کاندیداهای روز اول

گروه سیاسی/ فرایند انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ساعت 8 صبح دیروز با دستور وزیر کشور و حضور داوطلبان ثبت نام کننده در ستاد انتخابات کشور آغاز شد. ثبت‌نام داوطلبان تا ساعت 18 روز شنبه 25 اردیبهشت ادامه دارد.
به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در دستورالعملی که خطاب به فرمانداران سراسر کشور صادر شد، دستور داد: «در اجرای مواد ۳۸ و ۳۹ قانون انتخابات ریاست جمهوری و تبصره‌های ذیل آنها، دستور شروع انتخابات صادر می‌گردد. ضروری است نسبت به تشکیل هیأت‌های اجرایی از روز سه‌شنبه مورخ ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ حداکثر در مدت سه روز و انجام سایر برنامه‌های انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران در مرکز شهرستان و بخش‌های تابعه، طبق برنامه زمان‌بندی ابلاغی و در مهلت‌های قانونی مقرر اقدام کنید».
با وجود مصوبه انتخاباتی شورای نگهبان برای آنچه ساماندهی ثبت‌نام‌ها خوانده شد، اما در نخستین روز ثبت‌نام‌ها نمایندگان طیف‌های مختلفی از مردم خود را برای اعلام داوطلبی به وزارت کشور رساندند؛ از پیرمرد کفن‌پوشی که پرچم ایران را برافراشته بود تا جوان 27 ساله‌ای و دختر جوان موتورسواری که به عنوان یکی از اولین ثبت‌نام‌کنندگان از عشق به ایران گفت و امیدواری نسل جوان به تغییر را نمایندگی کرد.
از میان چهره‌های شناخته شده‌تر اما چنان که پیش‌بینی شده بود چهره‌های با سابقه نظامی زودتر از دیگران ثبت‌نام کردند. بر همین مبنا سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا، حسین دهقان وزیر سابق دفاع، سرتیپ محمدحسن نامی وزیر ارتباطات دولت دهم از جمله ثبت‌نام‌کنندگان بودند. در حالی که بر‌اساس پروتکل‌های بهداشتی تعیین شده کاندیداها می‌توانستند تنها با یک همراه برای ثبت‌نام مراجعه کنند، حسین دهقان اولین کاندیدای این دوره انتخابات بود که با همسرش به وزارت کشور آمد. وهاب عزیزی دبیرکل جهادگران ایران اسلامی، محمد زارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات، محمود زمانی قمی استاندار پیشین ایلام و چهارمحال و بختیاری و رئیس پیشین بنیاد باران، سید وحید کریمی سفیر پیشین ایران در نامیبیا و و دیپلمات پیشین در لندن و نیویورک هم از جمله نامزدهایی بودند که دیروز ثبت‌نام کردند. خانم شعله حاج میرفتاح تبریزی ملقب به مهربانو که خود را دارای دکترای علوم سیاسی و حقوقدان و اقتصاددان معرفی کرد هم نامزد انتخابات شد.


