آينده مبهم

گروه ورزش
تيم فوتبال پرسپوليس با وجود نتايج خوبي كه در ليگ قهرمانان آسيا به دست آورد و به قهرماني ليگ رسيد در حوزه مديريتي درگير حواشي زيادي است. ماه‌هاست كه شايعه كناره‌گيري علي‌اكبر طاهري از سرپرستي باشگاه پرسپوليس مطرح مي‌شود اما هيچ‌وقت اين شايعه رنگ واقعيت به خود نگرفت. در تازه‌ترين اختلافي كه به وجود آمده و باعث شده علي‌اكبر طاهري تهديد به استعفا كند بحث اسپانسر است كه موجب اختلاف باشگاه پرسپوليس و وزارت ورزش شده است.
باشگاه پرسپوليس دو سالي مي‌شود با سامانه هواداري خود به عنوان اسپانسر قرارداد همكاري به امضا رسانده است. طبق قرارداد باشگاه و اسپانسر، قرار است هواداران با ارسال يك عدد به اين سامانه روزانه 200 تومان از حساب تلفن همراه خود به باشگاه كمك مالي كنند و سامانه هم با جمع كردن اين مبالغ و كسر درصدي به عنوان كارمزد پول‌ها را به حساب باشگاه واريز كند اما در ماه‌هاي اخير شاهد اختلاف نظرهاي زيادي ميان علي‌اكبر طاهري و شيرازي كه مدير سامانه هواداري 3090 است، بوديم. اين اختلاف نظر بيشتر بر سر مسائل مالي بود چرا كه باشگاه پرسپوليس مدعي شده 21 ميليارد از اسپانسر طلبكار است و نتوانسته اين مبلغ را تا به حال از اسپانسر دريافت كند.
در اختلاف اخير او و اسپانسر، عنوان شده باشگاه نزديك به 21 ميليارد طلبكار است اما طبق اسناد منتشر شده در يكي دو روز گذشته مشخص شد اسپانسر باشگاه نزديك به 45 ميليارد تومان به باشگاه پرسپوليس پول داده است. يعني حدود 6 ميليارد هم از پول سال بعد در اين فصل به حساب باشگاه واريز شده است. بايد ديد واكنش باشگاه پرسپوليس در آينده نسبت به ادعاي اسپانسر چه خواهد بود.
به زبان ديگر اسپانسر باشگاه پرسپوليس طي قراردادي كه با علي اكبرطاهري به امضا رسانده با توجه به مبالغ ديگرى كه به باشگاه پرداخت كرده، جمعا مبلغ ۴۵ ميليارد تومان مستقيما به حساب باشگاه واريز كرده است (كه ٣٠ ميليارد از اين مبلغ، حاصل پيامك‌هاي هواداراني است كه با ارسال عدد ۶ به سامانه حمايت خود را از پرسپوليس اعلام كردند كه بدون هيچ‌گونه دخل و تصرفي وارد حساب باشگاه شده است.)همچنين شركت استيل آذين نيز مبلغ ۵ و نيم ميليارد تومان به حساب باشگاه واريز كرده است و مجموع دريافتي‌هاي باشگاه پرسپوليس از اسپانسر و شركت استيل‌آذين به ۵۱ ميليارد تومان در يك فصل به صورت نقدي مي‌رسد كه ما به التفاوت اختلاف طرفين نشان مي‌دهد باشگاه پرسپوليس (و در واقع طرف قرارداد كه علي اكبر طاهري است) به اسپانسر بدهكار هم هستند چرا كه به تعهد خود نسبت به اسپانسر عمل نكرده‌اند، چراكه مبالغ زيادى بابت بليط فروشى و ساير مفاد قرارداد بايد لحاظ مي‌شده است. علاوه بر‌اين مسلما اسپانسر مبالغ هنگفتى به صدا وسيما براى تبليغات سامانه پرداخت كرده كه بر اساس شنيده‌ها بيش از ٧ ميليارد تومان بوده، همچنين جوايز زيادى كه تحويل برندگان شده حدود ٤ ميليارد تومان است كه بايد توسط اسپانسر تامين شده باشد. حال مديران عامل و اعضاي هيات‌مديره باشگاه بزرگ پرسپوليس بايد به هواداران خود پاسخ دهند كه باوجود حمايت كم‌نظيرشان كه كمك ٣٠ ميلياردي حاصل از اس‌ام‌اس‌هاي آنها وارد باشگاه شده است چرا شفاف‌سازي صحيح و روشني تا به حال صورت نگرفته است كه نگراني و دغدغه اصلي آنها برطرف شود؟


در ماه‌هاي اخير علي‌اكبر طاهري بارها و بارها به ديدار وزير ورزش و جوانان رفت تا بلكه با حمايت وزارت ورزش بتواند قرارداد همكاري باشگاه پرسپوليس و سامانه هواداري را فسخ كند. البته اين باشگاه مدعي است مي‌خواهد قرارداد همكاري خود را با شركت امين سيماي كيش كه به عنوان كارگزار سامانه هواداري را اداره مي‌كند فسخ كند نه اينكه به طور كلي فعاليت سامانه هواداري را ادامه ندهد. اين باشگاه با صدور اطلاعيه‌اي از هواداران خود هم خواست تا به حمايت از سامانه هواداري ادامه دهند زيرا قرار است شركت جديدي كارگزاري اين سامانه را بر عهده بگيرد.
البته سرپرست باشگاه پرسپوليس هنوز نتوانسته موافقت وزارت ورزش براي ثبت قرارداد با شركت امين سيماي كيش بگيرد به همين خاطر است كه اختلاف نظرها ميان او و وزارت ورزش و البته اسپانسر باشگاه زياد شده است. طاهري حتي طي روزهاي اخير تهديد به استعفا كرد تا بلكه حرف خودش را به كرسي بنشاند.
با جدايي محمود گودرزي از وزارت ورزش و جوانان و آمدن مسعود سلطاني‌فر به عنوان وزير، خيلي‌ها تصور مي‌كردند مديريت باشگاه پرسپوليس دستخوش تغييرات زيادي خواهد شد اما طاهري به پشتوانه نتايج خوبي كه برانكو به همت بازيكنان براي تيمش مي‌گرفت پس از جلسه با وزير ورزش و جوانان در سمت خود ابقا شد. از آن پس باشگاه پرسپوليس ديگر حمايت قاطع وزير ورزش را پشت سر خود نديد تا اينكه طاهري براي رسيدن به اهدافش روي به ترفند استعفا بياورد. بر كسي پوشيده نيست كه قهرماني پرسپوليس در ليگ و البته نتايج خوب اين تيم در ليگ قهرمانان آسيا حاصل زحمات بازيكنان و البته دانش برانكو ايوانكوويچ بوده است اما در اين ميان موفقيت‌ها بهانه‌اي شده تا علي‌اكبر طاهري هر زمان كه احساس كرد حرفش را مديران بالادستي نمي‌خرند دست به استعفا بزند.
نمي‌توانيم از هوادار توقع داشته باشيم كه نقش عابربانك را بازي كند كه بدون هيچ‌گونه توقعي ماه به ماه كمك نقدي خود را به حساب باشگاه بريزد و در ازاي اين حمايت مالي، هيچ گزارش مالي را خطاب به آنها منتشر نكنيم. آن عابربانكي هم كه اينطور ولخرجي مي‌كرد، ديگر ماه‌هاست در حبس گرفتار شده است. حالا مديران پرسپوليس بايد از هزينه‌ها بگويند و ديوار ترك‌خورده اعتماد ميان هواداران را مرمت كنند. حامي‌هاي هميشگي پرسپوليس موفقيت تيم‌شان را مي‌خواهند نه اين شوآف‌هاي عادي شده...