واکسن، دور از دسترس معلولان

22 تیرماه 1400چهل و یکمین سالروز تأسیس سازمان بهزیستی است؛ سازمانی که توسط دکتر فیاض‌بخش تأسیس شد تا در بطن جامعه زیست بهتر را تعریف کند؛  زندگی بهتر برای اقشاری که نیاز به حمایت بیشتر در جامعه دارند.

بهزیستی، عبارت است از مجموعه‏‌ای هماهنگ از برنامه‌ها و فعالیت‌‏هایی که زیر نظارت یا کمک دولت، برای بهبود زندگی افراد و گروه‏‌های آسیب‏‌پذیر جامعه، انجام می‌‏شود. این تعریفی است که سازمان ملل متحد از بهزیستی ارایه کرده است.

سازمان بهزیستی کشور با ادغام ۱۶ سازمان، نهاد، مؤسسه و انجمن تشکیل شد تا در جهت گسترش خدمات توانبخشی، حمایتی، بازپروری و پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و کمک به تأمین حداقل نیازهای اساسی گروه‌های کم‌درآمد، اقدام کند.



رسیدگی به کودکان بی‌سرپرست، زنان بی‌سرپرست و سرپرست خانوار در کنار مسئولیت سلامت روان جامعه، رسیدگی به معلولین و کودکان کار و خیابان بخشی از 52 مسئولیتی است که از بدو تأسیس برای سازمان بهزیستی تعریف شده است.

به همین مناسبت صبح سه‌شنبه نشست رسانه‌ای به صورت مجازی برگزار شد. وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی در این نشست گفت: «جامعه هدف بهزیستی بر مبنای رسالت سازمان که تولی‌گری سلامت اجتماعی در کشور است، همه مردم و علی‌الخصوص افراد با نیازهای خاص هستند.»

او این روز را به ۵ میلیون خدمت‌گیرنده از سازمان بهزیستی، یک میلیون و ۸۰ هزار خانوار مددجوی دریافت‌کننده مستمری از سازمان، به یک میلیون و ۵۵۰ هزار فرد دارای معلولیتی که در کشور زندگی می‌کنند و حق زندگی مستقل همراه با منزلت اجتماعی در سطح جامعه و درون خانواده دارندَ، به ۵۱ هزار فرد دارای معلولیت، سالمند یا بیماری روانی مزمن که شرایط نگهداری مناسب را در خانواده نداشتند و در مراکز شبانه‌روزی توانبخشی نگهداری می‌شوند، تبریک گفت.

 9 هزار و 500 میلیارد تومان بودجه امسال بهزیستی

قبادی‌دانا درباره حمایت‌های سیستمی از این سازمان گفت: «در سال ۱۳۹۷ در سازمان بهزیستی، بودجه جاری ۲۵۰۰ میلیاردتومان بود که در سال ۹۸، به ۲۸۰۰ میلیاردتومان، در سال ۹۹ به ۳۱۰۰ میلیاردتومان و در سال ۱۴۰۰ به ۹۵۰۰ میلیاردتومان افزایش پیدا کرد یعنی رشد ۲۷۱ درصدی در این شرایط سخت اقتصادی داشته است.

کاهش فقر مطلق با ارایه کمک هزینه‌های نقدی، یکی از حمایت‌های مهم این سازمان است.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: «در ارتباط با تبصره ۱۴ و کاهش فقر مطلق از محل تبصره ۱۴ ( مبالغی که به عنوان مستمری به مددجویان سازمان پرداخت می‌شود و روی کارت بانکی‌شان ماهانه شارژ می‌شود) در سال ۹۷، ۱۷۰۰ میلیاردتومان، در سال ۹۸، ۲۷۶۰ میلیاردتومان و در سال ۹۹، ۳۱۴۰ میلیاردتومان و در سال ۱۴۰۰، ۳۵۰۰ میلیاردتومان مبالغی خواهد بود که به عنوان مستمری جهت کاهش فقر مطلق روی کارت بانکی آنها شارژ خواهد شد که نشان‌دهنده افزایش ۱۰۱ درصدی نسبت به سال ۹۷ است.»

قانون جامع معلولان در سال ۸۳ مصوب شد و در سال ۹۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به تصویب رسید. به گفته قبادی دانا تا سال ۹۷ هیچ بودجه‌ اختصاصی برای قانون تخصیص داده نشد و در برنامه و قانون بودجه سالانه مبلغی در نظر گرفته نشده بود.

