برخی اختلافات اساسی در مذاکرات وین هنوز باقی است

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در جدیدترین اظهارنظر درباره وضعیت مذاکرات در وین به منظور احیای برجام اعلام کرد که هنوز برخی اختلافات اساسی باقی است.
بنا بر گزارش شبکه الجزیره، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در اظهاراتی جدید درباره وضعیت مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران (برجام) موضع‌گیری کرد.
آنتونی بلینکن اعلام کرد که مذاکرات غیرمستقیم آمریکا با ایران در وین باعث شده که برخی موانع (احیای برجام) برداشته شود اما هنوز برخی اختلافات اساسی وجود دارد.
وزیر خارجه دولت بایدن بدون‌ اشاره به مسئولیت آمریکا در نقض تعهدات خود در برجام، دست پیش را گرفته و مدعی شده که «توپ در زمین ایران است».


به ادعای آنتونی بلینکن، ایران است که باید تصمیم بگیرد که آیا آماده بازگشت به تعهدات خود در توافق هسته‌ای (برجام) است یا خیر.
وزیران خارجه آمریکا و فرانسه اخیرا طی کنفرانس خبری مشترک در پاریس، موضع طلبکارانه‌ای درباره توافق هسته‌ای ایران گرفته بودند و مدعی شدند که آنها منتظر تصمیم تهران در زمینه بازگشت به برجام هستند.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در رد اظهارات وزرای خارجه آمریکا و فرانسه اعلام کرد: ایران هیچ وقت برجام را‌ ترک نکرده که بخواهد به آن برگردد، بلکه این آمریکاست که باید تصمیمش را بگیرد و با لغو تحریم‌های غیرقانونی و اجرای موثر تعهدات قطعی خود، به توافق بازگردد.
خوش‌رقصی بایدن
برای رژیم صهیونیستی
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در حضور «روون ریولین»، رئیس رژیم صهیونیستی بار دیگر به تکرار ادعاهای ضدایرانی پرداخت.
بایدن در این دیدار که در دفتر کارش برگزار ‌شد، گفت: ایران هرگز در دوران مسئولیت من به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.
کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.
ایران تأکید می‌کند به‌عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی‌(ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح‌آمیز دارد.
علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا
نکرده‌اند.
به گزارش فارس، سفیر رژیم صهیونیستی در ایالات متحده پس از ملاقات با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید، وی را دوست واقعی تل‌آویو خواند.
بیانیه کاخ سفید
کاخ سفید با صدور بیانیه‌‌ای درخصوص محتوای دیدار «جو بایدن» و «روون ریولین» رئیس‌جمهور آمریکا و رئیس رژیم صهیونیستی در کاخ سفید، بر حمایت قاطعانه واشنگتن از تل‌آویو تأکید کرد.
کاخ سفید در بیانیه‌ای که بر روی وب‌سایت رسمی ‌خود منتشر کرد، درخصوص دیدار بایدن و ریولین نوشت: «رئیس‌جمهور جوزف آر بایدن جونیور با رئیس‌جمهور روون ریولین دیدار کرد تا رئیس‌جمهور ریولین را در حالی که به پایان دوره (ریاست‌جمهوری) خود نزدیک می‌شود، ارج نهد و قدرت پایدار مشارکت ایالات متحده- اسرائیل را نشان دهد».
طبق این بیانیه‌، بایدن در دیدار با همتای صهیونیست خود بر حمایت قاطعانه واشنگتن از رژیم صهیونیستی تأکید کرده است.
کاخ سفید در این‌باره افزود: «رئیس‌جمهور بایدن، حمایت بی‌دریغ خود از امنیت اسرائیل و تعهدش به تعمیق همکاری بین دو کشور در تمامی زمینه‌ها اعلام کرد».
کاخ سفید در ادامه به محور گفت‌وگوهای بایدن و ریولین‌ اشاره کرد  و نوشت: «رهبران (بایدن و ریولین)، درخصوص چالش‌های بسیار زیادی که منطقه با آن رو‌به‌رو است از جمله تهدیدی که ایران به همراه دارد، بحث کردند. رئیس‌جمهور (بایدن) تأکید کرد که در دولت وی، ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد و به رئیس‌جمهور ریولین اطمینان داد که ایالات متحده برای مقابله با فعالیت‌ شرورانه ایران و حمایت این کشور از نائبان ‌تروریست که پیامدهای مخربی برای منطقه دارند، مصمم است».
