زمزمه حذف اصلاح‌طلبان!

بسياري شرايط سياسي اين روزها و انتخابات امسال را مشابه انتخابات سال ۱۳۸۴ مي‌دانند. فرآيندي كه جريان‌هاي سياسي و كنشگران آن سال‌ها طي كردند به خروجي محمود احمدي‌نژاد رسيد و نتيجه آن به نفع راست سياسي شد. اين خروجي و نتيجه با وجود بسياري از تاثيرات در فرآيند كشورداري باعث كنار گذاشته شدن بسياري از نيروها و نخبگان سياسي شد كه به ‌واسطه گرايش سياسي‌شان از گردونه مديريتي كنار گذاشته ‌شدند. روندي كه سال ۸۸ نيز با توجه به شرايط سال‌هاي پس از انتخابات دوره دهم رياست‌جمهوري تشديد شد و البته توام با برخورد‌هاي امنيتي و قضايي بود. حالا در آستانه برگزاري دوره سيزدهم انتخابات رياست‌جمهوري و مشابهت‌هاي موجود، برخي معتقدند همين روند در قبال بسياري از گروه‌هاي نخبگاني رخ خواهد داد. اما امسال علاوه بر اين گروه‌هايي كه عمدتا تندرو تلقي مي‌شوند و نزديكي‌ها و قرابت‌هاي جدي با جريان اصولگرايي دارند پيش از مشخص شدن نتيجه اظهارات تند و تيزي عليه اصلاح‌طلبان داشتند. اظهاراتي كه اين را به ذهن متبادر مي‌كند، درصورت انتخاب كانديداي اصولگرا احتمالا بايد منتظر سخت‌تر شدن فضاي تنفس سياسي براي اين جريان سياسي و البته بدنه اجتماعي آنها بود. 
مسوول روابط‌عمومي ستاد امر به ‌معروف و نهي ‌از منكر يكي از چهره‌هايي است كه ديروز از حذف اصلاح‌طلبان از فضاي سياسي كشور گفت و در توييتي با ادبياتي خارج از شؤون يك مسوول نهاد حاكميتي به اصلاح‌طلبان تاخت. توييتي از الياس قنبري، مدير روابط عمومي ستاد امر به معروف و نهي از منكر در فضاي رسانه‌اي منتشر شد كه نوشته شده ‌بود: «كاش هميشه رقابت و بحث و جدل بين انتخاب امثال رييسي و جليلي باشه و اصلاح‌طلبان نجس براي هميشه گورشان را از سياست ايران گم كنند.» در حالي كه تصوير اين توييت در رسانه‌ها موجود بوده و هست اما در صفحه توييتر او به نظر مي‌رسد كه اين توييت حذف شده است.
اما در روزهاي اخير اين تنها قنبري -كه اساسا اسم و رسمي هم در جريان اصولگرايي ندارد و صرفا بخشي از بدنه اين جريان به شمار مي‌رود- نبوده كه عليه اصلاح‌طلبان چنين موضع تند و تيزي گرفته است. مسعود ده‌نمكي نيز در يك اتاق مجازي كلاب‌هاوس از «حصر اصلاح‌طلبان» گفته است. در بخشي از صحبت‌هايش گفته در جريان انقلاب از بعضي شاخص‌ها و افراد عبور شده؛ اين عبور فقط به اسم «پايداري» نيست، بلكه اين جريان از طيف سنتي گذشته كه اگرچه نه به اين معنا كه آنها را حذف كند اما شعارها و مدل رفتاري جديدي شكل گرفته است. در واقع اشاره ده‌نمكي به جرياني است كه از سال‌هاي نخست دهه ۹۰ تشكيل و تقويت شد و در ادامه تلاش كرد با كنار گذاشتن مشي و مرام اصولگرايان سنتي، راه و رسم تندتري را پي بگيرد. ده‌نمكي در بخش ديگري از اين صحبت‌هاي كلاب‌هاوسي گفته است: «احساس مي‌كنم دوستان، رقيب را نشناختند و فكر مي‌كنند كه با جبهه پايداري ۱۰ سال قبل روبه‌رو هستند. اگر اصلاح‌طلبان هم نتوانند خود را تغيير بدهند، دچار يك حصر تاريخي مي‌شوند.» پيش از اين چهره‌هايي چون حسن عباسي كه خود را يكي از تئوريسين‌هاي اين جريان تندرو مي‌داند و بيش از هر چيز روي مفاهيمي چون تهاجم فرهنگي يا جنگ نرم تمركز دارد، در چند سخنراني اخير به برخي اعضا و نزديكان دولت تاخت و با ادبياتي مشابه، از شخص روحاني تا وزرايش را تهديد كرد. او حتي به عبدالناصر همتي حمله كرده و در يك سخنراني با ادبياتي سخيف خطاب به او به عنوان يكي از 7 كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري كه تا همين چندي پيش رييس كل بانك مركزي بود و حالا به عنوان چهره‌اي نزديك به اصلاح‌طلبان در انتخابات پيش‌رو مطرح است، گفت: «ببين مردك رباخوار! به كوري چشم توي ليبرال، كاخ سفيد را حسينيه خواهيم كرد.» اين اظهارات حسن عباسي در واكنش به يكي از گفته‌هاي همتي در جريان تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري مطرح شد. آنجا كه همتي با اشاره به 5 اصولگرايي كه در انتخابات روبه‌روي او قرار گرفته‌اند، گفته بود كه «مقابل جرياني قرار دارم كه مي‌گويد برويم كاخ سفيد را حسينيه كنيم» و وقتي سعيد جليلي، كانديداي نزديك به جبهه پايداري انتخابات پيش‌رو در واكنش، اظهاراتش را «صحبت موحش» توصيف كرد، همتي در جريان مناظره دوم خطاب به جليلي گفت: «مگر شما بر ترك اين آقايان سوار نشده و بر سر آنها بوسه نزده‌ايد؟»‌ اشاره‌اي احتمالا به عكسي كه در فضاي مجازي و رسانه‌اي منتشر شده و در آن سعيد جليلي ترك موتوري نشسته كه سردار سعيد قاسمي آن را مي‌راند. نظامي بازنشسته‌اي كه او نيز اخيرا در سخناني درحالي كه مشخصا بناي نقد رفتار انتخاباتي احمدي‌نژاد را داشت اما بيش از آنكه از رييس دولت نهم و دهم بگويد به ‌تندي عليه رييس دولت يازدهم و دوازدهم تاخت و فراتر از حمله به حسن روحاني و البته جواد ظريف، حتي به مرحوم هاشمي‌رفسنجاني و همسر و فرزندان ايشان نيز حمله كرد.