گلایه روزنامه اصلاح‌طلب از افزایش قیمت کالاها در روزهای منتهی به انتخابات!

 
سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «افزایش قیمت کالاها در روزهای منتهی به انتخابات» نوشت: «هنوز هفته به پایان نرسیده که خبرهایی مبنی بر گرانی برخی کالاها از شوینده و لاستیک تا بلیت قطار در رسانه‌ها منتشر شده است... رئیس‌جمهور دستور داده بود تا پایان دولت، قیمت محصولات تغییری نکند. اما گویا شرکت‌ها و بازیگران اصلی بازار، فرصت باقیمانده از دولت را نیز مغتنم می‌شمارند و هر روز قیمت کالاها را به‌طور رسمی و غیررسمی بالاتر می‌برند. آن‌هم در روزهایی که خبری از نوسان رو به بالای قیمت دلار یا دیگر نهاده‌های تولید نیست و بهانه‌ای هم برای گرانی وجود ندارد.»
این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «شمارش تعداد کالاهایی که از هفته گذشته تا هفته جاری افزایش قیمت داشته‌اند با گذشت روزها سخت‌تر می‌شود؛ از یک‌سو کالاهای مهم خوراکی مانند مرغ و تخم‌مرغ تغییر قیمت می‌دهند و حتی هویج نیز به کیلویی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد و از سوی دیگر تولیدکنندگان کالاهای غیرخوراکی به دلیل اینکه مواد اولیه‌شان گران تهیه می‌شود، اصلاحیه‌ای بر قیمت‌های خود می‌زنند.»


روزنامه اعتماد در این گزارش تصریح کرد: «عمده واکنش به این اخبار نیز «غیرقانونی بودن تغییر قیمت» یا «نخرید تا ارزان شود» است که تجربه هر دو نیز بی‌تأثیر بودن بر قیمت‌ها را ثابت کرده است. چراکه افراد مجبورند کالاها را با قیمت بالاتری بخرند تا سفره مصرفی‌شان خالی نماند. در این ‌بین شرایط برای افراد در دهک‌های درآمدی پایین سخت‌تر می‌شود.»
لازم به ذکر است که کیهان چند روز پیش در گزارشی با عنوان «با گرانی‌های دستوری بین مردم و صندوق رأی دیوار نکشید!» نوشت: علیرغم وعده‌های دولت، مردم در هفته‌های اخیر با موج تازه و سنگینی از گرانی مواجه شده‌اند. گرانی‌هایی مشکوک و قابل‌تأمل که گویا به دنبال دیوار کشیدن میان مردم و صندوق رأی هستند.
رفع تحریم‌های هسته‌ای با وجود دیگر تحریم‌ها دردی از ما دوا نمی‌کند
روزنامه شرق در سرمقاله خود که به قلم مصطفی‌هاشمی‌طبا نوشته شده است، آورده: «ویژگی‌های راه روحانی را می‌توان به‌صورت زیر بیان کرد. باوجودآنکه ترامپ از قبل از انتخاب موضع خود را در قبال برجام مشخص کرده بود، آقای روحانی به‌جای طراحی سیستم اقتصادی متناسب با تحریم، سعی در عادی نشان‌دادن مسائل جاری کشور داشت تا به خیال خود مردم دچار یأس نشده و ناامید نشوند.»
شرق افزوده است: «آقای روحانی به‌جای صرفه‌جویی در بودجه، آن را انبساطی کرد و حاصل آن کسر بودجه 400 هزار میلیارد تومانی در قانون بودجه 1400 است... آقای روحانی به‌جای حفظ و حراست از ارز گران‌بها، آن را صرف فروش در بازار و واردات بی‌کنترل کرد...»
این مطلب در ادامه به نکته دقیق و مهمی اشاره کرده است: «آقای روحانی همواره امید به رفع تحریم‌ها داشته است و اخیراً هم چند بار اعلام کرده تحریم‌ها رفع شده یا در شرف است؛ درحالی‌که اگر دولت بایدن هم تحریم‌های برجامی را بردارد، سایر تحریم‌ها که بر اساس پنج قانون آمریکا وضع شده‌اند، بدون تصمیم کنگره آمریکا قابل رفع‌شدن نیستند و بر همین اساس تحریم‌های دیگر در راه است... آقای روحانی اوراق سپرده جدید منتشر کرد و دولت خود و دولت‌های آینده را به مردم بدهکار کرد.»
