طولانی شدن مذاکرات به نفع معیشت و اقتصاد کشور نیست اقتصاد، معطل میان انتخابات و مذاکرات

کیمیا نجفی
علی مروی کارشناس اقتصادی صداوسیما می‌گوید: اگر مذاکرات تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران به نتیجه نرسد شرایط برای رئیس جمهور بعدی سخت‌تر خواهد بود، چراکه باید با دولت جدید آمریکا و با 1+5 به یک جمع‌بندی جدید برسد و آن جمع‌بندی می‌تواند چیزی بهتر از برجام و یا بدتر از برجام باشد.
این‌ روزها اقتصاد در بلاتکلیفی به سر می‌برد و بیشتر بازارها تحت تاثیر مذاکرات وین قرار داشته و معامله‌گران و فعالان اقتصادی برای انجام هر کار صبر را تا مشخص شدن نتایج مذاکرات پیشه کرده‌اند. البته سرگردانی اقتصاد به دلیل نامشخص بودن نتایج مذاکرات یک طرف ماجرا بوده و در طرف دیگر انتخابات ریاست جمهوری نیز به این بلاتکلیفی دامن می‌زند. این در حالی است که با به میان آمدن برخی حواشی بازار اما‌واگرها در خصوص مسائل بین‌المللی داغ‌تر از هر زمان دیگری می‌شود. فایل منتشر شده حرف‌های وزیر امور خارجه یکی از حواشی به وجود آمده طی روزهای اخیر است. با انتشار این فایل برخی از فعالان اقتصادی منتظر واکنش‌هایی از سوی اقتصاد به خصوص بازار ارز بودند. بر اساس گزارشی از اقتصاد نیوز، دسته‌ای از معامله‌گران باور دارند، صحبت‌های جواد ظریف موجب می‌شود که انتظار برای رسیدن به توافق کمتر شود و به مرور خریداران به بازار ارز بازگردند. این دیدگاه در حالی مطرح می‌شود که بازار روز دوشنبه واکنش هیجانی به صحبت‌های ظریف نداشت و بیشتر معامله‌گران تماشاگر اتفاقات بازار بودند. در مقابل البته کسانی حضور دارند که معتقدند انتشار صحبت‌های وزیر امور خارجه ممکن است موجب شود که طرف‌های غربی در برابر کاهش یا لغو تحریم‌ها انعطاف بیشتری به خرج دهند. در حال حاضر معامله‌گران استراتژی صبر را انتخاب کرده‌اند و بازارساز افت قیمت‌ها را هدف گرفته است.
طولانی شدن مذاکرات به نفع معیشت و اقتصاد کشور نیست


به گفته برخی از کارشناسان صبر اقتصاد و معامله‌گران در بازارهای مختلف به دلیل نامشخص بودن وضعیت، خود می‌تواند نقطه ضعف این‌روزهای اقتصاد باشد. محسن پاک‌آیین، یک دیپلمات پیشین کشورمان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که طولانی شدن مذاکرات به نفع معیشت و اقتصاد کشور نیست گفت: «باید هر چه سریع‌تر نتیجه مشخص شود و بتوانیم به صورت ملموس آن را حفظ کنیم.» بر اساس گزارشی از بازار مسعود براتی، کارشناس روابط بین‌الملل نیز در این خصوص گفته بود: «معطل کردن اقتصاد کشور به مذاکرات و فرسایشی کردن مذاکرات سمی است که موجب آسیب به اقتصاد داخلی و از دست رفتن فرصت‌ها می‌شود.» معطل شدن اقتصاد تا تعیین نتیجه مذاکرات و تبعات این انتظار یک طرف ماجرا بوده و نتیجه مذاکرات، آن طرف دیگر.
