جهش صعودی آمار روزانه مبتلایان کرونا در کشور!

گروه اجتماعی/ همزمان با خیز گسترده ویروس کرونا و قرمز شدن نقشه کرونایی کشور 319 بیمار دیگر طی شبانه‌روز گذشته قربانی ویروس کرونا شدند و مجموع جانباختگان این بیماری به 66 هزار و 327 مورد رسید.
 همچنین بنابر اعلام وزارت بهداشت در 24 ساعت منتهی به روز 28 فروردین ۲۱هزار و ۳۱۲ بیمار جدید کووید۱۹ شناسایی شدند که از این تعداد دو هزار و ۱۷۶ نفر از آنها بستری شدند. هم اینک مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور دو میلیون و ۲۱۵ هزار و ۴۴۵ نفر گزارش می‌شود و کماکان ۴ هزار و ۶۹۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. بررسی منحنی شیوع ویروس کرونا در کشور بیانگر آن است که از نیمه‌ دوم فروردین ماه نمودار ابتلا و بستری کرونا در ایران و بویژه در پایتخت با شیب تند صعودی امتداد پیدا کرده و در عوض میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم با وجود اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی سیر نزولی دارد. رقم رعایت پروتکل‌های بهداشتی
 58 و نیم درصد گزارش می‌شود این یعنی نیمی از مردم با وجود وخامت اوضاع کرونا در کشور هیچ توجهی به رعایت شیوه نامه‌ها ندارند. متخصصان حوزه سلامت می‌گویند، رسیدن تعداد مبتلایان جدید روزانه به بیش از 25 هزار نفر، حاکی از افزایش مرگ و میر در روزهای آینده است. در این میان و پس از رکورد شکنی‌های پیاپی آمار ابتلا و مرگ و میر و افزایش 4 برابری سرعت روند مبتلایان در موج چهارم بیماری نسبت به موج دوم و سوم بیماری و ورود شهرهای قرمز کرونایی به وضعیت بحرانی اکنون مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا چاره‌ای جز تمدید محدودیت‌های کرونا و تعطیل کردن برخی از مشاغل ندارند. پیرو این وضعیت محدودیت‌های کرونایی تا پایان هفته جاری تمدید شد.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز از به‌روزرسانی رنگ‌بندی شهرها در روز دوشنبه خبر می‌دهد و می‌گوید: در حال حاضر ۲۵۷ شهر قرمز، ۱۲۹ شهر نارنجی، ۵۱ شهر زرد و ۱۱ شهر آبی داریم که این آمار دوشنبه به روز‌رسانی خواهد شد.


علیرضا رئیسی در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به روند تولید و واردات واکسن به کشور از تحویل یک میلیون و ۸۹۵هزار دوز واکسن کرونا به ایران تا کنون خبر می‌دهد  و درباره میزان واکسن‌های وارداتی، اظهار می‌دارد: تاکنون حدود ۴۲۰ هزار دوز از روسیه، ۶۵۰ هزار دوز از کشور چین، ۱۲۵ هزار دوز از هندوستان که البته قرار بود ما از این کشور ۵۰۰ هزار دوز واکسن بگیریم (که تاکنون تنها ۱۲۵ هزار دوز تحویل داده شده است)‌ و از کشور کره‌جنوبی حدود۷۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا تحویل گرفتیم. مجموعاً یک میلیون و ۸۹۵ هزار دوز واکسن در اختیار ما قرار گرفته است و چون واکسن‌ها در دو دوز تزریق می‌شود تاکنون قریب به ۵۰۰ هزار نفر تحت واکسیناسیون قرار گرفته‌اند و امیدواریم ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده واکسیناسیون فاز اول شامل کادر درمان، گروهی از بیماران صعب‌العلاج، سرطانی و افراد خانه سالمندان را بتوانیم انجام داده و تمام کنیم و از اواسط اردیبهشت ماه وارد فاز دوم واکسیناسیون شویم.علیرضا رئیسی درباره واکسن‌های تولید داخلی هم می‌گوید: واکسن شفافارمد یا همان واکسن کووایران برکت در آستانه ورود به فاز سوم است. واکسن مؤسسه رازی در آستانه ورود به فاز دو و واکسن وزارت دفاع هم که به اسم میلاد دارو نور تولید می‌کند در آستانه ورود به فاز دوم است. از طرفی واکسن تولید مشترک انستیتو پاستور در آستانه ورود به فاز سه است. واکسن سیناژر هم در مرحله اخذ تأییدیه کمیته بالینی است‌. امیدواریم یک یا دو واکسن ساز از تیرماه به شکل انبوه واکسن در اختیار ما بگذارند.
اجرای محدودیت ها راضی کننده نیست
 رئیسی در ادامه می گوید:  تأکید اعضای این ستاد افزایش 90 درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهرهای قرمز و نارنجی است.
همچنین در حال حاضر اجرای پروتکل‌ها خیلی راضی کننده نیست و علی رغم اعلام محدودیت‌ها در برخی استان‌ها خیلی دقیق رعایت نمی‌شود گرچه وضعیت رعایت پروتکل‌ها نسبت به دو هفته قبل بهتر شده اما هنوز راضی کننده نیست و رعایت پروتکل ۵۸.۵ درصد برای کشور بسیار پایین است و دستگاه‌های مسئول باید رصد و با متخلفین برخورد قاطعانه کنند.او با بیان اینکه هنوز ۷۱ درصد نقض تردد در شهرهای قرمز داریم، می‌افزاید ۶ استانی که بیشترین نقض تردد در آنها اتفاق می‌افتد شامل استان‌های اصفهان، البرز، همدان، مازندران، فارس و آذربایجان شرقی است البته این نقض تردد مربوط به خود این استان‌ها نیست و از استان‌های دیگر وارد آنجا شده‌اند.
 ۷۳ درصد نقض تردد در شهرهای نارنجی مربوط به ۶ استان دیگر است که در استان‌های اصفهان، البرز، فارس، مازندران، همدان و خوزستان است. همچنین ۶۶ درصد از نقض تردد شبانه در
۶ استان رخ می‌دهد که در صدر استان تهران است سپس استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، البرز، گیلان، فارس قرار دارد. وی می‌گوید: در خصوص عبور مرزی هم ۳۸ درصد مسافران وارد شده و
۴۴ درصد مسافران خارج شده اتباع خارجی بودند.
۶ استان هم در اعمال قانون خوب عمل کردند و ۷۰ درصد تذکرات و پلمب‌ها در استان‌های خوزستان، مرکزی، یزد، آذربایجان شرقی، لرستان و گیلان صورت گرفته است.