کسادی بازار معلمان خصوصی به دلیل تقلب!

آفتاب یزد: شرایط کرونا بر همه‌ی جنبه‌های زندگی به ویژه شرایط اقتصادی و درآمد‌ها اثرگذار بوده است. بعضی از شغل‌ها
نظیر بخشی از کسب و کارهای اینترنتی در این دوران رونق گرفتند و در عوض بعضی از شغل‌ها تعدیل نیرو شدند. بعضی نیز بسیار ساکت و آرام به رکودی عمیق دچار شدند. شغل‌های آموزشی از این دست شغل‌ها هستند. دیگر از آن آموزشگاه‌های شلوغ و پر رفت و آمد خبری نیست. ویروسی که جمع‌ها را متفرق می‌کند، دل آموزش را نشانه گرفته است. در این میان شغل‌های تدریس خصوصی نیز بسیار متضرر شده‌اند و بیشترین آسیب متوجه معلمان خصوصی دروس مدارس شده است.
تدریس خصوصی شغلی نسبتا فصلی است که در بعضی دوران به ویژه ماه‌های امتحانات از رونق ویژه‌ای برخوردار است. به طور کلی کلاس‌های این شغل با توجه به این که به گونه‌ی خصوصی و یا نیمه‌خصوصی برگزار می‎شود، می‌تواند بازده بیشتری نسبت به کلاس‌های گروهی پر جمعیت داشته باشد. مخاطبان کلاس خصوصی نیز معمولا دانش‌آموزان پایه‌های مختلف مدارس به ویژه متوسطه‎ی اول و متوسطه‌ی دوم هستند. تدریس خصوصی تا پیش از کرونا نسبتا از بازار خوبی برخوردار بود و با توجه به خصوصی بودن کلاس‌ها، درآمد قابل توجهی برای هر جلسه تدریس نصیب معلم می‌شد. اما این شغل در دوران کرونا با آسیب جدی رو به رو شد. آفتاب یزد در این گزارش به گفت‌وگو با چند تن از معلمان خصوصی می‌نشیند و از آن‌ها راجع به شرایط پساکرونایی شغلشان می‌پرسد.
> هم معلمان آسیب دیدند و هم شاگردان


گلی چند سالی است که تدریس خصوصی ریاضی می‌کند. او 32 سال دارد و متاهل است. تحصیلات دانشگاهی‌اش نیز در رشته‌ی ریاضی است. او کرونا را بزرگترین ضربه به شغلش می‌داند و می‌گوید: «فکر نکنم هیچ گروه شغلی به اندازه‌ی ما دبیران خصوصی از کرونا و شرایط دوران کرونا آسیب دیده باشد. پیش از کرونا من همیشه چند شاگرد ثابت در طول سال و حتی تابستان‌ها داشتم. کنکوری‌ها در تابستان نیز کلاس برمی‌داشتند. در دوران امتحانات نیز تعداد شاگردان به طور قابل توجهی بیشتر می‌شد. یادم است بعضی سال‌ها در دوران امتحانات اصلا وقت سر خاراندن نداشتم. از منزل یکی از شاگردان در می‌آمدم و فوری با آژانس به منزل دیگری می‌رفتم. تا 9، 10 شب پشت سر هم کلاس برگزار می‌کردم. ریاضی از آن درس‌هاست که خیلی از بچه‌ها با آن مشکل دارند. آموزش‌های مدرسه برای خیلی‌ها کافی نیست و نیاز به جلسات بیشتر و مبسوط‌تر دارند. کلاس‌های خصوصی واقعا به بچه‌ها کمک می‌کند تا هم در امتحانات ترم و هم در کنکور بهتر عمل کنند. این شرایط هم به ما دبیران خصوصی بسیار آسیب زد و هم به محصلان. من شاگردانی داشتم که با چند جلسه کلاس خصوصی مثلا 10 جلسه از نمره‌ی پنج و شش به نمره‌ی شانزده و هفده رسیدند. الآن با این شرایط پیش آمده نمی‌دانم بچه‌ها چکار می‌کنند. من در این دوران کرونا تنها سه شاگرد داشتم آن هم با تعداد جلسات محدود. حتی در دوران امتحانات نیز کارمان رونقی نداشت.»
> بخشی از درآمدم را از دست دادم
مهران 34 سال دارد و سال‌هاست که تدریس خصوصی فیزیک می‌کند. او مجرد است و غیر از تدریس شغل دیگری در یک شرکت خصوصی نیز دارد.او وضعیت شغل‌های آموزشی را در دوران کرونا افتضاح اعلام می‌کند و می‌گوید: «تنها منبع درآمد من از تدریس خصوصی نبود. برای همین نمی‌توانم از لفظ آسیب یا ضربه استفاده کنم. اما بخشی از درآمد ثابتم را از دست دادم. هر سال چندین شاگرد ثابت داشتم که تحت هر شرایطی می‌خواستند کلاسشان برقرار باشد. اما پس از کرونا کلاس را تعطیل کردند. فکر نکنم آموزشگاه‌ها هم وضعیت چندان خوبی داشته باشند. چند نفر از دوستانم که در آموزشگاه کار می‌کنند هم از وضعیت پیش آمده بسیار آسیب دیده‌اند. هم شرایط اقتصادی بد است و هم کرونا مزید بر علت شده است. کسی به فکر آموزش نیست. کسی در این شرایط دنبال یاد گرفتن نیست. کلاس‌های آموزشی غیرضروری مانند و موسیقی و نقاشی و... که بسیار ضرر کرده‌اند. اما وضعیت کلاس‌های خصوصی دروس مدرسه که برای خیلی‌ها ضروری است نیز اصلا خوب نیست. قبلا شاگردان از دو ماه قبل امتحانات به فکر تقویت ریاضی و فیزیک خود می‌افتادند و با ما تماس می‌گرفتند. از دو سه هفته قبل وقت می‌دادیم. سرمان خیلی شلوغ می‌شد. صبح تا شب کلاس داشتیم. اما الآن امتحانات مجازی شده است. کسی دیگر به فکر تقویت درس و معلم خصوصی نیست. فقط می‌خواهند امتحان بگذرد و ترم تمام شود. حالا به هر شکلی شد که شد.»