افزایش 900 درصدی اعتبارات قانون حمایت از حقوق معلولان

در این سال و بعد از تصویب و ابلاغ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، ۲۰۰ میلیاردتومان در قانون در نظر گرفته شد که  تخصیصی برای آن نداشتیم.

قبادی دانا توضیح داد: «در سال ۹۸، 1100 میلیاردتومان در قانون بودجه در نظر گرفته شده که ۷۷۶ میلیاردتومان آن اختصاص داده شد. در سال ۹۹، 1300 میلیاردتومان و در سال ۱۴۰۰، این مبلغ به 2هزار میلیاردتومان افزایش پیدا کرده است که شاهد افزایش ۹۰۰ درصدی هستیم.»

به گفته او، در مجموع کل بودجه سازمان بهزیستی اعم از قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و مستمری مددجویان و بودجه جاری سازمان بهزیستی، ۲۲۸ درصد طی این سه سال افزایش داشته است که به همت مجلس، دولت و سازمان برنامه‌وبودجه در این عرصه بوده است.

سامانه شفافیت علت اصلی افزایش بودجه سازمان بهزیستی

رئیس سازمان بهزیستی کشور یکی از علت‌های مهم این افزایش بودجه و رشد افزایشی آن‌را با اقداماتی که در سازمان بهزیستی با محوریت شفافیت انجام شده ارتباط می‌دهد: «بیش از ۴۰ سامانه الکترونیکی که در سازمان بهزیستی فعال شده، باعث شده اکثریت فعالیت‌های ما در قالب فعالیت الکترونیکی و از طریق سامانه‌ها صورت گیرد. در سامانه شفافیت تمامی قراردادها و تفاهمنامه‌هایی که در سازمان بهزیستی بین سازمان و هر دستگاه و مجموعه‌ای منعقد می‌شود، روی سامانه قرار می‌گیرد.»

قبادی دانا گفت: «امروز همه مددجویان سازمان بهزیستی می‌توانند وارد سامانه شفافیت شوند و تمام خدماتی که سازمان بهزیستی به نام آنها زده و به آنها اختصاص یافته را مشاهده کنند و نظارت کافی داشته باشند.»

افزایش مستمری خانواده‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی موضوع دیگری بود که قبادی دانا در نشست سه‌شنبه به آن اشاره کرد: «در شرایطی که در سال ۹۲ میزان مستمری خانواده‌ها در حد ۵۳ هزار تا ۱۰۰ هزارتومان بود، امروز این مبلغ به ۳۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است که می‌تواند تأمین‌کننده حداقل‌های نیاز باشد.»

طبق قانون برنامه ششم توسعه ماده ۷۹، مبلغ مستمری باید ۲۰ درصد حداقل دستمزد در هر سال باشد که در سال ۹۲ مبالغ مستمری ۱۲ درصد حداقل حقوق بوده، در سال ۹۷، ۱۴ درصد و در سال ۹۹، ۱۴ درصد حداقل حقوق بوده و در سال ۱۴۰۰ به ۱۹ درصد حداقل حقوق رسیده است.

کاهش ۸۳ درصدی فوتی‌ها و ۹۱ درصدی مبتلایان به کرونا در مراکز نگهداری بهزیستی

رئیس سازمان بهزیستی به خدمات کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر و کرونا در بهزیستی اشاره و بیان کرد: «واکسیناسیون مراکز شبانه‌روزی نگهداری افراد دارای معلولیت و سالمند و بیماران روانی مزمن در سازمان بهزیستی در بیش از هزار مرکز آغاز شد و به عنوان اولویت اول در واکسیناسیون مدنظر قرار گرفت.»

او با اشاره به واکسیناسیون کرونا افزود: «۹۵ هزار دوز واکسن به مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی که مقیم مراکز شبانه‌روزی هستند و همچنین افرادی که از آنها نگهداری می‌کنند، تزریق شده است. به این معنی که توانسته‌ایم ۸۰ درصد برای واکسیناسیون آنها پوشش ایجاد کنیم. این باعث شده که میزان ابتلا و میزان فوت کاهش پیدا کند.»

او در بررسی آماری کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا در مراکز بهزیستی گفت: «طبق آمار ما، مقایسه ابتلا در ۴ ماهه اول امسال با ۴ ماهه اول سال گذشته که هنوز واکسن کرونا را تزریق نکرده بودیم، نشان می‌دهد که میزان فوتی‌ها ۸۳ درصد و میزان ابتلا ۹۱ درصد در زمان مشابه کاهش یافته است.»

