اتحاد برای رفع تحریم‌ها

گروه سیاسی / برجام و بررسی سناریوهای برجامی موضوع داغ نشست روز گذشته کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت ایرانی به ریاست سیدعباس عراقچی، انریکه مورا معاون دبیرکل‌ سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان  چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان بود. با پایان دور اول این مذاکرات که هدف رفع تحریم‌های ایران و ازسرگیری تعهدات برجامی کشورمان را جست‌و‌جو می‌کرد، همه طرف‌ها جهت ادامه رایزنی‌ها در سطح کارشناسی توافق کردند. «انریکه مورا»، رئیس کمیسیون مشترک برجام، نشست وین را مفید خواند و گفت: اتحاد و همت برای یک روند مشترک دیپلماتیک با تشکیل دو گروه تخصصی در زمینه اجرای تعهدات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها وجود دارد. انریکه مورا در توئیتی افزود: به عنوان هماهنگ کننده، تماس‌های جداگانه‌ای را در وین با تمام طرف‌های مربوطه از جمله ایالات متحده تشدید خواهم کرد.
«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه  در این مذاکرات هم نخستین کسی بود که از سازنده بودن نشست وین خبر داد و آن را موفقیت‌آمیز توصیف کرد. این مقام روس در پایان نشست ایران و 1+4 در توئیتی نوشت: «نشست کمیسیون مشترک برجام موفقیت‌آمیز بود. دو گروه در سطح کارشناسی (درباره برداشته شدن تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای) موظف شدند اقدامات ملموسی را که باید از سوی واشنگتن و تهران برای احیای کامل برجام اتخاذ شود، شناسایی کنند. این گروه‌ها بلافاصله آغاز به کار کردند.»
عراقچی دوشنبه شب و پیش از آغاز نشست رسمی با دیگر طرف‌های برجام، رایزنی‌های فشرده‌ای را با هیأت‌های مختلف در وین از جمله نمایندگان چین و روسیه از سر گذراند و صبح روز گذشته هم با «انریکه مورا»، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا و رئیس کمیسیون مشترک دیدار و آخرین ترتیبات اجرایی مربوط به برگزاری کمیسیون را مرور کرد. نمایندگانی از سایر نهادهای ایرانی از جمله بانک مرکزی، وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی، هیأت دیپلماتیک ایران را همراهی کردند. روز گذشته 2 نشست کارشناسی به طور موازی میان نمایندگان کمیسیون برجام برگزار شد که طرفین درباره جنبه‌های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای به گفت‌و‌گو نشستند. رئیس هیأت ایرانی در نشست کمیسیون تأکید کرد که رفع تحریم‌های امریکا، نخستین و ضروری‌ترین اقدام جهت احیای برجام است و ایران آمادگی کامل دارد به محض رفع تحریم‌ها و پس از راستی‌آزمایی آن، اقدامات جبرانی هسته‌ای خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام برگردد. نتایج حاصل از این نشست‌های کارشناسی به کمیسیون ارجاع شد و محمل بحث اصلی مقام‌های دیپلماتیک حاضر در نشست جمعی ایران و 1+4 قرار گرفت. چه بعد از همین نشست هم قرار شد گفت‌و‌گوهای کارشناسی برای روشن کردن ابعاد تفاهمات جدید ادامه یابد. اعضای کمیسیون مشترک پیش از نشست وین، روز جمعه گذشته هم در یک نشست مجازی حضور یافته بودند که با هدف تکمیل مذاکرات این جلسه بود که طرفین راهی وین شدند تا از نزدیک با یکدیگر گفت‌و‌گو کنند. مقام‌های ایرانی خواهان لغو فوری همه تحریم‌های امریکا هستند تا در ازای آن اجرای همه تعهدات برجامی خود را از سر گیرند. این در حالی است که تغییر مواضع اخیر مقام‌های امریکایی مبنی بر موافقت اولیه با تعلیق شماری از تحریم‌های اصلی تهران زمینه‌ای را فراهم کرد تا تهران هم آماده مشارکت بیشتر برای گفت‌و‌گو با کشورهای 1+4 باشد. چه این کشورها اعلام آمادگی کرده‌اند که با تسهیل شرایط موجود برای تحقق منافع اقتصادی کشورمان، زمینه را برای احیای کامل برجام فراهم کنند. مقام‌های کشورمان بر‌اساس طرحی که در دستور کار خود دارند، تأکید کرده‌اند که تنها راه ممکن برای ازسرگیری تعهدات برجامی ایران، لغو تحریم‌های مؤثر از سوی امریکا و مهر تأیید کشورمان بر ثمرات این اقدام است. چه این روند می‌تواند در مراحل مختلف از سوی طرفین مورد پیگیری قرار گیرد. به این معنا که با اعتمادسازی در برداشتن نخستین قدم، تهران و واشنگتن می‌توانند به‌تدریج به نقطه نخستین برجام بازگردند.همزمان با حضور نمایندگان ایران و 1+4 «رابرت مالی»، نماینده ویژه امریکا در امور ایران هم با هدف رایزنی با شرکای برجام در حاشیه آن حضور یافته است. او پیش از این نشست در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود در صورتی که ایران به برجام بازگردد بیش از 500 تحریمی که دولت ترامپ پس از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده، برداشته خواهد شد. اگرچه مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که گفت‌و‌گوی مستقیمی با نماینده امریکا در وین نخواهند داشت اما حضور نماینده امریکا در وین به این معنا خواهد بود که اعضای 1+4 بعد از نشست با مقام‌های ایرانی، برای تکمیل گفت‌و‌گوها با هیأت امریکایی به گفت‌و‌گو خواهند نشست.
از جمله حواشی نشست روز گذشته، حضور شماری از منافقین و دیگر عناصر ضدانقلاب در وین بود که در اعتراض به مذاکرات، در مقابل هتل محل برگزاری کمیسیون مشترک تجمع کردند. این در حالی بود که هنگام خروج عراقچی از محل ملاقات، یکی از عناصر ضدانقلاب اقدام به فحاشی کرده و قصد تهاجم به وی را داشت که ناکام ماند.