جذب سرمایه خارجی بهانه‌ای برای واردات شده است

به گزارش صدا و سیما، عباس علی‌آبادی، درباره خرید توربین‌های کلاس F از ایتالیا همزمان با امضای قرارداد مپنا با زیمنس برای انتقال فناوری، افزود: متاسفانه این اتفاق با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی رخ داده و همچنان در حال انجام است.
وی تاکید کرد: انصاف نیست کشور با این همه ظرفیت در صنعت نیروگاهی دست دراز کند و ما نیاز به پول یا جذب سرمایه خارجی در صنعت برق نداریم و با ریال و ارز داخلی می‌توانیم این صنعت را تقویت کنیم.
وی درباره انتقال فناوری به کشور برای ساخت توربین‌های کلاس F گفت: این برنامه در حال اجراست و دو توربین ساخته شده بر اساس قرارداد به نیروگاه بندرعباس ارسال شده است.
مدیرعامل مپنا گفت: اندکی جلوی دعوت از خارجی را کم کنیم و اجازه دهیم با استفاده از منابع داخلی و اقتصاد مقاومتی که شعار اصلی کشور است، پیش برویم.علی‌آبادی افزود: امروز ما در بالاترین سطح فناوری جهان می‌توانیم طرح‌های نیروگاهی اجرا کنیم و در این بخش نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی نیستیم چون توان و استعداد داخلی وجود دارد و فقط باید منابع داخلی را فعال کنیم و به سرمایه‌گذاران داخلی اطمینان دهیم منافع لازم را از محل سرمایه‌گذاری به آنها برمی‌گردانیم.


وی گفت: همه توربین‌های قدیمی را قادریم با استفاده از فناوری داخلی ارتقا دهیم به همین دلیل از مجموع 10 هزار مگاوات نیروگاهی که دولت در دست ساخت دارد و 5 هزار مگاوات آن مربوط به بخش خصوصی است؛ 24 توربین کلاس F باید ساخته و نصب شود تا انتقال تکنولوژی کلاس F به طور 100 درصد انجام شود و در این مسیر هیچ قطعه‌ای نیست که نتوانیم در داخل آن را تولید کنیم.
علی‌آبادی تاکید کرد: حمایت از ساخت داخل، حیاتی است چون در دوره تحریم تجربه تلخی داشتیم، بنابراین باید همه قطعات را بتوانیم در داخل تولید کنیم و از آنجا که یک توربین یک بار ساخته می‌شود و چندین بار قطعات آن تعویض خواهد شد و هر سه سال یک بار باید تغییر کند، هیچ وابستگی نباید به خارج داشته باشیم.