اروپا: باید برجام را
به مسیر درست برگردانیم!
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی در وب‌سایت دفتر خود نوشت: من به ایران و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) فکر می‌کنم...
ما باید آن را به مسیر قبلی برگردانیم (به مسیر قبل از خروج آمریکا از برجام برگردانیم و این توافق را احیا
کنیم).
همچنین سخنگوی وزارت خارجه فرانسه سه‌شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: فرانسه همراه با شرکای اروپایی خود با هدف دستیابی به توافقی رضایت‌کننده، به‌طور کامل متعهد به این مذاکرات است.
ادعاهای مقامات اروپایی در حالی است که انگلیس، فرانسه و آلمان به هیچ عنوان به تعهدات خود در برجام عمل نکرده‌اند. برجام وقتی به مسیر درست برمی‌گردد که اروپا و آمریکا به تعهدات خود عمل کنند.
بازگشت به برجام،
دستاوردی برای اقتصاد ایران ندارد
موسسه مالیه بین‌المللی در گزارشی اعلام کرد انتخاب ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران، مذاکرات هسته‌ای را از بین نخواهد برد اما آمریکا احتمالا با مشکلاتی در گسترش دامنه این توافق مواجه خواهد شد.
این موسسه در ادامه نوشت: نتیجه احتمالی مذاکرات برجام احتمالا بازگشت به توافق 2015 است که بسیاری از تحریم‌ها را حفظ خواهد کرد و بهبود اقتصادی چندانی نصیب ایران نخواهد کرد.
مسئله نیروگاه بوشهر
تأثیری بر مذاکرات «وین»
ندارد
میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در «وین» در اتریش طی مصاحبه‌ای به خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، با رد گزارش اخیر روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» تصریح کرد که مسائل مربوط به تأمین منابع مالی نیروگاه بوشهر هیچ‌گونه تأثیری در گفت‌وگوهای «وین» برای احیای برجام
ندارد.
چندی پیش روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» به نقل از یک منبع روس مدعی شده بود که اختلافات میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه درخصوص پرداخت هزینه‌های نیروگاه بوشهر احتمالاً بر مذاکرات برجامی وین تأثیر می‌گذارد.
با این حال اولیانوف در این خصوص گفت: «چنین گمانه‌زنی‌هایی مطابق با واقعیت نیست و اگر مشکلی در روابط بین نهادهای اقتصادی ایجاد شود، نمی‌تواند بر روند مذاکرات وین برای احیای برجام
تأثیر بگذارد».
سایر اخبار این روزنامه
5 راهکار فوری و بلند مدت برای حل مشکل اجاره‌بها سرانجام برجام(یادداشت روز) اخبار ویژه مقر موساد در اربیل هدف قرار گرفت 3 افسر موساد به هلاکت رسیدند گسترش مناطق قرمز کرونا از جنوب به مرکز و شمال کشور همایش تکریم جانبازان شیمیایی کشور در حرم مطهر رضوی برگزار شد انتقاد بی‌سابقه همتی از دولت و اصلاح‌طلبان تخریب خانه‌های فلسطینیان این بار در سلوان /حماس: همه گزینه‌ها روی میز است دولت، سوئیسی حرف می‌زند آفریقایی تحویل می‌دهد! آیت‌الله رئیسی: دولت مردمی به بازار ثبات می‌بخشد برخی اختلافات اساسی در مذاکرات وین هنوز باقی است برخی اختلافات اساسی در مذاکرات وین هنوز باقی است روزنامه حامی دولت: به جای عذرخواهی طلب خسته نباشید دارید؟! 5 راهکار فوری و بلند مدت برای حل مشکل اجاره‌بها پیکر مطهر یک شهید گمنام در دانشگاه آزاد «شال» آرام گرفت تحقیق و تفحص از سازمان ملی استاندارد کلید خورد 5 راهکار فوری و بلند مدت برای حل مشکل اجاره‌بها