صدور کیفرخواست برای ۱۰ نفر در پرونده هواپیمای اوکراینی

گروه سیاسی/ غلامعباس ترکی، دادستان سابق نظامی استان تهران، از صدور کیفرخواست برای «۱۰ نفر از مسئولانی» خبر داد که در سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی «دخیل» بودند. به گزارش ایسنا او این خبر را دیروز و در آیین معارفه دادستان جدید نظامی‌ استان تهران اعلام کرد. با وجود این غلامعباس ترکی توضیحاتی بیشتر در این باره ارائه نکرده و تنها گفته است: «در دادگاه نتیجه‌گیری‌های لازم انجام می‌شود.» غلامعباس ترکی پیشتر در برنامه تلویزیونی «بدون تعارف» در 19 دی 99 گفته بود: «متهمان پرونده سانحه هواپیمای اوکراینی بزودی معرفی می‌شوند.» او در آن تاریخ هم اعلام کرده بود که پرونده یاد شده در آستانه ارسال به دادگاه است. ترکی در همان برنامه هم از وجود 10 متهم در این پرونده خبر داده و حتی گفته بود که در بین آنها «فرماندهان عالی نظامی» نیز حضور دارند. غلامعباس ترکی در اظهارات دیماه خود به‌نام این فرماندهان اشاره نکرد، ولی گفت این فرماندهان باید «نظارت و هدایت و حتی مراقبت» می‌کردند و به علت قصور به دادگاه معرفی شده‌اند. او در عین حال بار دیگر گفت که «زنجیره‌ای از خطاهای انسانی» در این موضوع نقش داشته و منجر به شلیک اشتباه شده است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز دیماه سال گذشته گفته بود کیفرخواستی برای متهمان این پرونده صادر خواهد شد.
درباره آمار متهمان پرونده انهدام هواپیمای اوکرایی آمارهای دیگری هم قبل از آن مطرح شده بود. شکرالله بهرامی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در خرداد ماه 99 گفته بود: «در خصوص این پرونده ۶ نفر بازداشت شده بودند که سه نفر از آنها با قید وثیقه آزاد شدند و سه نفر دیگر نیز اکنون در بازداشت به سر می‌برند.» بهرامی در همان زمان هم از مراجعه ۸۰ نفر از اولیای دم حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و سازمان قضایی نیروهای مسلح برای طرح دعوی خبر داده بود. شکرالله بهرامی دیروز هم در حاشیه آیین معارفه دادستان نظامی استان تهران در جمع خبرنگاران درباره پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: «کار این پرونده در دادسرا تمام شده است، کیفرخواست امضا شد و ان‌شاءالله در دادگاه در سال جدید رسیدگی می‌شود.»
اواخر اسفندماه ۱۳۹۹ هم سازمان هواپیمایی کشوری ایران گزارش نهایی بررسی سرنگونی هواپیمای خطوط هوایی اوکراین را منتشر کرد. این سازمان در گزارش خود اپراتور پدافند موشکی سپاه را در سرنگونی هواپیمای اوکراین مقصر دانست. این گزارش تأکید کرده بود که «در این سانحه تداخل یک فعالیت دفاعی با عملیات هوانوردی غیرنظامی، منجر به رویداد شده و هر سه بخش نظامی، غیرنظامی و تعاملات بین آنها در سانحه سقوط بوئینگ ۷۳۷ مورد بررسی قرار گرفته است.» در این گزارش با اشاره به دستور رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر رسیدگی سانحه مذکور از سوی سازمان قضایی نیروهای مسلح آمده بود: «گروه بررسی سانحه پس از نتایج شبیه‌سازی شده و استقرار سامانه‌های پدافندی در موقعیت‌های مشابه، اطلاعات لازم را برای تحقیقات قضایی به سازمان قضایی نیروهای مسلح ارائه کرده است.»