ضرورت وضع قانون برای عدم ترویج خالکوبی

سازگاری قوانین با شرایط اجتماعی، به تعبیری است که وجود قانون در این مواقع، مانع بی‌بند و باری‌های اجتماعی می‌شود که مصداق همین مطلب، عبارت قانون بد، بهتر از بی‌قانونی است. از این نظر، تبعیت آگاهانه شهروندان از قانون، سبب‌ساز و زمینه ظهور و نهادینه شدن توسعه عدالت اجتماعی می‌شود و این مهم، بستر‌سازی و ایجاد ریشه شاخص‌های فرهنگی و تحقق اعاده واقعی حقوق شهروندی را به همراه دارد که همواره عمل به آنها، موجب توسعه حقوق آحاد شهروندان در تمامی ابعاد اجتماعی خواهد بود. بی‌شک وجود قانون، ضمن فراهم‌سازی نظم اجتماعی، سبب هدایتگری جامعه نیز می‌شود. پیشگیری از وقوع جرم، جدی و پراهمیت به شمار می‌رود. قانونگذار باید متناسب با رشد و توسعه اجتماعی، قانون وضع نماید، چون خلأ قانونی جایگاه امن برای بروز و ظهور تخطی‌کنندگان را فراهم می‌آورد. از آنجایی که وجود قانون، ضمانت زیست اجتماعی را تداوم می‌بخشد، در مقابل، بی‌قانونی، افزایش رفتار‌های مجرمانه را به دنبال دارد.
خالکوبی جوانان در سال‌های اخیر به یک معضل اجتماعی مبدل گشته است، طوری که این نوع رفتار‌های متظاهرانه و نمایشی، به کسب هویت اجتماعی کاذب مبدل شده‌است. اکنون این پدیده، علاوه بر اینکه در سال‌های اخیر به مد تبدیل شده، ابزاری برای برقراری ارتباط بین جوانان هم به شمار می‌رود. توجیه فرهنگی در ترویج خالکوبی، مطابق بر چه عقل و منطقی در جامعه شکل گرفته و این پدیده با این سرعت در بین جوانان فراگیر شده‌است؟ نبود قانون در برخورد با عمل خالکوبی در کشور، یکی از معضلات مقابله با این حرکت ضدفرهنگی است.
هر چند عمل خالکوبی، مغایر با اصول اخلاقی و ارزش اجتماعی کشورمان است، اما تا به امروز خالکوب، به عنوان مجرم شناخته نمی‌شود. وجود قانون در این مهم، برای بازدارندگی از انحراف اجتماعی و فراهم‌آوری امنیت روانی جامعه نقش مؤثری دارد. اصلاح و بهبود این عمل، انضباط اجتماعی را برای جامعه به همراه دارد.
عدم وجود قانون در یک موضوع اجتماعی، سبب می‌شود که افراد خاطی، مصمم، رفتار‌های ناهنجار اجتماعی را الگو قرار دهند و با هدف ایجاد رابطه‌های اجتماعی نوگرا، به راحتی به اهداف خودشان دست یابند. در این زمینه بازنگری در قانون و به روزرسانی آن همزمان با فرایند رشد قارچ‌گونه آسیب‌های اجتماعی، می‌تواند راه‌های فرار از قانون را توسط افراد سودجو و منفعت ببندد. در نتیجه این امر، فضیلت اجتماعی با ایجاد انضباط و آگاهی توأم با مسئولیت‌پذیری در بین جوانان و خانواده‌های آنان شکل می‌گیرد. حقوقدان