در ادامه این مطلب آمده است: «در زمان آقای روحانی سالانه حدود 25 میلیون تن نهاده‌های کشاورزی وارد کشور شده است و بازهم مسئله مرغ، تخم‌مرغ، شیر، گوشت و برنج در کشور وجود دارد و این نشان می‌دهد تا چه حد کشاورزی کشور ما ضعیف است و دست نیاز به کشورهای دیگر برای غذای مردم دراز کرده است. آقای روحانی هیچ اقدام مناسبی برای این امر نکرده است. موضوع نشست دشت‌های کشاورزی، بی‌آبی سراسری، عمیق‌شدن چاه‌های آب با کف‌شکنی‌های پی‌درپی، باغات کشور و زراعت را به خطر‌انداخته است. آقای روحانی تقریباً هیچ کاری برای برخورد با این مسائل انجام نداده و روزبه‌روز به بحران محیط زیست اضافه شده است.»
در این باره ذکر دو نکته ضروری است. نخست آنکه نویسنده که خود در دو دوره انتخابات 92 و 96 ازجمله حامیان اصلی روحانی بوده است در این نوشتار سعی کرده تا با برشمردن بخشی از ضعف‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم این نکته را القا کند که همه 7 نامزد کنونی ریاست جمهوری نیز در صورت پیروزی به همان راه و روش روحانی در اداره کشور خواهند رفت که این سخن چنان از استدلال‌های منطقی و عقلانی تهی است که نیازی به پاسخگویی ندارد.
نکته دوم آن است که چنانکه در سرمقاله این روزنامه خواندید بخشی از اشکالات و ضعف‌های مدیریتی دولت‌های یازدهم و دوازدهم به تصویر کشیده شده اما نکته قابل‌تأمل این است که چطور است که وقتی همین انتقادها توسط افرادی از طیف اصولگرا مطرح می‌شود روزنامه‌های اصلاح‌طلب آن را «حمله به دولت» می‌خوانند؟!
با حل FATF، بازهم وضعیت تحریم به‌زودی قابل‌رفع نیست
روزنامه سازندگی در مطلبی به قلم مصطفی‌هاشمی‌طبا فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نامزد انتخابات ریاست جمهوری 96 نوشت: ممکن است تصور شود که قرار است تحریم‌ها در دولت بعدی- فارغ از گرایش سیاسی- برداشته شود. حتی اگر درباره مذاکره با غرب نیز تصمیم‌های جدیدی گرفته شود و در مورد FATF هم سنگ‌اندازی‌ها متوقف و حرکت به سمت پیوستن به این کنوانسیون آغاز شود، بازهم وضعیت تحریم به‌زودی قابل‌رفع نیست بنابراین دولت بعدی حتماً باید در ارتباط با تحریم و مدیریت کشور در این شرایط با چشم باز حرکت کند.
رفع تحریم‌ها بسیار پرپیچ‌وخم و زمانبر است
در ادامه این مطلب آمده است: تحریم‌های مختلف آمریکا علیه ایران بر اساس 5 قانون در ایالات‌متحده اعمال شده است و بسیاری از این تحریم‌ها را تنها و تنها کنگره می‌تواند برطرف کند که البته امری بسیار پرپیچ‌وخم و زمانبر است. حالا کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید با صراحت مطرح کنند که در این شرایط بر اساس کدام منش سیاسی حرکت می‌کنند؛ سیاست سازش یا مقاومت و استقامت؟ این وضعیت فعلی در مناظرات نه از چشم‌انداز روشنی درباره سیاست مقاومت و استقامت حمایت دارد نه بحثی درباره مسائل سرزمینی.
روزنامه اصلاح‌طلب: گشت ارشاد مدیران، لرزه بر‌اندام طبری‌ها‌ انداخت
روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «گشت ارشاد مدیران، لرزه بر ‌اندام طبری‌ها‌انداخت»، تشکیل گشت ارشان مدیران را ضروری دانست و نوشت: «به نظر می‌رسد قرار است این طرح تنها در یک قوه باقی نماند و در سطوح مختلف مدیریتی جاری و ساری شود تا پایانی بر راحت‌طلبی‌ها، سوءاستفاده‌ها و حقوق‌های نجومی در مناصب اجرایی باشد».
