درمان با کدام بیمه؟

 بیمه عمر و بیمه تکمیلی دو بیمه کاملا جدا هستند که هر کدام برای اهداف متفاوتی ارائه می‌شوند. در این مجال به بررسی شباهت ها و تفاوت های این دو می پردازیم تا در انتخاب هر یک با دقت نظر بیشتری عمل کنیم.
بیمه عمر چیست؟
بیمه عمر یک نوع پس انداز و سرمایه‌گذاری برای آینده است. البته به جز دریافت سود و سرمایه‌گذاری، شرکت بیمه در برابر حوادث غیر قابل پیش بینی مثل فوت طبیعی، فوت در اثر حادثه، نقص عضو، از کار افتادگی، بیماری‌های خاص و … شما را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.
بیمه درمان تکمیلی چیست؟
بیمه تکمیلی فقط برای جبران هزینه‌های درمانی شما کاربرد دارد و به هیچ وجه شبیه بیمه عمر نیست. یعنی حتی اگر شما در طول مدت بیمه‌نامه هیچ استفاده‌ای از بیمه تکمیلی خود نکرده باشید، حق بیمه شما از بین می‌رود و باید برای تمدید آن دوباره حق بیمه پرداخت کنید. در واقع داشتن بیمه تکمیلی هیچ سابقه‌ای را برای شما ایجاد نخواهد کرد. بیمه درمان تکمیلی به صورت یک ساله و همچنین به شکل گروهی، خانوادگی و انفرادی ارائه می‌شود.


پوشش‌های درمانی در بیمه عمر
بسیاری از افراد با این که به خرید بیمه تکمیلی و بیمه عمر تمایل دارند اما به دلیل محدودیت‌های مالی نمی‌توانند هر دو بیمه را خریداری کنید. حال بررسی می کنیم آیا می‌توان از بیمه‌های عمر برای پوشش‌های درمانی هم استفاده کرد؟ در بیمه عمر دو پوشش وجود دارد که مرتبط با هزینه‌های درمانی است: پوشش هزینه پزشکی ناشی از حادثه و پوشش امراض خاص.
پوشش هزینه پزشکی ناشی از حادثه در بیمه عمر
این پوشش یکی از پوشش‌های اضافه بیمه عمر است و شما می‌توانید در زمان خرید بیمه عمر آن را به بیمه‌نامه خود اضافه کنید. در این پوشش هزینه‌های درمانی که به علت وقوع حادثه (بدون عمد و دخالت بیمه گذار) ایجاد شده باشد، تا سقف مشخص آن پرداخت خواهد شد. در این بیمه،  پوشش حادثه شامل موارد زیر است:
  غرق شدن
   مسمومیت با گاز، اسید و موارد خورنده
   ابتلا به بیماری‌های ویروسی یا باکتریایی
  آسیب دیدن در زمان دفاع مشروع یا نجات اشخاص و اموال
حوادثی که در اثر سیل، زلزله و آتش فشان اتفاق می‌افتد، در بیشتر شرکت‌های بیمه پوشش داده نمی‌شود اما به تازگی بعضی از شرکت‌ها مثل بیمه سامان، بیمه پاسارگاد و بیمه کارآفرین، در طرح‌های جدید خود، این حوادث را هم به عنوان یک پوشش اضافه در نظر گرفته‌اند و بیمه گذار می‌تواند آن را انتخاب کند.
پوشش هزینه پزشکی ناشی از حادثه، دوره انتظار ندارد و به محض شروع بیمه‌نامه این پوشش هم فعال می‌شود. میزان سقف تعهدات این پوشش در شرکت‌های مختلف را می‌توانید در جدول پایین مشاهده کنید.
پوشش امراض خاص در بیمه عمر
در این پوشش هزینه درمان بیماری‌های خاص پرداخت می‌شود. منظور از بیماری‌های خاص در بیشتر شرکت‌های بیمه، پنج بیماری سکته قلبی، سکته مغزی، جراحی قلب باز، پیوند اعضای اصلی بدن و انواع سرطان است. البته نوع و تعداد بیماری‌های تحت پوشش در برخی شرکت‌های بیمه متفاوت است که در جدول زیر اطلاعات آن را نشان داده‌ایم. همچنین تفاوت شرکت‌های بیمه در تعداد بیماری‌های تحت پوشش، مدت دوره انتظار و محدوده سنی، در جدول زیر مقایسه شده است. شرکت‌های بیمه مقایسه شده در این جدول، پرفروش‌ترین و معتبر‌ترین شرکت‌های بیمه در زمینه بیمه عمر هستند.
