دلهره‌ محض در کوهستان

دیدن بعضی تصاویر که توسط یک عکاس در بهترین زمان ممکن و از بهترین زاویه شکار شده، همان‌قدر دلهره‌آور است که حضور در آن‌جا ترسناک به نظر می‌رسد. نشستن در لبه یک پرتگاه، معلق شدن در هوا وسط یک دره، عبور از میان آتش، حضور در بالای یک کوه مرتفع و ...، اتفاقاتی است که به قول مسئولان برگزاری جشنواره جهانی عکاسی از کوهستان، دیدن عکس‌هایش هم آدرنالین‌خون را به بالاترین حد ممکن می‌رساند و سرعت ضربان قلب را افزایش می‌دهد.  هدف مسابقات عکاسی از کوهستان با نام (CVCEPhoto) که هرساله در اسپانیا برگزار می‌شود، ثبت چنین لحظاتی برای نمایش به افرادی است که امکان حضور در چنین مکان‌هایی را ندارند. این مسابقات که اولین‌بار توسط یک باشگاه کوهنوردی در اسپانیا برگزار ‌شد، هر ساله با استقبال بیشتری از سوی عکاس‌های طبیعت مواجه می شود. به گزارش گاردین و طبق اعلام داوران این‌جشنواره در مسابقه امسال حدود دو هزار عکس که توسط 372 عکاس از ۵۸ کشور گرفته شده، دریافت و عکس‌های برتر که به تازگی اعلام شده در نمایشگاهی در سان‌سباستیان اسپانیا به نمایش گذاشته خواهد شد. در پرونده امروز زندگی‌سلام، 9 مورد از این عکس‌ها را به همراه توضیح کوتاهی که عکاسش در زمان ارسال اثر به جشنواره درباره آن نوشته، خواهید دید.
بالا رفتن از دیوار مرگ این عکس که از دلهره‌آورترین تصاویر شرکت کننده در این جشنواره است، توسط لاچلان گاردینر ماندگار شده است. این عکاس در باره  عکس جالبش نوشته است: «این جا جزیره برونی در استرالیاست. فردی را می بینیم که فقط با یک طناب از او محافظت می‌شود و از تماشای آن‌چه در زیر پاهایش قرار دارد، ترسی در چهره و رفتارهایش دیده نمی‌شود.» زیر آسمان در تاریکی مطلق عکاس برای گرفتن این تصویر، تلاش زیادی کرده و جانش را به خطر انداخته است. او به همراه فردی که تجربه چنین کاری را داشته، به داخل این دره رفته تا این تصویر دلهره‌آور را ثبت کند. دیه گو کابالرو، عکاس این تصویر گفته است: «این جا مثل یک اتاق بزرگ و بسیار تاریک بود که فقط یک دهانه باریک به سمت آسمان داشت». این عکس از کوهستانی در ایتالیا گرفته شده است.   کوهنوردی در یک دره یخی این دره یخی که دیواره‌هایش هر لحظه در حال آب شدن است، محل ایمنی برای صعود به نظر نمی‌رسد. «الکس بوئیس»، این عکس را در کوهستان مردوگلاس در فرانسه گرفته و درباره آن نوشته است: «تلاش یک مرد برای صعود از شکاف عمیقی که در یک دره یخی به دلیل گرم‌شدن هوا ایجاد شده است، بازی با جانش به نظر می‌رسد.»   وسط یک دودکش بزرگ! «مارسین سیپیلوسکی» این عکس شگفت‌انگیز را در کوهستان آدروپاچ گرفته است. این کوهستان در کشور جمهوری‌چک قرار دارد و عکاس درباره آن نوشته: «این‌جا یک کوهستان غیرقابل توصیف است و من شیفته شکل‌های هندسی آن شدم، به خصوص این مورد که شبیه یک دودکش بزرگ است. این‌جا مکانی باورنکردنی پر از قله‌های تیز و لبه‌های عجیب‌و‌غریب است.»   در عمیق‌ترین قسمت دره زیر یک آبشار «خوان مونترو» این عکس خاص را از منطقه جنگلی آستوریاس در اسپانیا گرفته و در توضیح آن، خیلی مختصر و کوتاه نوشته است: «ترسناک‌تر از این‌جا که در عمیق‌ترین قسمت دره زیر یک آبشار است، تا حالا ندیدم و احتمالا، نخواهم دید.»   عبور از دل آتش گرم‌شدن زمین باعث شده تا تعداد آتش‌سوزی‌ها در طبیعت نسبت به گذشته، بیشتر و هر روز خبرهایی در این باره منتشر شود و به گوش مردم جهان برسد. این عکس توسط خوزه آلنده از آتش‌سوزی در یکی از کوهستان‌های اسپانیا گرفته شده و او در همین باره نوشته: «بعد از این  که صدای یک موتورسوار را شنیدم، دوربینم را برای ثبت این لحظه آماده کردم. فقط امیدوار بودم که موتور سوار از دل آتش، سرش را بدزدد وگرنه معلوم نیست چه بلایی سرش می‌آمد.»   استراحت مرگبار بین 2 صخره «خاویر اوربون» این عکس را در پارک‌ملی اسپانیا گرفته است، جایی که به داشتن صخره‌های متعدد و خاص مشهور است. این عکاس در این باره نوشته است: «در این عکس، فردی را می‌بینیم که بدون رعایت نکات ایمنی، بین دو صخره به استراحتی مرگبار مشغول است. او به من می‌گوید هر وقت به این‌جا بیاید، همین کار را انجام می‌دهد و از این کار، لذت می‌برد.»  
معلق‌ماندن بین کوه و زمین و آسمان این عکس توسط «پیوترک دسکا» از کوهستان های ایتالیا گرفته  شده است. عکاس درباره این عکس نوشته: « معلق‌ماندن بین کوه و زمین و آسمان، تجربه ترسناکی است که هر فردی امکان تجربه‌اش را ندارد اما این عکس را همه می‌توانند ببینند و بترسند!»    برخورد کوهنورد  با یخ «این عکس در شب و در دمای 14- درجه سانتی‌گراد گرفته شده است. من با ثبت این تصویر می‌خواستم نشان دهم اگر یک کوهنورد هنگام افتادن در حالی که فقط از یک طناب برای نیفتادن کمک می گیرد، به یخ برخورد کند، چه اتفاقی می‌افتد؟ امیدوارم تصویر گویای همه چیز باشد»، این توضیحات را «راینر ادر» عکاس این تصویر نوشته که از کوهستان‌های اتریش گرفته   است.