مردم در اتوبوس می‌میرند

جنگ زرگری وزارت راه و گمرک مردم در اتوبوس می‌میرند محمد آزاد: پریروز وزیر راه درباره بحث ناوگان فرسوده حمل‌ونقل کشور گفت واردات کرده‌ایم، در گمرک مانده و آماری هم ارائه کرد و گفت باید جواب بدهند که بازتاب خبری پیدا کرد. حالا معاون فنی و امور گمرکی به توضیح مسائلی پرداخته که سرشار از شماره نامه و بند و تبصره و تاریخ است. مسائلی که اولا تحقیق و راستی‌آزمایی آن به دشواری انجام می‌شود و ثانیا اساسا هیچ ربطی به موضوع اصلی ندارد: ازدست‌رفتن خبرنگاران و سربازان ایران که نمونه‌ای از بسیار انسان‌هایی هستند که در ایران در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند.
اظهارات وزیر راه بسیار کوتاه بود و البته نامرتبط و بدون پذیرش هیچ مسئولیتی، یعنی انداختن تقصیر مسائل گردن گمرک که کامیون‌های دست دوم خریداری‌شده را ترخیص نمی‌کند، از همین رو است که مردم در اتوبوس و خودروهای بی‌امنیت ساخت داخل کشته می‌شوند که راه را باز کرد برای توضیحات بی‌پایان گمرکی با هزار ماده و تبصره و ابلاغیه که حتی اگر مشکل اساسی کمبود کامیون هم بود معلوم نیست به چه کار می‌آمد جز دعوای دو نهاد دولتی. از همین رو عمده مطالب ایشان را در مطلب نیاوردیم.
حرف وزیر راه و شهرسازی درخصوص جان‌باختن خبرنگاران و سربازان در اتوبوس این بود که با اشاره به قانون واردات کامیون‌های دست دوم سه سال ساخت، گفت: «امیدوار هستیم که دستگاه‌های مربوطه اجازه دهند ترخیص هزارو 500 کامیونی که یک سال است در گمرک هستند، بیش از این به تأخیر نیفتد و مردم طبق اختیار قانونی که به قانون‌گذار اعطا کرده بتوانند این کامیون‌ها را ترخیص و از آنها استفاده کنند».
حالا معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران جواب داده و گفته در بحث ترخیص کامیون‌های دست دوم اولین مکاتبه‌ای که داشتیم مربوط به مکاتبه وزارت راه و شهرسازی درباره مشخصات کامیون‌های وارداتی، ترکیب، تعداد ناوگان مورد نیاز و ضوابط آنهاست که تبصره ذیل ماده 2 آیین‌نامه اجرائی ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور است.


این مسئله در حالی مطرح می‌شود که دیروز یک کارشناس خودرو به ایسنا گفته بود اتوبوس‌های وارداتی حداقل آنهایی هستند که در اروپا از رده خارج محسوب می‌شوند و با یک‌چهارم قیمت وارداتی به فروش می‌رسند. اما از اظهارات گمرکی و آقای وزیر ظاهرا برمی‌آید که کامیون‌های وارداتی هم دست دوم هستند.
اما مهرداد جمال‌ارونقی با بیان اینکه این بخش‌نامه توسط محمد اسلامی وزیر راه در تاریخ 3 شهریور 98 به گمرک ابلاغ شد، افزود:‌ در این بخش‌نامه تصریحا گفته شده کامیون‌های وارداتی دارای شرایطی باشند که اولین آنها این است که کامیون دارای بیش از سه سال زمان ساخت نباشد و خیال همه را راحت کرد. فقط سه سال.
ارونقی با یادآوری اینکه 10 اسفند 99 آخرین بخش‌نامه درباره کامیون‌های دست دوم اروپایی به گمرک ابلاغ شد، تصریح کرد: در این بخش‌نامه اعلام شده که واردات کامیون‌های دست دوم منوط به وجود خدمات پس از فروش در کشور است. همچنین تأکید شده که کامیون‌ها با نشان تجاری کشورهای اروپایی، ژاپن و کره جنوبی مجوز واردات دارند و تمام نگرانی از منبع واردات کامیون‌ها را از بین برد.
وی تأکید کرد:‌ بنابراین کل فرایند ارزیابی و تشریفات گمرکی حداکثر یک هفته انجام می‌شود و مجوز سایر سازمان‌هاست که ترخیص کامیون‌ها را تسریع می‌کند. بنده صراحتا می‌گویم اگر وزارت راه و شهرسازی با توجه به اختیاراتی که دارد بدون اخذ مجوزهای قانونی، مجوز ترخیص کامیون‌ها را بدهد، گمرک تمام کامیون‌ها را ظرف حداکثر 48 ساعت ترخیص کرده و در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می‌دهد.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک با بیان اینکه هیچ سازمانی در بحث واردات کامیون‌های دست دوم به اندازه گمرک با وزارت راه و شهرسازی همکاری نکرده است، اظهار کرد:‌ هیچ سازمانی پیش‌نویس مصوبه‌ای که اختیار برای وزارت راه بگیرد که تعیین تکلیف‌ کننده ثبت سفارش کالا باشد را به دولت ارائه نداده و فقط گمرک بوده که به دلیل عدم رسوب کالا این کار را انجام داده است.
ارونقی با اشاره به تصور غلط عوام از واردات کامیون‌های دست دوم گفت: می‌گویند کالا در گمرک مانده است؛ کالا در انبار مناطق ویژه، مناطق آزاد یا انبار تحویل‌گیرنده است، متأسفانه عوام گمرک را مقصر می‌دانند و می‌گویند کالای ما در گمرک مانده است. به نظر می‌رسد تلقی وزیر راه و شهرسازی این است که کالا چه به گمرک اظهار شده باشد چه نشده باشد، منظور این بوده که سازمان‌های دیگر در این فرایند تأثیرگذار بوده‌اند. در غیر این صورت باید به صراحت اعلام کند که گمرک مقصر است. در این صورت نیز باید پرسیده شود که گمرک چه مسئولیتی بر عهده داشته که آن را انجام نداده یا چه کارشکنی‌ای در رابطه با واردات کامیون‌های دست دوم مرتکب شده است.
وی ادامه داد و با توضیح راه ورود کامیون‌های دست دوم مشکل عمده دیگر را نیز حل کرد:‌ مورد دیگر ورود این کامیون‌هاست که عمدتا از مرز بازرگان صورت گرفته است. با وجود اینکه گمرک طبق مصوبه صریح هیئت وزیران نمی‌تواند اجازه ادامه مسیر این کامیون‌ها را بدون ثبت سفارش بدهد اما پیشنهاد به وزارت صنعت داده به دلیل رسوب کامیون‌ها در مرزهای غربی کشور اجازه داده شود کامیون‌ها بدون ثبت سفارش ادامه مسیر بدهند و به گمرکات داخلی برسند و آنجا دپو شوند و صاحبان کالا تشریفات قانونی را انجام دهند. این پیشنهاد مورد موافقت وزارت صنعت قرار گرفته و اکثر کامیون‌ها بدون ثبت سفارش وارد گمرکات شده‌اند. آیا مردم از این توضیحات وزیر و گمرک راضی خواهند شد؟ آیا اصلا مسئله تبصره‌های ردوبدل‌شده درمورد کامیون‌های دست دوم وارداتی بود؟