قبادی دانا با بیان اینکه دوز دوم هم در حال تزریق است و حدود ۷۰ درصد مددجویان که دوز اول را دریافت کردند دوز دوم را نیز دریافت کردند، افزود: «۵۲۹ نفر تا امروز، در مراکز شبانه‌روزی ما فوت کردند، البته میزان ابتلا حدود ۸۵۰۰ نفر بوده است که بسیاری از آنها بهبودی کامل یافتند.  از ابتدای سال تاکنون، تعداد فوتی‌ها در مراکز بهزیستی ۴۹ نفر بوده است.»

قبادی دانا گفت که نگرانی ما برای عدم تخصیص واکسن ویژه برای معلولان و مددجویان بهزیستی است که در منازل هستند. بارها در این زمینه مکاتبه کردیم اما متأسفانه هنوز سهمیه ویژه‌ای برای آنان اختصاص داده نشده که این درخواست را عاجزانه از دست‌اندرکاران می‌خواهم که این اقدام را صورت دهند.

واگذاری 10 هزار فرزند بی‌سرپرست به فرزندخواندگی

رئیس سازمان بهزیستی در بخش دیگری از این نشست خود با اشاره به فرزندان بدسرپرست و بی‌سرپرست یادآور شد: «۲۷ هزار نفر از این افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور قرار دارند. تأکید ما بر حضور این افراد در خانواده است. در سال‌های اخیر بیش از ۱۰ هزار فرزند بی‌سرپرست به فرزندخواندگی سپرده شده‌‌اند.»

او ادامه داد: «سامانه ملی فرزندخواندگی سال گذشته افتتاح شد و پروسه و فرآیندهای فرزندخواندگی از طریق سامانه انجام می‌شود اما ترجیح ما برای فرزندانی که امکان فرزندخواندگی برای آنها وجود ندارد این است که در خانواده‌های جایگزین یا امین موقت نگهداری شوند که حدود ۱۷ هزار فرزند ما این شرایط را دارند و حدود ۱۰ هزار فرزند دیگر در شیرخوارگاه‌ها و مراکز شبه‌خانواده نگهداری می‌شوند.»

تصادفات جاده‌ای هر سال 2 هزار ضایعه نخاعی دارد

قبادی دانا به افزایش معلولیت بر اثر ضایعه نخاعی اشاره کرد: «هرساله حدود ۲هزار نفر به دلیل تصادفات جاده ای و تروما به افراد دارای معلولیت ضایع نخاعی اضافه می‌شوند.»

او تأکید کرد: «در سال ۹۷ حدود ۲۰ هزار نفر از این افراد را تحت پوشش پرداخت حق پرستاری به خانواده به عنوان نگهداری از این افراد در منزل داشتیم که مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به این افراد بابت حق پرستاری پرداخت می‌شد.»

این مبلغ در سال ۹۸ به ۵۵۴ هزارتومان و در سال ۹۹ به ۶۱۰ هزارتومان افزایش پیدا کرد که به گفته رئیس سازمان بهزیستی از پایان تیرماه به یک میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند و روی کارت بانکی آنها شارژ می‌شود.

حمایت از مراکز شبه‌خانواده، یکی از کارهایی است که سازمان بهزیستی در سال‌های اخیر مورد توجه قرار داده است. قبادی دانا درباره این مراکز عنوان کرد: «کودکانی هستند که در مراکز شبه‌خانواده نگهداری می‌شوند؛ این نگهداری توسط خیرین معتمد صورت می‌گیرد. حدود ۶۰۰ مرکز شبه‌خانواده که خانه‌های کوچکی هستند و ۱۰ الی ۱۵ نفر از این کودکان در آنجا در کنار مددکاران و خیرین نگهداری می‌شوند.»

به گفته قبادی دانا سازمان برای نگهداری این کودکان به مراکز خیریه یارانه پرداخت می‌کند. در سال ۹۷ به ازای هر فرزندی که در مرکز شبه‌خانواده نگهداری می‌شد، مبلغ ۴۲۰ هزارتومان به عنوان یارانه به مرکز پرداخت می‌شد، این رقم در سال ۹۹ به ۶۵۰ هزارتومان افزایش پیدا کرد و در سال ۱۴۰۰ به یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. برای کودکان زیر ۱۲ سال یک میلیون تومان و برای کودکان بالای ۱۲ سال یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان و به کودکان دارای معلولیت که بدسرپرست یا بی‌سرپرست هستند یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درنظر گرفته شده است که از پایان تیرماه این تغییر مبلغ اعمال می‌شود و به صورت الکترونیکی روی کارت بانکی خیریه‌هایی که مجوز لازم را برای نگهداری فرزندان دارند، شارژ می‌شود.