آفتاب یزد به نقل از کارشناسی سیاسی نوشت: «گشت ارشاد مدیران شاید در وهله نخست به ذهن متبادر کند که قرار است مثل همان حالت‌های کمیته و غیره برخورد شود درحالی‌که این‌طور نیست. در قوه آیت‌الله رئیسی ثابت کردند با متخلفان برخورد می‌کنند. اگر شخصی متخلف باشد همیشه می‌ترسد. پس اگر گشت ارشادی هم به وجود بیاید، متخلفان باید بترسند نه اینکه همه مدیران مدنظر قرار بگیرند.»
همتی و مهرعلیزاده بااحتیاط از دولت روحانی انتقاد کنند!
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «آنچه به چشم می‌خورد این است که اصلاً مجال دفاع را به دولت نمی‌دهند، هرجایی که تخریبی علیه دولت صورت می‌گیرد آن را برجسته می‌کنند و نظر من این است که شاید دو کاندیدای مطرح‌شده یعنی آقایان همتی و مهرعلیزاده هم با هدف تخریب دولت تأیید شده باشند، با توجه به زمینه‌هایی که در این دو فرد می‌دیدند سعی شده که از آنها به‌عنوان ابزار تخریب دولت استفاده شود، من از همین‌جا به این دو کاندیدا هشدار می‌دهم که در زمین رقیب بازی نکنند و اگر گله‌ای هم از دولت دارند در عین اینکه نقاط قوت و ضعف آن را می‌بینند آن را نیز بازگو کنند.»
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «فکر نکنند که با سلب مسئولیت از خود می‌توانند کسب رأی کنند که اتفاقاً این هم ‌بازی در زمین رقیب است، نمی‌گویم از دولت انتقاد نکنیم، انتقاد کنیم ولی مراقب جنگ روانی حریف باشیم، زیرا به نظر می‌رسد طراحی صحنه بر این اساس بوده که حتی از زبان این دو کاندیدا هم به‌صورت همه‌جانبه دولت را تخریب بکنند.»
مدعیان اصلاحات در ماه‌های اخیر و با نزدیک شدن به انتخابات، بر روی دو کار ویژه تمرکز کرده‌اند، اول آنکه تا حد ممکن با دولت فاصله‌گذاری کرده و خود را در ایجاد وضع موجود بی‌تقصیر جلوه دهند، و دوم آنکه دولت روحانی را نیز بی‌تقصیر جلوه دهند و قصور و تقصیرهای دولت را به گردن دیگران بیندازند.
حالا این روزنامه زنجیره‌ای در راستای همین کارویژه تأکید کرده است که دو نامزد منتسب به مدعیان اصلاحات باید دقت کنند که در موضع‌گیری درباره عملکرد دولت روحانی، در زمین منتقدان بازی نکنند.
واقعیت این است که مدعیان اصلاحات هیچ‌گاه صادقانه با مردم سخن نگفته و توهین به افکار عمومی، بخش جدایی‌ناپذیر رفتار مدعیان اصلاحات است.
مدعیان اصلاحات: شاید تکرار خاتمی چاره‌ساز باشد!
آرمان ملی همچنین در گزارش دیگری با عنوان «شاید تکرار خاتمی چاره‌ساز باشد» نوشت: «اگر نهاد اجماع‌ساز از یکی از این کاندیداها حمایت کند و پس ‌از آن هم محمد خاتمی مطابق با این تصمیم همراه شود شاید تغییری در میزان مشارکت رخ دهد، درنتیجه آیا بهتر نیست جبهه اصلاحات در تصمیم خود تجدیدنظر کند؟.»
این در حالی است که صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب پیش ‌از این در مطلبی گفته بود «اصلاح‌طلبان گویا اساساً در جامعه ایران زندگی نمی‌کنند و در رؤیا و خواب‌وخیال به سر می‌برند... اگر خود خاتمی هم بیاید از بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان کسی پای صندوق‌های رأی نخواهد رفت؛ یعنی حتی ده درصد از آن ۲۴ میلیونی که قریب به ۴ سال پیش رفتند و به آقای روحانی رأی دادند نیز پای صندوق‌های رأی نمی‌روند.»