حرف نمی‌زنیم عمل می‌کنیم



در موضوع برداشت نفت آنچه مهم است استخراج نفت نیست بلکه مقدار ضریب بازیافت آن است
وزیر نفت گفت: برنامه این است که تا پایان سال ۱۴۰۰ سوختن گازهای همراه نفت به حداقل ممکن برسد و برای این موضوع زحمات زیادی کشیده شده است.
به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه در آیین امضای قراردادهای ساخت ۲۴دستگاه الکتروکمپرسور با سازندگان داخلی با بیان اینکه جمع‌آوری گازهای همراه نفت و انتقال آن به پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس و مارون پیش‌تر شروع شده و طرح‌های امروز بخشی از برکات این طرح‌هاست، اظهار کرد: جمع‌آوری گازهای همراه نفت دغدغه همیشگی من بوده است و برنامه جدی برای جمع‌آوری آن داشتیم. با ابلاغیه مقام معظم رهبری نیز در اجرای این مهم مصمم‌تر شدیم.


وی با تاکید بر اینکه امروز دو توربین‌ساز بزرگ در کشور (اوتی‌سی و مپنا داریم) و ما از آن‌ها می‌خواهیم تجهیزات را بسازند نه اینکه آن‌ها از ما بخواهند بلکه ما به آن‌ها کار سفارش می‌دهیم، گفت: نخستین قراردادهای تضمینی خرید کالا با هدف حمایت از سازندگان داخلی به‌زودی امضا می‌شود.
وزیر نفت اظهار کرد: خط لوله نفت خام گوره- جاسک بسیار راهبردی است و در آینده نزدیک نفت در این خط لوله که با توان شرکت‌های ایرانی ساخته شد جریان می‌یابد.
وی با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم در شرایط تحریم زیاد حرف بزنیم، می‌خواهیم عمل کنیم و مردم آثار این کار را ببینند، گفت: همیشه گفته‌ام در موضوع برداشت نفت آنچه مهم است استخراج نفت نیست بلکه مقدار ضریب بازیافت آن است و این به معنای
فناوری است.
وزیر نفت با تاکید بر اینکه ﺷﺮکت ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ و ﻧﺼﺐ ﺗﻮرﺑﻮﮐﻤﭙﺮﺳﻮر ﻧﻔﺖ (OTC) و مپنا به پشتوانه نیروی انسانی کارهای بزرگی انجام دادند، گفت: ما نمی‌خواهیم در شرایط تحریم زیاد حرف بزنیم، می‌خواهیم بیشتر عمل کنیم تا مردم آثار کارها را ببینند.
وی با بیان اینکه صنعت نفت همسو با آغاز سال ۱۴۰۰ که با تدبیر مقام معظم رهبری سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری شده است کمیته‌ای برای تحقق این شعار تشکیل داد و در نخستین روز کاری امسال نیز نشستی با مقام‌های ارشد صنعت نفت به‌منظور تعیین مهم‌ترین مسئولیت‌های هر بخش برگزار شد، اظهار کرد: طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت و انتقال آن به پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس و پتروشیمی مارون پیش‌تر آغاز شده، طرح‌های امروز بخشی از برکات این طرح (طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت) بیش از یک میلیارد یورویی و داخلی کردن ساخت الکتروکمپرسورهای این طرح است.
> همیشه حسرت سوختن گازهای مشعل را داشتم
وزیر نفت با بیان اینکه من همیشه حسرت سوختن گازهای مشعل را داشتم، اظهار کرد: نخستین بار سال ۱۳۵۱ زمان دانشجویی و در قالب تور به اهواز سفر کردم. در آن روز سوختن گازهای مشعل با اینکه از خانواده نفت بودم برایم عجیب بود. اگر خاطرات اعلم را خوانده باشید می‌بینید یکی از دغدغه‌های همیشگی شاه سوزاندن گازهای همراه نفت بوده و یکی از اختلاف‌های با کنسرسیوم نیز همین موضوع بوده است، اما کاری در این زمینه انجام نشد.
زنگنه با بیان اینکه سوختن گازهای همراه همانند سوختن طلا و دلار است که آزار و اذیت مردم را هم به همراه دارد، تصریح کرد: یکی از اولویت‌های رهبر انقلاب در حوزه نفت و انرژی که به رئیس‌جمهوری ابلاغ شده است بر همین موضوع جمع‌آوری گازهای همراه متمرکز بوده است. نخستین کاری که در این حوزه انجام دادیم طرح آماک بود که گازهای اسیدی را جمع کردیم و با بخشی از آن پتروشیمی مارون ساخته شد که از سودآورترین پتروشیمی‌های ایران است.
وی با بیان اینکه برنامه ما این بود که تا پایان سال ۱۴۰۰ دیگر هیچ گاز همراهی در مشعل‌ها نسوزد، تصریح کرد: با توجه به اقدام‌هایی که در دستور کار است ان‌شاءالله این مهم تا سال ۱۴۰۱ به انجام می‌رسد و در پایان این سال دیگر گاز همراهی وجود ندارد که در مشعل‌ها بسوزد.
> تغییر پارادایم وزارت نفت و واگذاری ان‌جی‌ال‌ها
وزیر نفت از جمع‌آوری گازهای همراه و انتقال آن به پالایشگاه بیدبلند به‌عنوان قلب همه طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه یاد کرد و با بیان اینکه کارشناسان زیادی روی این موضوع که بسیار سخت بود کار کردند، یادآوری کرد: موضوع بسیار مهمی که در این سال‌ها در وزارت نفت اتفاق افتاد تغییر پارادایم مبنی بر اینکه ان‎جی‌ال بخشی بالادستی نیست و ما می‌توانیم آن‌ها را به بخش غیردولتی و خصوصی واگذار کنیم اتفاق افتاد که همسو با آن ان‌جی‌ال ۳۱۰۰، ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ و پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس واگذار شد.
زنگنه ادامه داد: ما حتی به‌دنبال این هستیم که O&M برای ان‌جی‌ال‌های موجود را هم به بخش خصوصی مصرف‌کننده آن واگذار کنیم، زیرا وزارت نفت خیلی نباید وارد کارهای
بهره‌برداری شود.