داستان سقوط و نجات معجزه‌آسا

فاطمه عسگری‌نیا| نجاتگران جمعیت هلال‌احمر کردکوی موفق شدند پاراگلایدرسواری را که بعد از پرواز از سایت درازنو، در ارتفاعات کوهستان جنگلی کردکوی سقوط کرده بود، طی 9 ساعت عملیات سخت و نفسگیر نجات داده و صحیح و سالم این ورزشکار را به پایین‌دست منطقه کوهستانی کردکوی منتقل کنند. منطقه‌ای که قصه سقوط عاشقان پرواز و گمشدن دوچرخه‌سواران و کوهنوردان در آن تمامی ندارد. همین یک‌سال پیش بود که نام این منطقه بعد از گم‌شدن «سها رضانژاد» بیشتر از گذشته سر زبان‌ها افتاد، اما با وجود همه هشدارها از حجم حوادثش کم نشده است.
***
سایت پرواز درازنو یا بزرگ‌ترین سایت پرواز خاورمیانه به لحاظ ارتفاع‌، هر روزه پذیرای جمعیت زیادی از علاقه‌مندان پرواز است. گرچه این سایت از دو سمت جنوبی و شمالی قابل پرواز است، اما دیواره شمالی به واسطه وجود جنگل و منظره دریای خزر در افق‌، بسیار جذاب‌تر از دیواره جنوبی آن است. پروازی همراه با ریسک سقوط در میان جنگل انبوه کردکوی. اتفاقی که چند روز گذشته برای یکی از پاراگلایدرسواران تهرانی در این منطقه رخ داد. او بعد از اینکه پرواز را روی منطقه کوهستانی و جنگلی کردکوی شروع می‌کند، به علت شرایط بد آب‌وهوا و گم‌کردن مسیر دچار سقوط می‌شود. اما در میان شاخه و برگ درختان سر به فلک کشیده این جنگل انبوه گیر می‌کند. شاید یکی از شانس‌هایی که این جوان چهل ساله در این سقوط می‌آورد، به هوش بودن و دچار نشدن به سندروم‌ هارنس بعد از سقوط و معلق‌شدن در فضا بود. همین شرایط به او کمک کرد تا در ساعت 11 و 30 دقیقه قبل از ظهر سریعا موقعیت خود را به مرکز EOC جمعیت هلال‌احمر اطلاع دهد.

حادثه در منطقه بکر جنگلی
 امدادگران آماده‌باش در پایگاه امداد جاده‌ای کردکوی با وجود اینکه روز پرحادثه‌ای را تجربه کرده بودند، به محض اطلاع از این حادثه، طی تماس با پاراگلایدرسوار، موقعیت او را با مدیریت «عبدالله هزارجریبی» مسئول تیم امدادی شناسایی کردند: «منطقه‌ای که این فرد در آن معلق مانده بود، یکی از نقاط بکر و صعب‌العبور کوهستان جنگلی کردکوی بود که دسترسی به آن با خودرو امکان نداشت. امدادگران هلال‌احمر با استفاده از موتور‌سیکلت‌های خود و موتورسیکلت‌های جمعیت هلال‌احمر برای کمک به این فرد راهی منطقه شدند. وجود دره‌های عمیق و شیب‌های تند، طی مسیر به کمک موتورسیکلت را هم سخت و غیرممکن کرد و باعث شد تا نجاتگران بخش زیادی از مسیر را به صورت پیاده طی کنند.»



نجاتگران بعد از طی مسافت طولانی موفق به شنیدن صدای پاراگلایدرسوار می‌شوند و نقطه دقیقی را که او در آن گرفتار شده بود، پیدا می‌کنند. اما شیب تند منطقه امکان دسترسی آنها به او را نمی‌دهد. بنابراین امدادگران مجبور شدند برای رسیدن به این فرد مسیر را دور بزنند. همین کار یک ساعت به زمان رسیدن آنها به این فرد افزود: «پاراگلایدر روی درختی با ارتفاع 30 متر گیر کرده بود. برای انتقال این فرد باید کارگاه‌های متعددی می‌زدیم‌ تا موفق شویم او را از ایvن ارتفاع به پایین منتقل کنیم. انتقال فرد از ارتفاع 30 متری به پایین درخت حدود یک ساعت و نیم زمان برد و سرانجام موفق شدیم در ساعت 20 و 30 دقیقه این عملیات را با موفقیت به پایان برسانیم.»

