2‌نامه ديگر ظريف درباره بدعهدي‌هاي امريكا

وزير خارجه دولت يازدهم اين روزها جانب احتياط را در برخورد با امريكا كنار گذاشته و آنها را به كوتاه‌نظري متهم مي‌كند. محمد جواد ظريف گفته كه طي هفته‌هاي اخير دو نامه هشدار آميز به مسئول سياست خارجي اروپا نوشته و درباره اثر بدعهدي‌ها و سياست‌هاي مخرب امريكا به فدريكا موگريني هشدار داده است.  محمد جواد ظريف كه براي شركت در مجمع اسلو-2017، به نروژ سفر كرده با فدريكا موگريني مسئول سياست خارجي اروپا ملاقات كرد. ظريف پيش از ملاقات با موگريني، در فرودگاه اسلو در جمع خبرنگاران حاضر شد و طرح تحريم‌هاي جديد سنا را نشانگر كوتاه‌نظري آنها و سياست غلط امريكا دانست و گفت كه اين سياست‌هاي غلط « اگر به حدي برسد كه براساس تشخيص هيئت نظارت نياز به واكنش داشته باشد حتماً با واكنش ما مواجه مي‌شود.» سناي امريكا هفته قبل با رأي مثبت 92 سناتور و رأي منفي هفت سناتور به ادامه بررسي طرح موسوم به ادامه بررسي طرح رأي داد كه مي‌تواند تحريم‌هاي جديدي را بر ضد ايران به دليل توسعه موشك‌هاي بالستيك، موارد انتقال اسلحه، ادعا‌هاي مضحك حمايت از گروه‌هاي تروريستي و ادعا‌هاي نقض حقوق بشر وضع كند.  ظريف ديروز با موگريني در اين باره گفت و گو كرد و قرار است با همتايان خود از اندونزي، عمان، اسلواكي، كرواسي و فنلاند نيز گفت و گو كند. ظريف امروز نيز در مجمع اسلو ٢٠١٧ شركت و سخنراني خواهد كرد. وزير خارجه دولت يازدهم مي‌گويد كه در هفته‌هاي اخير دو پيام كتبي براي خانم موگريني «در مورد بدعهدي‌هاي امريكا و تأثيري كه سياست‌هاي مخرب امريكا در اين زمينه ايجاد كرده» ارسال كرده است. ظريف البته گفته «كارشكني‌هاي امريكا بحث جديدي نيست. ما با امريكا ارتباط اقتصادي چنداني به جز موضوع خريد هواپيما نداشتيم كه آن موضوع به‌رغم كارشكني‌هاي امريكا در حوزه‌هاي ديگر به خوبي پيش رفته است.»
او مي‌گويد در مورد بدعهدي‌هاي امريكا در نشست قبلي كميسيون مشترك ايران و 1+5 بحث شده و همچنين «در جلسه آينده كميسيون اين موضوع بحث خواهد شد.» وزير خارجه دولت يازدهم مي‌گويد: «ما در مورد بدعهدي‌هاي امريكا همواره گفت‌وگو كرده‌ايم و همواره اتحاديه اروپا و چين و روسيه كه طرف‌هاي اصلي برجام هستند و همينطور ساير كشورها تأكيد كرده‌اند قصد و عزم آنها اين است كه روابطشان را با ايران صرف‌نظر از بدعهدي‌هاي امريكا با جديت دنبال كنند و آنچه عملياتي و اجرايي براي ماست اين است كه امريكايي‌ها نتوانند در اين روابط ما كارشكني كنند.»
   رايزني در مورد مسائل منطقه در اسلو وزير امور خارجه جمهوري اسلامي معتقد است كوتاه نظري‌هاي امريكا بعد از انتخابات تشديد شده و اگر به حدي برسد كه براساس تشخيص هيئت نظارت نياز به واكنش داشته باشد حتماً با واكنش ما مواجه خواهد بود. وي افزود: تاكنون ما در برابر اقدامات امريكايي‌ها عمل متقابل انجام داده‌ايم و در برابر اضافه شدن افراد به فهرست تحريم‌ها اقدام متقابل كرده‌ايم و امروز ٢٣ فرد و شركت امريكايي در ليست تحريم‌هاي ما به‌عنوان اقدام متقابل قرار دارند و در آينده هم اقدام خواهد شد. ظريف ادامه داد: همانطور كه رئيس مجلس گفتند در مجلس هم اقداماتي براي مقابله با حركت سناي امريكا صورت خواهد گرفت و ما هم اقداماتمان را در وزارت خارجه و شوراي عالي امنيت ملي و هيئت نظارت بر برجام دنبال مي‌كنيم.  ظريف مي‌گويد كه در مجمع اسلو درباره مسائل منطقه‌اي هم رايزني خواهد كرد؛ مسائلي كه به گفته او « در چند هفته اخير با تنش‌هايي كه بين كشورهاي همسايه ايجاد شده» و «ضرورت دارد تلاش‌هاي بين‌المللي در اين زمينه گسترش پيدا كند و منطقه شاهد يك بحران جديد نباشد.» وزير امور خارجه گفته كه قبل از تشكيل دولت جديد «ديدگاه‌هايي كه رئيس‌جمهوري در دولت دوازدهم دارند و مي‌خواهند دنبال كنند منطبق با مواضع اصولي جمهوري اسلامي به عنوان يك كشور صلح‌خواه و ثبات‌خواه است، تشريح مي‌كنيم.»
