دولت روحانی نیاز به اطلاع‌رسانی را هیچ گاه درک نکرد


یکی از نقدهای همیشگی به دولت روحانی، عدم برخورداری از یک تیم اطلاع‌رسانی قوی، حرفه‌ای و آشنا به جامعه بود. حسام الدین آشنا شاید یکی‌از تاثیرگذارترین مهره‌های رسانه‌ای نزدیک به حسن روحانی باشد که علاوه بر هزینه‌زایی‌های فراوان، تلاش کرد این گونه القا کند که نه تنها اصلاح‌طلبان در پیروزی روحانی نقشی نداشته‌اند که فاصله گرفتن از اصلاحات به نفع او است. مشاور فرهنگی و اطلاع‌رسانی روحانی یکی از کلیدی‌ترین شخصیت‌هایی است که در غائله‌ی لو رفتن فایل صوتی ظریف حضور داشت و در نهایت نیز برکنار شد. مصطفی درایتی معتقد است «له کردن منافع ملی» به بهانه‌ی رسیدن به «منافع زودگذر حزبی» متاسفانه به یک رویه یا یک قانون تبدیل شده است که صرفاً می‌توان گفت؛ متاسفانه!
آفتاب یزد - رضا بردستانی: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با آفتاب یزد ضمن ابراز تاسف از اتفاقاتی که ذیل آن به آقای ظریف تاختند می‌گوید: «گفته‌های ظریف در میان هیاهویی ناشی از یک کارنابلدی وعدم استیلا بر جایگاه رسانه گُم شد، گفته‌هایی که دست بر قضا جامعه باید آن را بدون حواشی و بزرگنمایی‌ها با آرامش خاطر می‌شنید اما به دلیل یک بی‌احتیاطی و نگاه خودخواهانه (!) دقیقاً همان اتفاقی رخ داد که نمی‌بایست.»
مصطفی درایتی اظهار می‌دارد: «ارادت ظریف به سردار سلیمانی از خیلی از اصولگرایان مدعی نیز بیشتر است این را نه منِ اصلاح‌طلب که خودِ اصولگرایان نیز باور دارند اما وقتی یک فایل در زمانی که نمی‌باید به آن شکل که افتد و دانیم؛ منتشر می‌شود به طور طبیعی زیر انبوهی از غبار حاشیه‌ها گُم می‌شود و هر فرد آن طور که می‌خواهد بهره‌برداری می‌کند بهره برداری‌هایی که گاه دردناک است!»
این تحلیلگر مسائل سیاسی می‌گوید: «ما نمی‌خواهیم شخص را تخطئه یا محاکمه کنیم اما مجموعه‌ای از عوامل طی این ۷ سال و چند ماه دست به دست هم داد تا میوه‌اش بشود این افتضاح، آن هم افتضاحی که به آسانی قابل پیشگیری بود اما وقتی برخی آدم‌های پررنگ، خود را اصل و مابقی را فرع می‌دانند طبیعی است که انتقادها یا درست شنیده نمی‌شود یا دچار سیاه‌نمایی می‌شود و این اتفاق تلخ رخ می‌دهد.»


> حسام الدین آشنا کیست؟
«آصفری» نماینده‌ی اراک معتقد است: «برخورد با آشنا«شو» است.»، «احمدی بیغش» موضوع را به قتل‌های زنجیره‌ای و امنیتی و حیثیتی ربط داده، کاربران فضای مجازی نیز واکنش‌های جالبی نشان داده اند: «همیشه شعبون، این بار رمضون،»، «تازه کار شروع شده»، «آشنا جعبه سیاه است» و احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مجلس که در توییتر نوشت: «برکناری آقای ‎آشنا افتضاح به وجود آمده را بهبود نمی‌بخشد تحقیق وتفحص از مرکز استراتژیک ریاست جمهوری و نوار صوتی دکتر ‎ظریف به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی رسیده تا حصول نتیجه نهایی و مشخص شدن خائنین به ملت وکشور پیگیری می‌نماییم.» در این میان اما، آشنا با تصویری از خود در مسجد گوهرشاد، از حضورش در خراسان رضوی خبرداده و اما؛ حسام الدین آشنا، متولد ۱۳۴۳ در شهر تهران است. رئیس سابق مرکز بررسی‌های استراتژیک، مشاور رئیس جمهور ایران - اگر برکنار نشده باشد! - و همچنین استاد دانشکده معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) بود. آشنا دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و تبلیغ و دکتری معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات از دانشگاه امام صادق (ع) است. وی که پیشتر لباس روحانیت بر تن می‌کرد، در سال‌های گذشته دیگر این لباس را نمی‌پوشد. آشنا که از ۱۶ سالگی به سپاه شهرکرد پیوست، در ۱۷سالگی کارمند رادیو اهواز شد. آشنا سال ۱۳۶۷ با دختر قربانعلی دری نجف آبادی ازدواج کرد، در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی توسط پدرزن خود که در آن زمان وزیر اطلاعات بود به سمت معاونت ویژه وزارت اطلاعات گمارده شد.
