امیدواری به احیای برجام و لغو تحریم ها


مدتهاست چشمها به مذاکرات کمیسیون مشترک برجام دوخته شده و بی شک نتیجه این مذاکرات تاثیرات بسزایی بر تمامی عرصه های کشور برجای می گذارد.عده ای که از آنها به عنوان کاسب تحریم یاد می شود، در آرزوی شکست این مذاکرات هستند و عده ای دیگر که مایل به پایان یافتن تحریم ها و ثبات اقتصادی کشور هستند، در انتظار بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم ها هستند. با این وصف به نظر می رسد هر دو گروه باید صبور باشند زیرا دستیابی به این خواسته ها بسادگی امکان پذیر نخواهد بود چراکه هر دو طرف ایران و آمریکا تحت فشارهای داخلی خود قرار دارند. با این وصف نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران خارجه ایران و ۱+۴ بعد از حدود یک سال به طور حضوری و رسمی در وین پایتخت اتریش آغاز به کار کرد.دور نخست جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که در گراند هتل شهر وین در حال برگزاری است با توافق جهت ادامه رایزنی ها در سطح کارشناسی پایان یافت. امور سخنگویی وزارت امور خارجه اعلام کرد: براساس توافق صورت گرفته، دو نشست کارشناسی موازی میان اعضای کمیسیون مشترک برجام جهت انجام رایزنی های فنی در حوزه رفع تحریم و هسته ای تشکیل شد.این نشستهای کارشناسی قرار است به بحث و رایزنی در خصوص جنبههای فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم ها و مسائل هسته ای بپردازند و نتیجه بحث های خود را به کمیسیون گزارش کنند.

سید عباس عراقچی رییس هیات کشورمان در نشست کمیسیون تاکید کرد: رفع تحریم های آمریکا، نخستین و ضروری ترین اقدام جهت احیای برجام است و جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد به محض رفع تحریم ها و پس از راستی آزمایی آن، اقدامات جبرانی هسته ای خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام برگردد.

همچنین دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور در واکنش به زیادهخواهی درباره وارد کردن موضوعات فرابرجامی به مذاکرات با ایران تاکید کرد: ورود ایران به مذاکرات فرابرجامی تحت هیچ شرایطی وجود ندارد. دریابان علی شمخانی در توییتی نوشت: فارغ از اینکه اروپا، اراده یا توان مجاب سازی آمریکا برای لغو یک باره همه تحریم ها و بازگشت واشنگتن به تعهدات خود را داشته باشد یا نه، امکان ورود ایران به مذاکرات فرابرجامی تحت هیچ شرایطی وجود نخواهد داشت.

این در حالی است که عراقچی دوشنبه شب بعد از ورود به وین با رئیس هیأت چین دیدار کرد. هم چنین روز سه شنبه و پیش از شروع مذاکرات با رئیس هیات روسیه و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا و رئیس کمیسیون مشترک دیدار کرد و آخرین ترتیبات اجرایی مربوط به برگزاری کمیسیون را مرور کردند.

همچنین آمریکا به طور رسمی در این نشست شرکت نمی کند چرا که این کشور به طور رسمی با امضای رییس جمهور وقت خود از برجام خارج شده از این رو بازگشت آن به برجام و شرکت در نشست های برجام مستلزم ساز و کاری است که یکی از موضوعات در دستور نشست فعلی در وین همین موضوع است. در عین حال بنا بر اعلام رسانه های آمریکایی و غربی، هیات آمریکایی به سرپرستی رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در وین به سر می برد و توسط هماهنگ کننده مذاکرات هستهای در جریان نتایج و روند مذاکرات قرار می گیرد.مقامات آمریکایی در چند هفته اخیر اظهارات و مواضعی منطقیتری نسبت به مواضع اولیه که در دولت جو بایدن اتخاذ شد، در پیش گرفتهاند.

رابرت مالی اخیرا در سخنانی گفته است که "هدف بازگشت به برجام بدون درخواستی برای تقویت آن است." او گفت که "بازگشت به برجام بدون هیچ عنصر اضافی که آن را طولانیتر و قویتر کند انجام می شود و هدف این است که ببینیم می توانیم توافق کنیم که آمریکا برای بازگشت به برجام چه اقداماتی را باید انجام دهد و ایران چه قدم هایی را برای بازگشت برمی دارد."