هیچ شواهدی درباره امنیتی بودن انفجار در پارک ملت نیست


علی ربیعی سخنگوی دولت صبح دیروز (سه‌شنبه) در نشست خبری خود که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهارداشت: دولت تمام تلاش خود را برای انتقال مطلوب دولت به دولت منتخب را به کار گرفته است و براساس تفاهم صورت گرفته اعضای هیئت دولت جلسات منظمی با آقای رئیسی رئیس‌جمهور منتخب داشته‌اند و همچنان ادامه دارد و گزارش‌های لازم را ارائه کرده‌اند و دولت خود را مکلف به همکاری همه‌جانبه با رئیس‌جمهور منتخب می‌داند.
ربیعی در ادامه این نشست در رابطه با اظهارات راب مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از پیشرفت در مذاکرات برای آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران، بیان کرد: ما قبلاً و مکرراً اعلام کرده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران به خاطر نیات انسان‌دوستانه آماده تبادل همه زندانیان سیاسی در ازای آزاد کردن همه زندانیان ایرانی در سراسر جهان است که با دستور و خواست آمریکا محبوس شده‌اند.
سخنگوی دولت گفت: مذاکرات در این زمینه در جریان است و در صورت آزادی زندانیان ایرانی و تامین منافع کشورمان و نیز به نتیجه رسیدن مذاکرات، متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.


نیروهای نظامی و دولتی افغانستان
که به ایران آمده بودند را بازگرداندیم
ربیعی در رابطه با حضور طالبان در مرزهای شرقی کشور و تدابیر امنیتی ایران در این مناطق، تصریح کرد: از سال ۹۸ و با شروع فرایند جدید، تغییرات در عرصه سیاسی افغانستان، دستگاه‌های مختلف و مرتبط با محوریت وزارت کشور، ضمن رصد مستمر نسبت به ایجاد آمادگی‌های لازم برای مواجهه با آثار این تحولات اقدام کرده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین در مجموع، با اقدامات صورت گرفته آمادگی‌های لازم در همه دستگاه‌های ذیربط وجود داشته و سناریوهای مختلف متناسب با روند تحولات، مد نظر قرار داشته و در صورت نیاز، اقدام خواهد شد.
سخنگوی دولت افزود: در رابطه با مبادلات تجاری بین دو کشور هم، با توجه به تحولات رخ داده در گمرکات مرزی افغانستان، در حال حاضر گمرک اسلام‌قلعه مقابل دوغارون و ابونصر فراهی مقابل ماهیرود تحت کنترل طالبان درآمده است لذا عملاً تا برقراری شرایط ثبات باید منتظر بمانیم. اما گمرک میلک در حال حاضر فعال است و طبق روال گذشته مبادلات تجاری میان ایران و افغانستان از طریق آن انجام می‌شود.
ربیعی درباره ورود مهاجران غیرقانونی نیز تاکید کرد: برنامه ایران جلوگیری از ورود اتباع غیرمجاز است که با شدت در حال انجام و پیگیری است. در عین حال، تدابیر لازم درخصوص تقویت نیروهای مرزبانی، نظارتی و امنیتی در مرزهای مشترک با افغانستان اتخاذ شده است و آمادگی کامل وجود دارد.
وی ادامه داد: درباره پذیرش احتمالی نیروهای رسمی و دولتی و نظامی افغانستان نیز، تصمیماتی اتخاذ شده است و بخشی از نیروهای ورودی به ایران، با هماهنگی دولت مرکزی افغانستان، بازگردانده شده‌اند.
سخنگوی دولت با بیان اینکه در صورت ورود مهاجران جدید، تلاش می‌شود در جوار محدوده مرزی در داخل، اردوگاه‌ها و امکانات لازم برایشان مهیا گردد، گفت: ولی تاکنون مواجهه با مهاجران جدیدی به خصوص به صورت خانوادگی نبوده‌ایم.
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی در رابطه با علت و عوامل صدای انفجار بامداد جمعه در پارک ملت گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد صدای انفجار شنیده شده، ناشی از ایجاد یک گودال در بخشی از پارک بوده که محموله‌ای از مخلوط بنزین و گازوئیل درون حفره‌ای جاسازی شده بود. تاکنون هم هیچ شواهدی درخصوص امنیتی بودن موضوع، از طرف دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ارائه نشده است.
ربیعی افزود: البته دستگاه‌های ذیربط برای شناسایی اقدام کنندگان، اقدامات لازم را پیگیری می‌کنند. بنابراین طبق گزارش ارائه شده از سوی وزارت کشور، این حادثه به هیچ عنوان شبیه خرابکاری‌های اخیر نیست. با این حال، به محض دریافت اطلاعات جدید، حتماً به افکار عمومی توضیح داده خواهد شد.
۱۶ هزار مگاوات طرح‌های نیروگاه حرارتی
در حال احداث است
وی در پاسخ به سؤالی در رابطه با موضع دولت در برابر اعتراضات مردم به قطعی برق و اعتراضات در اصفهان به خاطر عدم دریافت حق‌آبه، اظهار کرد: با توجه به عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم، در دولت یازدهم ۷۹۲۶ مگاوات و در دولت دوازدهم ۱۲۱۰۱ مگاوات و جمعاً به میزان ۲۰۰۲۷ مگاوات طرح‌های نیروگاهی به بهره‌برداری رسیده است و ۱۶۳۰۹ مگاوات طرح‌های نیروگاه حرارتی در حال احداث است.
ربیعی با بیان اینکه همچنین ۱۷۹۲۵ طرح‌های نیروگاهی در انتظار رفع توقف تامین مالی خارجی قرار دارند، گفت: همچنین یک ابهام درخصوص تکالیف دولت در برنامه ششم توسعه مطرح می‌کنند که قابل ذکر است که طبق بند ت ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است از طریق وزارت نیرو در طول اجرای برنامه نسبت به افزایش توان تولید برق تا ۲۵ هزار مگاوات از طریق سرمایه‌گذاری موسسات عمومی غیردولتی، تعاونی و خصوصی اعم از داخلی و خارجی و یا منافع داخلی شرکت‌های تابعه یا به صورت روش‌های متداول سرمایه‌گذاری از جمله ساخت، بهره‌برداری و تصرف اقدام کند.
وی ادامه داد: در همین راستا طی برنامه ششم توسعه ۱۲۱۲۶ مگاوات طرح‌های نیروگاهی راه‌اندازی شده و ۱۹۶۶ مگاوات طرح‌های نیروگاهی آماده راه‌اندازی تا پایان برنامه ششم است. ۱۶۳۰۹ مگاوات طرح‌های نیروگاهی حرارتی در حال احداث طی برنامه ششم است.