميلاد سالار شهيدان عاشورا و روز پاسدار است. 
عضو مجمع روحانيون مبارز با اشاره به اينكه امام اسلام را به عرصه سياست و زندگي بشري كشاند، گفت: امام نمادي از يك قدرت ديني در دنياي امروز شكل داد و نام آن را جمهوري اسلامي گذاشت. هنر امام در اين بود كه در دنياي مدرن كوشيد اسلام را با جمهوريت پيوند بزند. او به خوبي درك كرده بود اين نظام مي‌تواند مردم‌سالاري را شكل دهد در اين نظام ديني قانون و حقوق اساسي شهروندي معنا پيدا مي‌كند و حقوق انسان‌ها تامين مي‌شود. تاكيد امام بر جمهوري اسلامي بود. 
وي يادآور شد: تاكيد امام بر جمهوري اسلامي از آن جهت بود كه جمهوريت يعني پايگاه بزرگي كه دين را به كانون جامعه برمي‌گرداند و تكيه‌گاهش را مردم قرار مي‌دهد. امام بارها هشدار داد كه جمهوري اسلامي به ميزاني كه به جمهوريت گره بخورد به آرمانش مي‌رسد و به ميزاني كه از جمهوريت فاصله بگيرد، از اسلام نيز فاصله مي‌گيرد. مقدم اظهار داشت: از زماني كه حاج احمد آقا به عنوان يك نيروي فعال، كنشر و بالنده سياسي جايگاه خودش را تعريف كرد، همه دوستان او در خاطرات‌شان گفته‌اند و ما از نزديك ديده‌ايم كه او براي امام يك سرباز پا به ركاب بود و ارتباط او با مبارزين و نيروهاي انقلاب بسيار ارزشمند بود. وقتي انقلاب پيروز شد، او امين است و حاضر نيست لحظه‌اي خود را ببيند.  او هميشه خود را در آينه امام مي‌ديد و همه بي‌مهري‌ها و نقدها را به جان مي‌خريد براي اينكه از آنچه امام مي‌خواهد گامي عقب‌تر قرار نگيرد. حاج احمد آقا خميني نقشي بسيار اساسي در تداوم جمهوري اسلامي داشت. وي با بيان اينكه همه تلاش حاج احمد آقا اين بود كه كشتي انقلاب در مسير خودش جريان يابد، افزود: شخصيتي مثل حاج احمد آقا خميني نقشي بسيار اساسي در تداوم جمهوري اسلامي داشت؛ او كنار رهبر معظم انقلاب چون ياري امين قرار گرفت و با همه توان مسير را هموار و راه را باز كرد تا اين ميراث كه جمهوري اسلامي است را پاس بدارد. امام مي‌دانست حفظ اين مملكت به حفظ جمهوريت كنار اسلاميت است.