با وجود آغاز ثبت‌نام‌ها حضور نامزدهای احتمالی همچون ابراهیم رئیسی، علی لاریجانی و نیز گزینه‌های مورد حمایت جبهه اصلاحات ایران همچنان در تعلیق قرار دارد.
دیروز البته دو خبرگزاری اصولگرای تسنیم و فارس مدعی شدند که کاندیداتوری رئیسی در انتخابات 1400 قطعی شده است. پیش‌تر هم گفته شده بود که او در روز عید فطر اعلام کاندیداتوری می‌کند، با وجود این غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف اصولگرایان در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه از او برای نامزدی در انتخابات 1400 دعوت کرد. خبرگزاری مهر هم به نقل از یکی از نمایندگان ادوار مجلس نوشت که ورود لاریجانی به عرصه انتخابات حتمی است و احتمالاً در روز پنجشنبه برای ثبت‌نام در انتخابات به وزارت کشور خواهد رفت.
اعتماد آنلاین دیروز به نقل از یک منبع آگاه از جلسه سید محمد خاتمی و سید حسن خمینی با محمدجواد ظریف درباره حضور در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد. بر اساس این خبر ظریف همچنان در مقابل این خواست گفته که در انتخابات شرکت نمی‌کند. مصطفی تاجزاده، فعال اصلاح‌طلب اما در توئیتی اعلام کرد که صبح روز جمعه برای ثبت‌نام در وزارت کشور حاضر خواهد شد. شنیده های خبرنگار
«ایران» هم حکایت از آن دارد که اسحاق جهانگیری هم ثبت نام خواهد کرد. انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در سه حوزه انتخاباتی و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در یک هزار و ۳۷۲ شهر و چهل هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. بر اساس اعلام روز گذشته جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور در انتخابات، ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رأی دادن هستند و ۱ میلیون ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر از این تعداد رأی اولی محسوب می‌شوند.
سید اسماعیل موسوی رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور هم در پایان اولین روز ثبت‌نام در گفت وگویی تلویزیونی اعلام کرد: 57 نفر از داوطلبان به ستاد ثبت‌نام مراجعه کردند. تعدادی از پرونده‌ها  با نقص مدرک روبه‌رو بود که به داوطلبان فرصت خواهیم داد مجدداً به ستاد انتخابات مراجعه کنند.
کدخدایی: از اجرای قانون کوتاه نمی‌آییم
دیروز همچنین سخنگوی شورای نگهبان بر موضع این شورا در مقابل تصمیم دولت برای انجام فرایند ثبت نام داوطلبان بر اساس قانون فعلی تأکید کرد و گفت: «ثبت نام‌هایی که فاقد مدارک لازم باشد، اعتبار ندارد و ما هم آن را بررسی نمی‌کنیم و به نماینده خود گفته‌ایم تحویل نگیرد.»
عصر روز دوشنبه پس از صدور دستور رئیس‌ جمهوری به وزارت کشور مبنی بر برگزاری انتخابات بر اساس جمع‌بندی نظریه تفسیری معاونت حقوقی ریاست ‌جمهوری و طبق قوانین موجود، وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات اعلام کرد که ثبت نام داوطلبان را بر اساس شرایط مصرح در مواد 35 و 55  قانون اساسی انجام می‌دهد و نیز با هدف تعامل و همکاری با شورای نگهبان و  در اجرای ماده 59 قانون، اسناد و مدارک مثبت صلاحیت داوطلبان را که در اطلاعیه شماره 5 هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری اعلام شده است دریافت و در اختیار شورای نگهبان قرار می‌دهد. به گزارش ایرنا، عباسعلی کدخدایی روز گذشته  با بیان اینکه مصوبه ما هم به وزیر کشور ابلاغ شده و هم در این زمینه مصاحبه کرده‌ایم، گفت: «وزارت کشور می‌خواهد کسانی بیایند حضور داشته باشند و ما نمی‌توانیم مانع شویم. انجام این کار را خود وزارت کشور می‌داند اما آنچه ما تحویل خواهیم گرفت مدارکی است که طبق مصوبه شورای نگهبان کامل باشد و اگر ناظر مدارک را تحویل نگیرد، ثبت نام لحاظ نمی‌شود.»
کدخدایی همچنین در یک برنامه رادیویی در این باره گفت که قانونگذاری اتفاق نیفتاده است؛ یک مبحث الزام‌آور هست. یک نظری را شورای نگهبان اعلام کرده به وزارت کشور و آنها موظف هستند این نظر را اجرا کنند. این نکته هم مهم است که مصوبات الزام‌آور، الزاماً قانون نیست که این مصوبات هم در دولت و هم در مجمع تشخیص هست. این‌ مصوبه هم در واقع مصوبه‌ای برای ساماندهی ثبت‌نام‌ها است. ما ناچاریم قانون را رعایت کنیم و برای اجرای قانون هم هزینه‌های آن را می‌پردازیم و از اجرای قانون کوتاه نمی‌آییم.

دهقان  به دنبال دولت شهروندان قدرتمند ایرانی
سردار حسین دهقان دومین نظامی بود که دیروز ثبت نام کرد. وزیر دفاع سابق را هنگام ثبت نام همسرش هم همراهی می کرد. سردار دهقان پس از ثبت نام در محل وزارت کشور در جمع خبرنگاران گفت: انتخابات ریاست جمهوری فیلم یا سریال نیست که تا لحظه آخر مردم را در تردید نگهداریم. از همین رو در نخستین روز برای ثبت نام اقدام کردم.داوطلب انتخابات ادامه داد:  عرصه انتخابات کشور جای سلبریتی‌های سیاسی نیست. پاسخگویی به مردم، پذیرش مسئولیت و کارآمدی مسئولان نظام، حقوق همه ملت ایران است. مردم ما شایسته زندگی بهتر از این هستند باید با مردم رو راست بود چون مشکلات کشور به دلیل عدم شفافیت است آن هم شفافیت دائمی نه شفافیت انتخاباتی. وی اضافه کرد: مصرانه معتقد به برقراری عدالت و نظارت مردمی با استفاده از فضای مجازی و رسانه‌ها هستم. با درک واقعی از ناظران و مطالبات و خشم مردم و با داشتن برنامه و مشکلات جامعه (با دو کتاب در دست) به میدان آمدم.دهقان گفت: بعد از عنایت پروردگار متعال تنها به یاری خداوند متعال چشم دوخته ام. ایران با همه مردم آن فارغ از زبان، مذهب، دین، موقعیت و جنسیت تعریف می‌شود.  دهقان گفت: دولت من دولت شهروندان قدرتمند ایرانی است و آنها همه فارغ از هر نوع تبعیض برابرند.  دولت من صرفاً بر اساس شایستگی افراد تشکیل می‌شود و به دنبال ایجاد آرامش واقعی در زندگی مردم خواهد بود ان شاءالله.طبق گفته امام علی (ع) بر آنچه که گفتم نظارت می‌کنم و درآینده پاسخگو خواهم بود.