> همکاری با حسن روحانی
اولین همکاری آشنا و حسن روحانی به سال ۱۳۷۷ باز می‌گردد. حسام‌الدین آشنا در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ عضو هسته مرکزی ستاد انتخاباتی حسن روحانی و مشاور و تحلیلگر مناظرات وی بود. وی در اولین سفر حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۳ از همراهان رئیس جمهور بود. او یکی از نمایندگان رئیس‌جمهور در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما است.
> فعالیت در فضای مجازی
آشنا فعالیت فراوانی در شبکه‌های مجازی به ویژه توئیتر دارد و بارها به وسیله پیام‌هایی که در شبکه‌های مجازی منتشر می‌کند، حاشیه‌ساز شد. این مشاور رئیس جمهور در دی ماه سال ۱۳۹۷ در واکنش به توئیت محسن رضایی، نامه‌ای سرگشاده منتشر کرد که با واکنش بسیاری از مقامات کشوری و لشگری رو به رو شد. آشنا در این نامه با برداشت غلط از توئیت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و انتصاب تهمت‌هایی به او، اینگونه به جامعه القاء کرد که فرماندهان ارشد نظامی دوران دفاع مقدس عمداً با عملیات‌های فریبنده زمینه شهادت رزمندگان ایرانی را فراهم می‌کردند.
> ضعف اطلاع‌رسانی دولت مشهود است
مصطفی درایتی در واکنش به ضعف اطلاع‌رسانی دولت از همان آغاز دولت یازدهم می‌گوید: از همان ابتدا مشخص بود که آقای روحانی با موانع سنگینی رو به رو می‌شود. طبیعتا مخالفان روحانی ابزارهایی در اختیار دارند و اگر دولت می‌خواهد کار خود را با توجه به وعده‌هایی که داده پیش برد باید سعی کند ابزار مشابهی را به وجود آورد که مهم‌ترین آن به نظرم مسئله رسانه بود. تیم آقای روحانی یا ضرورتی نمی‌دید یا تیمش را نداشت و رسانه را جدی نگرفت با توجه به اینکه صدا و سیما نسبت به آقای روحانی موضع داشت و ابزارهای رسانه‌ای دیگری هم کامل در اختیار جریان مقابل بود که متاسفانه هم از دولت تغذیه می‌کنند بنابراین این اشکال به صورت جدی به دولت یازدهم و دوازدهم وارد بود که توان رسانه توان مهمی است و اگر از آن دوری کند ممکن است ضربه ببیند و شاید خیلی از کارهایی که علیه آقای روحانی می‌خواستند انجام دهند با همین توان رسانه‌ای دنبال کردند. فضا ساختند میدان ساختند دروغ گفتند چیزهای کوچک را بزرگ کردند و آنچه را که بزرگ بود سعی کردند دیده نشود و دولت هم هیچ صدایی از او بیرون نمی‌آمد. کم کم رسانه‌های اصلاح‌طلب هم مقداری دلخور شدند و دنبال اینکه خودشان این ضعف را جبران کنند نرفتند. این ضعف مشهود بود و تا آخر هم همین گونه بود و تا آخر هم هیچ راهکار مشخصی که این ضعف برطرف شود انجام نشد.
> در عالم سیاست، شخصیت‌ها تعیین‌کننده اند!
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش آفتاب یزد که برخی آدم‌های تاثیرگذار باعث شدند شکاف و حفره بین اصلاحات، رسانه‌ها و آقای روحانی ایجاد شود خاطرنشان می‌کند: این امر در عالم سیاست اتفاق می‌افتد. ممکن است فردی به دلیل خاصیت‌های ذاتی خود وقتی وارد چرخه می‌شود گاهی اوقات نوع رفتارش به گونه‌ای است که مثلا احتمال تاثیرگذاری بیشتری داده می‌شود و ممکن است واقعی هم باشد نمی‌شود گفت خوب است یا بد یا باعث چالش می‌شود یا نمی‌شود. بستگی به این دارد که فرد چقدر به منافع و مصالح رئیس جمهور معتقد باشد و در ضمن چقدر توانمندی داشته باشد برای اینکه بتواند تاثیر مثبت گذارد یا روی رئیس جمهور یا روی بدنه اجتماع که رئیس جمهور می‌خواهد قضاوت کند کلیت را نمی‌توان گفت که خوب است یا بد، بستگی به رفتار آن آدم با نفوذ پیدا می‌کند که آیا در حد و فهمی است که مسائل رئیس جمهوری را با اولویت خیلی از مسائل دهد یا نه ممکن است نباشد و اگر نباشد بسیار مخرب است و خیلی از شکاف‌ها را ایجاد می‌کند اگر باشد که می‌تواند بسیار به رئیس جمهور کمک کند لذا صرفا نمی‌توانم بودن این افراد را نفی کنم که حتما مضر هستند.