> امتحانات مجازی کتاب باز!
عباس دبیر عربی است. 35 سال دارد و در رشته‌ی تاریخ تحصیل کرده است. او شغل خود را فرو رفته در رکود و ضرر کامل می‌داند و می‌گوید: «منبع اصلی درآمد من تدریس بود. البته کارهای دیگری هم نظیر ترجمه، ویرایش و نویسندگی می‌کنم. اما درآمد چندانی ندارد. رشته‌ی تحصیلی‌ام هم که درآمدی ندارد. دوران کرونا خیلی برای من سخت می‌گذرد. اگر همسرم شاغل نبود، نمی‌توانستیم زندگی را بگذرانیم. شغل‌هایی مانند تدریس خصوصی از هیچ حمایتی هم برخوردار نیستند. به راحتی با یک تغییر این چنینی ممکن است زمین بخورند. الآن وضعیت معلمان مدرسه از ما بهتر است. کلاس آنلاین برگزار می‌کنند و درآمدی دارند. در حال حاضر با چند تا از شاگردان قدیمی‌ام در ارتباطم و فقط توانستم چند جلسه با آن‌ها داشته باشم. شاگرد جدید اصلا نداشتم. آن قدر دغدغه‌ها زیاد شده که کلاس و درس به اولویت چندم تبدیل شده است. امتحانات مجازی شده و کسی نیازی به معلم احساس نمی‌کند. گذراندن امتحانات مجازی بسیار راحت‌تر از امتحانات حضوری است. بچه‌های فامیل و دوست و آشنا خیلی
راحت می‌گویند که امتحانات مجازی دوران کرونا را با تقلب و کتاب باز
می‌گذرانند. خب کرونا که همیشگی نیست. بالاخره تمام می‌شود. یا شش ماه دیگر یا یک سال دیگر ولی تمام می‌شود. این دانش‌آموزان چطور می‌خواهند با این پایه‌ی درسی به مقاطع بالاتر روند؟ کنکور هم که گویا قرار نیست حذف شود. پس چطور می‌خواهند کنکور دهند؟ چطور می‌خواهند با این پایه‌ی درسی در دانشگاه درس بخوانند؟»
> در خواست برای امتحان دادن در ازای پول!
فرشید معلم ریاضی است. می‌گوید سه سال است که به این کار مشغول است و تازه کار را شروع کرده بود که با بحران کرونا رو به رو شد.
او که 28 سال دارد و مهندس برق است می‌گوید: «من در این کار نوپا هستم. اواخر سال 97 بود که این شغل را آغاز کردم. تا پیش از کرونا اوضاع خوب بود. می‌رفتیم جلوی مدارس و پس از تعطیلی بین بچه‌ها تراکت پخش می‌کردیم. خودشان به ما زنگ می‌زدند. ماه‌های دی و خرداد تماس‌های بیشتری داشتیم. با هر بار تبلیغ چند شاگرد می‌گرفتیم و بعد شاگردان ما را به هم معرفی می‌کردند. برای این کار تخفیف هم می‌دادیم. جلسه‌ی رایگان هم در ازای معرفی هر شاگرد، برگزار می‌کردیم. هم به نفع ما بود و هم به نفع شاگردان. اما در دوران کرونا تبلیغاتمان اینترنتی شد. البته پیش از کرونا نیز تبلیغات اینترنتی داشتیم ولی عمده‌ی شاگردانمان از طریق تراکت‌ها با ما آشنا می‌شدند. من به شخصه با تبلیغات اینترنتی نتوانستم هیچ شاگرد جدیدی بگیرم و در حال حاضر هر شاگردی دارم، از گذشته با من در ارتباط است. البته در این دوران کرونا فقط دو شاگرد داشته‌ام. اما آن چیزی که من را بسیار متعجب کرده تقلب گسترده در امتحانات مجازی است. در این یک سال اخیر چند بار در ماه امتحانات تبلیغ اینترنتی داشتم که هر بار چند دانش‌آموز با من تماس می‌گرفتند و از من می‌خواستند که در ازای مبلغی به جای آن‌ها امتحان دهم. حتی یک بار یکی از آن‌ها عکس سوالات ریاضی‌اش را برای من فرستاد و گفت تا یک ساعت بعد به جای او آموزنش را جواب دهم! تقلب در این دوران بسیار زیاد شد. با این شرایط کسی دنبال معلوم خصوصی نمی‌رود.» بعضی از شغل‌ها نظیر تدریس خصوصی، همان گونه که ممکن است در دورانی از سال با درآمد بالایی روبه‌رو باشد و از شرایط ویژه‌ای به دلیل نبود نرخ مشخص درآمد برخوردار شوند، می‌توانند به یک باره با چنین رکود و آسیبی هم مواجه شوند. شاید وقت آن رسیده باشد که نظارتی روی این شغل‌ها وجود داشته باشد تا هم درآمد‌های حاصل از آن در یک چارچوب واقعی بگنجد و هم یک شبه معلمان خصوصی به بیکاران تبدیل نشوند.