محمد: در همه عرصه ها نیازمند اصلاحات هستیم
سردار سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم النبیا سپاه پس از نام‌نویسی در ستاد انتخابات وزارت کشور در جمع خبرنگاران گفت: یکی از کارهای خیر اول صبح را ثبت نام دانستم و این عزم جزم من را برای حضور در انتخابات نشان می‌دهد.این داوطلب انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: برداشتم این است با توجه به مشکلات امروز مردم و مشکلات عدیده‌ای که ناشی از سوء مدیریت‌ها است و گلایه‌مندی که امروز نسبت به مشکلات و معیشت شان و خصوصاً بی‌عدالتی در اکثر عرصه‌ها دارند لازم است تحول بزرگی در جامعه اتفاق بیفتد.سردار محمد ادامه داد: این تحول در حوزه برقراری عدالت در همه حوزه‌ها است. مردم نسبت به کارگزاران نظام گلایه‌مند هستند نه نظام، چون از سوء تدبیرها و بی‌عملی‌ها ناراحت هستند و سفره آنان هر روز کوچکتر شده است درحالی که منابع غنی خداوند به کشور عطا کرده که با آن می‌توانیم مشکلات را به حداقل برسانیم.فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیا با تأکید براینکه در پی تحول همه جانبه هستیم، گفت: با مشارکت جوانان سعی می‌کنیم این تحول را رقم بزنیم هرچند از تجربه هم استفاده می کنیم.وی افزود: در همه عرصه‌های نظام نیاز به اصلاحات با تکیه بر اصول داریم؛ رمز موفقیت ما مردم است و به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات به عنوان پشتوانه دولت سیزدهم نیاز داریم وخود مردم در صحنه باشند و از برنامه تحولی حمایت کنند. سردار محمد این را هم گفت که نامزد مستقل انتخابات است.

نامی: 64 برنامه آماده کرده‌ام
سرتیپ محمد حسن نامی، وزیر دولت دهم هنگام ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران، خود را متعلق به جامعه ارتش دانست و گفت: احساس می کنم علاوه بر این مسأله، از پایگاه مردمی زیادی برخوردار هستم. وزیر اسبق ارتباطات با بیان اینکه در این سن زیاد خدمت مان که نزدیک به چهل سال می شود همیشه دوستدار مردم و خدمتگزار مردم بودیم، اظهار داشت: تلاشم بر این است از این برند استفاده کنیم و بتوانیم مشارکت مردمی را افزایش دهیم.نامی با بیان اینکه ۶۴ برنامه آماده کردم، گفت: ۶ برنامه برای شش ماهه اول دولت است تا بتوانیم تعادلی بین وضعیت معیشتی مردم ایجاد کنیم.
وی افزود: برابر ماده ۵۷ قانون اساسی قوه مجریه، مقننه و قضائیه زیر امر ولایت مطلقه فقیه هستند و تأکید می کنم نامزد ریاست جمهوری باید این ماده و مردم را قبول داشته باشد و به رأی احترام بگذارد و برای تأمین معیشت مردم تلاش کند. نامی گفت: نیروهای مسلح را می شناسم و امروز جمهوری اسلامی در بعد نظامی و امنیتی در رده اول غرب آسیا است و این موضوع در رخدادهای چندسال اخیر کاملاً مشخص است. داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره اینکه دولتی تعیین کرده است یا نه، گفت: تا زمانی که نامزدها مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگرفته اند نه باید ستادی بزنند و نه به نام افراد کابینه ای شکل بگیرد. باید با تأیید شورای نگهبان همگام بود و قبل از آن هیچ کار تبلیغاتی انجام نخواهم داد.