اقتصاد معلق میان انتخابات و مذاکرات
به گفته برخی از تحلیلگران اقتصادی به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و آمریکا و به دنبال آن لغو تحریم‌ها بدون‌شک اثرات مثبتی را برای اقتصاد به همراه خواهد داشت. اما اگر مذاکرات طبق پیش‌بینی‌ها حرکت نکند، اقتصاد ایران در چه وضعیتی قرار خواهد گرفت؟ علی مروی، کارشناس اقتصادی صداوسیما در پاسخ به این پرسش با بررسی دلایل بلاتکلیفی اقتصاد ایران طی روزهای اخیر به «ابتکار» می‌گوید: ما باید توجه داشته باشیم که بلاتکلیفی‌ این‌روزها تنها مختص به اقتصاد نبوده و حوزه سیاست‌، فرهنگ، بهداشت و درمان هم این روزها در شرایط مشابه‌ای قرار دارند. بخشی از این بلاتکلیفی به فضای کلی کشور باز‌می‌گردد چراکه در آستانه انتخابات قرار داریم و حتی اگر مذاکراتی در کار نبود کل کشور در انتظار مشخص شدن نتیجه انتخابات بودند.
وی می‌افزاید: از سوی دیگر کشور با مذاکرات ایران و آمریکا روبه‌رو بوده و اخیرا حواشی به وجود آمده که فایل صوتی وزیر امور خارجه می‌تواند تاثیرات منفی را بر نتیجه مذاکرات بگذارد. من معتقدم اگر جنس مذاکرات بین‌المللی ما آنقدر متزلزل است که با یک فایل صوتی و یا نظر شخصی نتیجه تغییر پیدا کند که این یک چالش و مشکل اساسی خواهد بود.
این کارشناس اقتصادی صداو سیما می‌گوید: اما در پاسخ به این پرسش که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد چه اتفاقی خواهد افتاد که باید بگویم با چند تحلیل روبه‌رو هستیم. اگر مذاکرات تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران به نتیجه نرسد شرایط برای رئیس جمهوری بعدی سخت‌تر خواهد بود، چراکه باید با دولت جدید آمریکا و با 1+5 به یک جمع‌بندی جدید برسد و آن جمع‌بندی می‌تواند چیزی بهتر از برجام و یا بدتر از برجام باشد. اما اگر این مذاکرات تا قبل از انتخابات به نتیجه برسد، دولت جدید بر اساس یک ریل‌گذاری که مسیر مشخصی دارد حرکت می‌کند. لذا من معتقدم مذاکرات و رئیس جمهور بعدی هر دو باهم پرونده شرایط اقتصاد ایران می‌بندد.
بررسی حالت‌های متفاوت از نتیجه انتخابات و مذاکرات
وی به بررسی حالت‌های مختلف از انتخابات و نتیجه مذاکرات می‌پردازد و در این‌باره می‌گوید: گمان کنید رئیس جمهور بعدی با رویکردی متفاوت با دولت فعلی باشد و برجام هم احیا نشود در آن شرایط احتمالا فشارها بیشتر و مبادلات تجاری سخت‌تر خواهد شد.
مروی می‌افزاید: حالت دیگر این است که مذاکرات به نتیجه برسد و دولت بعدی هم با رویکردی متفاوت با دولت فعلی باشد آنگاه مجبور است برجام را ادامه دهد و فضا را براساس برجام پیش ببرد.
وی به بررسی حالت سوم می‌پردازد و در این خصوص می‌گوید: از سوی دیگر اگر مذاکرات به نتیجه نرسد و دولت بعدی مشابه با دولت فعلی باشد، در آن شرایط فرآیند مذاکره و تعلیق برای به نتیجه رسیدن مذاکره ادامه پیدا می‌کند.
این کارشناس صدا و سیما ادامه می‌دهد: اما اگر مذاکرات به نتیجه برسد و دولت بعد با رویکردهای سیاسی مشابه با دولت فعلی باشد احتمالا باید منتظر گشایش‌هایی باشیم و این احتمال تا زمانی‌ است که پرونده بعدی شروع شود.
