ثبت نام نامزدهای انتخاباتی کلید خورد آغاز رسمی انتخابات سیزدهم

انتخابات ریاست جمهوری از امروز رسما آغاز به کار می‌کند. زمان ثبت نام کاندیداها از امروز 21 اردیبهشت ماه آغاز و صلاحیت‌ها در ادامه بررسی خواهد شد.
هنوز بسیاری از کسانی که بارها نامشان در رسانه‌ها به عنوان کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ مطرح شده به صورت رسمی اعلام نکرده‌اند که برای حضور در این انتخابات ثبت‌نام خواهند کرد یا خیر.
به گزارش ایسنا، ثبت‌نام داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، از روز ۲۱ اردیبهشت آغاز خواهد شد و به مدت پنج روز تا ۲۵ اردیبهشت ادامه خواهد یافت. با این وجود تنها چند سیاستمدار و نظامی سرشناس برای حضور در این انتخابات به صورت رسمی اعلام آمادگی کرده‌اند.
هنوز تکلیف برخی سیاسیون مثل سید ابراهیم رئیسی، اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، علی لاریجانی، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علی‌اکبر صالحی و... برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم به صورت رسمی مشخص نشده است و تا روز پایان ثبت‌نام باید منتظر ماند و دید کدام یک از بزرگان پا به عرصه رقابت‌ها خواهند گذاشت.


عرف: داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری حداکثر با یک همراه برای ثبت‌نام حضور یابند
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: با توجه به شرایط کرونایی کشور، ما صرفاً از خود داوطلب و نهایتاً یک نفر همراه پذیرا هستیم و نمی‌توانیم مانند دوره‌های قبل شاهد حضور تعداد زیادی از همراهان باشیم.
به گزارش تسنیم، جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور درباره ثبت‌نام داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که از فردا آغاز می‌شود، اظهار داشت: ان‌شاءالله ثبت‌نام از داوطلبین از فردا به‌مدت پنج روز از ساعت 8 صبح تا ساعت 18 انجام خواهد گرفت. امیدواریم این دوره نیز مانند دوره‌های قبلی، افرادی که در خود شرایط را می‌بینند و خصوصاً بعد از فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری و تاکید ایشان، کسانی که خود را حائز شرایط برای حل مسائل و مدیریت کلان کشور می‌دانند ثبت‌نام کنند و سایر مراحل نیز توسط شورای محترم نگهبان انجام خواهد شد. وی افزود: با توجه به شرایط کرونایی کشور، ما صرفاً از خود داوطلب و نهایتاً یک نفر همراه پذیرا هستیم و نمی‌توانیم مانند دوره‌های قبل شاهد حضور تعداد زیادی از همراهان باشیم.
رئیس ستاد انتخابات کشور درباره برنامه این ستاد برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی حین فرایند ثبت‌نام گفت: ما تمامی موارد بهداشتی را در نظر گرفته‌ایم و کاربران ما فاصله دومتری دارند و در دو طبقه سالن برای ثبت‌نام انجام خواهد شد. افرادی که برای ثبت‌نام نیز مراجعه می‌کنند بر اساس نرم‌افزار ماسک مورد بررسی قرار خواهند گرفت و اگر بیماری داشته باشند اجازه ورود به سالن داده نمی‌شود.
دفاع جنتی از تعیین شرط سنی برای کاندیداها
دبیر شورای نگهبان تعیین شرط سنی ۴۰ تا ۷۵ سال برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری را خدمتی از طرف شورای نگهبان دانست و گفت: بدین ترتیب از ثبت نام‌های بی حد و حصر جلوگیری شد.
به گزارش ایسنا، آیت الله احمد جنتی در همایش هیات‌های نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پست‌های ریاست جمهوری، شورای نگهبان و قوه قضائیه را امانت‌های الهی دانست که باید به درستی انجام و تحویل داده شود.
وی با تاکید بر این که سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از اهمیت بیشتری نسبت به دوره‌های قبل برخوردار است گفت: ریاست جمهوری پستی است که با همه امور مردم و مدیریت کشور سروکار دارد و اگر خوب اداره شود، کشور آباد خواهد شد. آیت الله جنتی به شرایط ریاست جمهوری در قانون اساسی اشاره کرد و افزود: براساس قانون اساسی رئیس جمهور باید رجل سیاسی، مذهبی، مدیر و مدبر و با تقوا باشد.
دبیر شورای نگهبان گفت: رئیس جمهور آینده باید با تقوا باشد و بدون سیاسی کاری به وظایف دینی و اخلاقی خود عمل کند.
جنتی با بیان اینکه ریاست جمهوری امانتی است که مردم به رئیس جمهور می‌دهند افزود: اگر رئیس جمهور همه شرایط رجال سیاسی، مدیر و مدبر و تقوا را داشته باشد مشکلات حل خواهد شد و می‌تواند مملکت را آباد کند.
وی مسئله احراز شرایط را از مسئولیت‌های سنگین شورای نگهبان دانست و گفت: با احراز شرایط ما شهادت می‌دهیم که فردی که داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شده، فردی مذهبی و با تقوا است و این وظیفه سنگینی برای شورای نگهبان است.
دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: بنابراین فردی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود باید به درستی به وظایفش عمل کند و دنبال اهداف شخصی نباشد.
جنتی گفت: شورای نگهبان هم باید شرح حال و سوابق داوطلبان را بداند و در جریان عملکرد آن‌ها در گذشته باشد.
وی تعیین شرط سنی برای انتخابات ریاست جمهوری از حداقل ۴۰ سال تا حداکثر ۷۵ سال را خدمتی از طرف شورای نگهبان دانست و افزود: بدین ترتیب از ثبت نام‌های بی حد و حصر جلوگیری شد.
دبیر شورای نگهبان توجه به تامین معاش مردم را از اولویت‌های اول رئیس جمهوری دانست و تاکید کرد: اگر داوطلبی از خودش نمی‌بیند تا معاش مردم را تامین کند، از ابتدا ثبت نام نکند.
سایر اخبار این روزنامه
عبدالوهاب شهیدی، استاد موسیقی ایرانی درگذشت خاموشی صدای گل‌ها ژوبین صفاری عقلانیت نان می‌شود ایران از دولت عراق خواست امنیت اماکن دیپلماتیک را تامین کند ماجرای تعرض به کنسولگری ایران در کربلا دولت بالای ۱۰۰ هزار میلیارد به بانک‌ها بدهی دارد شوخی ۱۳ میلیارد دلاری! اما و اگرهای حضور جناح‌ها در انتخابات ریاست جمهوری اصلاح‌طلبان با کاندیدای نیابتی می‌آیند؟ «ابتکار» تبعات مثبت و منفی کاهش احتمالی قیمت دلار را بررسی کرد کاهش قیمت ارز در ترازوی واقعیت‌های اقتصادی ثبت نام نامزدهای انتخاباتی کلید خورد آغاز رسمی انتخابات سیزدهم رئیس قوه قضائیه: با مردان قلدری که مهریه نمی‌دهند برخورد شود سخنگوی وزارت امور خارجه: عراق باید از اماکن دیپلماتیک ایران صیانت کند واکنش کدخدایی به دستور روحانی به وزارت کشور برای عدم اجرای مصوبه شورای نگهبان: فقط کسانی که مدارکی براساس مصوبه ما داشته باشند، ثبت‌نام کننده تلقی می‌شوند قائم مقام دبیر شورای نگهبان: ممکن است کسی که شرایط مصوبه را ندارد «استثنائا» تایید صلاحیت شود