پوشش بیمه تکمیلی در بیمه عمر
البته توجه داشته باشید مبالغی که به عنوان سقف پوشش هزینه‌های پزشکی حادثه و سقف امراض خاص ذکر شده، میزان حداکثری این پوشش است و مبلغ دقیق آن کاملا به حق بیمه و سرمایه فوت در بیمه‌نامه شما بستگی دارد. اگر شما بیمه عمر دارید، می‌توانید در جدول بیمه‌نامه عمر خود، میزان این پوشش را مشاهده کنید.
بیمه عمر سامان
طرح امراض خاص جدیدترین طرح بیمه عمر سامان است. بالا بودن سقف پوشش و تعداد بیماری‌ها را می‌توان مزیت بیمه عمر سامان دانست. مثلا به جز بیماری‌های مشترک در سایر شرکت‌های بیمه، پیوند مغز استخوان، سوختگی شدید، تومور خوش خیم مغزی و … هم در بیمه عمر سامان پوشش داده می‌شود.
البته طرح امراض خاص سه طرح مختلف دارد: طرح امراض خاص پایه، طرح امراض خاص آسایش و طرح امراض خاص ممتاز.
بیمه عمر پاسارگاد
بیمه پاسارگاد پرفروش‌ترین شرکت در زمینه بیمه عمر است. در بیمه عمر پاسارگاد، پوشش امراض خاص محدود به همان پنج بیماری اصلی است که در بالا ذکر شد. همچنین در این بیمه پوشش هزینه پزشکی و جراحی و بستری از زمان خرید بیمه‌نامه شروع نمی‌شود و زمانی که مجموع ذخیره ریاضی بیمه‌نامه به بیش از دو میلیون تومان برسد، این پوشش به صورت خودکار فعال خواهد شد.
بیمه عمر ایران
بیمه عمر ایران در قالب چند طرح مثل طرح مان، طرح جامع زندگی و طرح سپاس ارائه می‌شود. طرح سپاس جدیدترین طرح بیمه عمر ایران است که در این طرح سقف بیماری‌های خاص و هزینه پزشکی حادثه نسبت به طرح‌های قبل افزایش پیدا کرده است. همچنین در این طرح پوشش درمان سرطان از چهار بیماری خاص دیگر تفکیک شده است. در این طرح هزینه جراحی و بستری در بیمارستان، فقط در صورتی پرداخت خواهد شد که دلیل آن وقوع حوادث تحت پوشش باشد.
بیمه عمر کارآفرین
بیمه کارآفرین یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌ها در زمینه بیمه عمر است که به تازگی طرح جدید خود را با عنوان طرح عمر اندوخته دار امید ارائه کرده است. در این طرح برخلاف طرح‌های قبلی، هزینه پزشکی، جراحی و بستری ناشی از حادثه پوشش داده می‌شود.  همچنین در طرح جدید بیمه عمر کارآفرین، سقف پوشش امراض خاص و تعداد بیماری‌های تحت پوشش افزایش پیدا کرده است. بیماری‌هایی مثل پارکینسون، آلزایمر، نارسایی حاد کلیوی/دیالیز، ام اس، کما، مننژیت، هپاتیت ب، هپاتیت سی، اچ آی وی و … در این طرح تحت پوشش بیمه کارآفرین قرار گرفته است.
برای هزینه‌های درمانی بیمه عمر بخریم یا بیمه تکمیلی؟
در واقع می‌توان گفت که بیمه عمر جایگزینی برای بیمه درمان تکمیلی نیست و پیشنهاد ما به شما این است که در صورت امکان و برای آسایش خیال خود، تحت پوشش هر دو بیمه قرار بگیرید. اما اگر فقط امکان خرید یکی از این بیمه‌ها را دارید، بیمه عمری مثل بیمه سامان و بیمه کارآفرین را به شما پیشنهاد می‌کنیم آن هم به دلیل کامل بودن پوشش امراض خاص.