   نقش عربستان در حوادث تهران منتفي‌نيستسخنگوي وزرات خاجه ارسال پيام تسليت بيش از 80 كشور جهان به دليل حوادث تروريستي تهران را نشان‌دهنده «حساسيت جهاني» به اين حوادث خوانده و احتمال نقش عربستان در اين حوادث را رد نمي‌كند: «قبل از اتفاقات تلخ اخير شاهد اظهارات سخيف از سوي مسئولان سعودي بوديم كه تا حد زيادي شبهه‌برانگيز است. اين موضوع از سوي دستگاه‌هاي ذي‌ربط در حال بررسي است و به هر جمع‌بندي در اين باره رسيده شود كه اين داستان از چه مبدأيي ريشه گرفته است، پيگيري‌هاي لازم را خواهيم داشت.» بهرام قاسمي ديروز در كنفرانس مطبوعاتي هفتگي در وزارت خارجه، بحث‌هايي را كه درباره ايجاد توافق منطقه‌اي ميان كشورهاي منطقه شبيه به توافق ايران با 1+5 را رد كرده و گفته است: « توافق ميان ايران و گروه ۵+۱ مربوط به حوزه خاصي است و مسائل ايران و كشورهاي خليج فارس مسئله ديگري است كه راهكارهاي خاص خود را مي‌طلبد.» وي افزود: «مفهوم برجام منطقه‌اي را نمي‌فهمم و ما تنها يك برجام را مي‌شناسيم و بيان مفاهيمي مانند برجام منطقه‌اي عينيت ندارد.» او درباره ناتوي عربي هم گفت: «اين بحث مانند برجام منطقه‌اي با واقعيات خاورميانه همخواني ندارد. آنچه در نشست‌ها مطرح مي‌شود الزاماً قابل اجرا نيست. بحث ناتوي عربي مورد نظر عربستان كپي‌برداري از ساير جهان است و ميسر نيست. هر سازمان و نهادي بايد بومي و منطبق با شرايط آن منطقه باشد.» وي همچنين در ادامه و درباره سفرش به اسلو عنوان كرد: مجمع اسلو سالانه فرصتي را براي بحث درباره مسائل مهم بين‌المللي به خصوص مسائل امنيتي و مسائل مربوط به صلح‌سازي و جلوگيري از مخاصمات فراهم مي‌كند.  ظريف ادامه داد: در منطقه ما به خصوص در چند هفته اخير با تنش‌هايي كه بين كشورهاي همسايه ايجاد شده ضرورت دارد تلاش‌هاي بين‌المللي در اين زمينه گسترش پيدا كند و منطقه ما شاهد يك بحران جديد نباشد.  ظريف افزود: به همين جهت، حضور من در مراسم افتتاحيه اجلاس اسلو فرصتي را فراهم مي‌كند كه قبل از تشكيل دولت جديد ديدگاه‌هايي كه رئيس‌جمهوري در دولت دوازدهم دارند و منطبق با مواضع اصولي جمهوري اسلامي به عنوان يك كشور صلح‌خواه و ثبات‌خواه است تشريح كنم.  وزير خارجه گفت: همچنين با توجه به اينكه تعداد قابل توجهي از انديشمندان و سياستمداران بين‌المللي در اين اجلاس حضور دارند، فرصتي خواهد بود كه با آنها تبادل نظر كنيم.  ظريف افزود: در اين ديدارها تمركز بر مسائل منطقه‌اي خواهيم داشت كه امروز به شدت نگران‌كننده است و مبارزه منسجم با افراط‌گرايي و تروريسم كه هم منطقه ما را به شدت در مخاطره انداخته و هم جامعه بين‌المللي را تهديد مي‌كند، ضرورت دارد.  وي افزود: 48 ساعتي كه در نروژ خواهيم بود يك فرصت خوبي است كه با تعداد قابل توجهي از وزرا و انديشمندان گفت‌وگو كنيم.