> برخی تلاش کردند رابطه‌ی رسانه و حسن روحانی
به اصطلاح شکرآب شود
مصطفی درایتی ضمن پذیرفتن این مسئله که یکسری آدم‌ها هستند که فاصله بین رئیس جمهور و رسانه را پر می‌کنند یعنی اجازه نمی‌دهند رسانه به رئیس جمهور نزدیک شود به این پرسش که آیا آثار تخریبی برخی آدم‌ها را می‌شود پذیرفت یا نه؟ می‌گوید: در بعضی موارد بله! اما من کلیت را گفتم. گاهی با بودن برخی افراد فهیم و تاثیرگذار سبب شده که رابطه بین رئیس جمهور و رسانه بهبود یابد این بحث به آدم‌هایی برمی‌گردد که به صورت معمول بستر یا زمینه تاثیرگذاری بیشتر برای خود فراهم کردند اگر این افراد، افرادی باشند که شایسته این تاثیرگذاری نباشند یقینا به رئیس جمهور لطمه می‌زنند اما اگر آدم‌های فهیم و شایسته‌ای باشند می‌توانند به رئیس جمهور کمک کنند.
> ارادت ظریف به سلیمانی بیشتر از برخی اصولگرایان مدعی است
درایتی در پایان با تاکید بر این مسئله که به نظر بنده حواشی فایل
لو رفته قابل پیشگیری بود و باید احتیاط بیشتری می‌شد؛ می‌گوید؛ باید از خودمان بپرسیم، چرا این اتفاق افتاده؟ هنوز مسائلی مبهم است تا وقتی مشخص نشود که نمی‌توان چیزی گفت. باید زمان بگذرد ممکن است افرادی که اقدام به این کار کردند هدفی داشتند که در ادامه به عکس هم شود وقتی کاری را انجام می‌دهیم ممکن است در اختیار ما باشد ولی جمع کردن و روند آن ممکن است از دست خارج شود. ممکن این نتیجه خلاف آن چیزی شود که اقدام‌کننده انتظار داشته است. اما به هر صورت کسانی که اقدام به این کار کردند حتما منظوری داشتند ممکن است عوامل داخلی باشد ممکن است عوامل بیرونی باشد اما آنچه که اهمیت آن بیشتر است این است که اگر در شرایط دیگری در فضای آرام‌تری رخ می‌داد بهتر بود ولی گاهی این اتفاقات می‌افتد و باید دید آیا می‌توان به خیر تبدیل کرد یا نه.
> اصولگرایان در نتیجه‌گیری و قضاوت عجول هستند
این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار می‌دارد: فایل صوتی ایشان را که گوش کردم گاهی با موضع گیری‌هایی که اصولگرایان می‌کنند تعجب می‌کنم چرا اینقدر زود قضاوت می‌کنید چرا باید اینقدر تنگ نظر نسبت به افرادی که عمری را برای منافع این کشور گذاشتند باشید. اینجا مسئله اشخاص نیست مسئله یک نگاه و روند است، یک استراتژی برای حفظ منافع کشور است. در شرایط فعلی معتقدم این مسئله اصلا به ضرر ظریف تمام نخواهد شد نمیدانم چه کسی و با چه منظوری منتشر کرده است اگر مثلا این احتمال وجود داشته باشد که می‌خواستند ظریف را خراب کنند به نظر من نگاه درستی از جامعه نداشتند که عکس‌العمل جامعه نسبت به صحبت‌های آقای ظریف چه خواهد بود؟ به نظر من نه تنها اشکالی به آقای ظریف وارد نمی‌کرد بلکه محبوبیت اجتماعی را هم افزایش می‌دهد. نگاه مردم با نگاهی که نسبت به مسئولین خارجی و داخلی دارند بیشتر هماهنگ است تا حرف‌هایی که برخی آقایون می‌زنند. اظهار ارادتی که ایشان در برخی جاها به آقای سلیمانی می‌کند خیلی از این اصولگرا‌ها هیچ وقت نکردند و نمی‌کنند. در اینجا اصلا مسئله افراد نیست. سلیمانی، ظریف و غیره و غیره به خاطر ائتلای ایران ورود پیدا می‌کنند. آنچه که مهم است این است هر حرکتی که منجر به توسعه و امنیت شود قابل تقدیر است و مردم هم تجلیل می‌کنند به هر حال رفتارهای این شکلی شاید خیلی بی‌سابقه نبوده است. در گذشته هم چنین اتفاقاتی افتاده است.
> رقابت سیاسی قاتل منافع ملی است!
درایتی به موضوع مهمی اشاره کرده می‌گوید در کشور ما گاهی رقابت‌های سیاسی منافع ملی را له می‌کند و آن راتحت الشعاع قرار می‌دهد و گاهی فکر می‌کنیم این نوار باید در شرایط فعلی منتشر نمی‌شد. یقینا ظریف هم این را برای انتشار در زمان خاصی مطرح کرده بود. افرادی که این کار را انجام دادند منافع ملی برایشان مهم نیست و منافع مقطعی احتمالی را مد نظر قرار دادند که متاسفانه در کشور ما به رویه یا شاید قانون تبدیل شده است.