نجات دوچرخه‌سوار کانادایی
به گفته هزارجریبی، این جنگل و کوهستان هر روز شاهد وقوع حوادث بزرگ و کوچک برای ورزشکاران و توریست‌هاست. افرادی که یا از سر ناآشنایی به منطقه دچار حادثه می‌شوند یا از سر بدشانسی و شرایط بد جوی آب‌وهوا: «چند روز قبل از این حاددثه یک دوچرخه‌سوار ایرانی‌تبار ساکن کانادا در ارتفاعات 2500 متری این منطقه گم شد. مسیری که در این منطقه جنگلی دوچرخه‌سواران انتخاب می‌کنند، عمدتا شیبی تند دارد و دره‌های عمیق هم در حاشیه مسیر کم نیست. پیدا کردن این دوچرخه‌سوار با توجه به آشنایی و تسلط نجاتگران ما به مسیرهای دوچرخه‌سواری کار سختی نبود، اما کار وقتی سخت شد که این حادثه در حوالی غروب به ما اطلاع داده شد و جست‌وجو در دل تاریکی جنگل، سختی کار را دوچندان کرد. با توجه به ارتباط تلفنی که با این توریست دوچرخه‌سوار داشتیم، موفق شدیم در ساعت 12 شب او را در یکی از مسیرهای سخت جنگلی پیدا کنیم و همراه با موتورسیکلت‌های امدادی نسبت به انتقال او به پایین کوهستان اقدام کنیم.»

روزهای شلوغ امداد در جنگل کردکوی
عملیات‌های امدادونجات در کوهستان جنگلی کردکوی بدون تخصص و کار حرفه‌ای نجاتگران داوطلب آن امکان‌پذیر نیست. نجاگران داوطلبی که در تمام روزهای تعطیل با اعلام آماده‌باشی خود برای حضور در عملیات‌های امدادونجات به حادثه‌دیدگان این منطقه کمک می‌کنند. «سید رضا عقیلی» یکی از این داوطلبان است که سابقه حضورش در پایگاه امداد کوهستان کردکوی به 9‌سال پیش می‌رسد و در اکثر عملیات‌های نجات حضور دارد: «روزی که حادثه سقوط پاراگلایدر‌باز تهرانی اتفاق افتاد، ما از صبح درگیر امدادرسانی به حادثه‌دیدگان جنگل کردکوی بودیم. از دونده‌ای که هنگام مسابقات دوومیدانی در جنگل از ناحیه پا دچار آسیب شده بود تا خودرویی که در محور کردکوی به درازنو به داخل دره سقوط کرده بود. وقتی خبر حادثه سوم به ما رسید، سریعا خود را به منطقه رساندیم. وقتی که ما به نقطه مدنظر رسیدیم، حدود 5 ساعتی می‌شد که پاراگلایدر و راکب آن بالای درختی به ارتفاع 20 متر گیر کرده بودند. درست بالای آبشار 7 طبقه در منطقه‌ای که به آن میان لنگه هم می‌گویند. مسیر اصلی که ما را به این فرد می‌رساند، شیب‌های شنی وجود داشت به خاطر همین مجبور شدیم مسیر را دور بزنیم و عملیات نجات  و رهاسازی این فرد را دنبال کنیم.»
سیدرضا می‌گوید این نه اولین عملیات نجات ما در این شرایط سخت بود، نه آخرین عملیات، ما هر روز در این منطقه شاهد حوادث زیادی هستیم، افرادی که بدون اطلاع از شرایط راهی منطقه می‌شوند و حوادث تلخی را گاه رقم می‌زنند.

حضور ناایمن در منطقه حادثه‌ساز است
حرف‌های او را «حسین باقری» مسئول شعبه جمعیت هلال‌احمر کردکوی ادامه می‌دهد و می‌گوید: «حضورگردشگران و ورزشکاران غیربومی در کردکوی همواره حوادث بزرگی را رقم می‌زند. خیلی از این صعودها، پروازها و فعالیت‌های دوچرخه‌سواری به صورت انفرادی دنبال می‌شود، نه در قالب تیم. بنابراین از پشتیبانی هم خبری نیست. همین مسأله ما را در زمان امدادرسانی به حادثه‌دیدگان دچار مشکلات متعددی می‌کند. آمار بالای حوادث در منطقه باعث شده تا در تمامی ایام تعطیل‌ سال شاهد فعالیت پنج تیم امدادی متخصص کوهستان و جاده در پایگاه‌های کوهستان و جاده‌ای منطقه باشیم. تیم‌هایی که عمدتا با حضور نجاتگران داوطلب فعالیت دارند و علاوه بر انجام عملیات نجات به‌عنوان پشتیبان اورژانس نیز فعالیت می‌کنند.»