اقتصاد ایران برای ماه‌های آتی با دو پارامتر روبه‌رو است
از سوی دیگر هوشیار رستمی، تحلیلگر اقتصادی نیز در رابطه با وضعیت این‌روزهای اقتصاد ایران به «ابتکار» می‌گوید: ما برای آینده اقتصاد ایران باید دو پارامتر را لحاظ کنیم. بدون‌شک یکی از این پارامترها وضعیت سیاست خارجی است. سیاست خارجی یک بازی روانی نبوده و تاثیر بسیار مهمی در اقتصاد ایران دارد. منابع درآمدی ایران از طریق فروش نفت و مالیات‌ستانی است. با توجه به شرایطی که در ایران داریم چون سرمایه‌گذاری خارجی درکار نیست، ارتباط‌مان با دنیا قطع است و هزینه مبادلات‌مان نسبت به کشورهای همسایه حداقل 20 تا 25 درصد بیشتر بوده و همین مسئله باعث شده است که اقتصاد ایران یک اقتصاد پرهزینه باشد. وقتی هزینه بالا باشد کارآمدی از اقتصاد گرفته می‌شود و نمی‌توان انتظار رشد اقتصاد باثبات را داشت، بنابراین سیاست‌های خارجی در چنین شرایطی بسیار اهمیت دارد.
این تحلیلگر اقتصادی در ادامه با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری می‌افزاید: مسئله بعدی انتخابات ریاست جمهوری بوده و کشور منتظر است تا ببیند که دولت بعدی با چه رویکردی به میدان می‌آید. ما می‌دانیم کشور در تامین درآمد دولت مشکل دارد و هزینه‌هایی در انتظار اقتصاد است. بنابراین باید ببینیم که دولت بعد برای تامین هزینه‌های خود چه روشی را انتخاب می‌کند آیا به دنبال استقراض از بانک مرکزی می‌رود و با راه دیگری را برای این کار انتخاب می‌کند. بنابراین ما در شرایط فعلی با دو موضوع سیاست خارجی و انتخابات روبه‌رو هستیم و پس از این مسائل می‌توان به طور قاطع از آینده اقتصاد صحبت کرد.
به نتیجه نرسیدن مذاکرات، سبب التهاب در اقتصاد می‌شود
رستمی در پایان با اشاره به این مسئله که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد چه اتفاقی در انتظار اقتصاد ایران خواهد بود، می‌گوید: اگر به هر دلیلی اتفاقی رخ دهد که سبب شود مذاکرات به نتیجه نرسد قطعا ما شاهد یک التهاب در تمام بخش‌های اقتصادی خواهیم بود و حتی رشد اقتصادی‌ پایان اما پایدار را هم تجربه نخواهیم کرد، به خصوص که کشور با چالش کرونا روبه‌رو است. به همین دلیل من گمان می‌کنم درصورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات شاهد التهاب در اقتصاد و رکود تورمی خواهیم بود، به گونه‌ای که قیمت‌ها بالا و حجم معاملات پایین خواهد آمد.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی قوه قضاییه مطرح کرد درباره کاندیداتوری حجتالاسلام رئیسی فعلا اتفاق جدیدی رخ نداده است پیمان مولوی سرگشتگی اقتصاد ملی سخنگوی ستاد انتخابات کشور: آماده برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در تهران هستیم چرا نباید فرصت مذاکرات وین را از دست داد؟ چند گام تا توافق نهایی آیا گرانی کاغذ به قاچاق کتاب منجر خواهد شد؟ نفس‌های به‌ شماره افتاده «یار مهربان» طولانی شدن مذاکرات به نفع معیشت و اقتصاد کشور نیست اقتصاد، معطل میان انتخابات و مذاکرات شناسایی ۳ مورد کرونای آفریقایی در ایران صدای پای ویروس هندی به گوش می‌رسد وضعیت سیاسی وزیر امور خارجه کشور پس از انتشار فایل صوتی چه خواهد بود؟ تلاش برای حذف ظریف در جلسه بررسی راهکارهای بهبود وضعیت بازار سرمایه انجام شد تاکید قالیباف بر حمایت اثربخش از بازار سرمایه تصمیمات مهم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت درمورد تقویت بازار سرمایه آیت الله جنتی در جلسه فوق‌العاده شورای نگهبان: صلاحیت‌ نامزدهای ریاست‌جمهوری را با دقت بررسی می‌کنیم رستم قاسمی: اگر انتخاب شوم، فرمان مذاکره را به دست می گیرم