کوه به کوه نرسید قالیباف به محسن رسید

آرمان- مطهره شفیعی: رفت و آمدها در روز سه‌شنبه به دانشگاه آزاد پررنگ‌تر از سایر روزها بود و محمدباقر قالیباف در دانشگاه آزاد و در دفتر نوریان سرپرست این دانشگاه حاضر شد. دیروز محسن هاشمی معاون عمرانی دانشگاه آزاد هم در دفتر نوریان حضور داشت و با قالیباف صحبت کرد.
مواجهه
با انتخاب اعضای شورای پنجم شورای شهر که از طیف اصلاحات هستند، قالیباف شانسی برای ماندن در شهرداری تهران ندارد و باید پس از 12 سال با بهشت خداحافظی کند. بنابراین حضور او در دانشگاه آزاد که طی ماه‌های اخیر دستخوش حواشی زیادی بوده شائبه‌های زیادی را ایجاد می‌کند. به‌ویژه تصاویر قالیباف که خوش‌و‌بش او را با محسن هاشمی نشان می‌دهد که منتخب اول مردم تهران برای حضور در شورای شهر پنجم و در عین حال معاون عمرانی دانشگاه آزاد است. این ملاقات سوالات زیادی در اذهان پدید آورده است. محسن هاشمی شخصیت قدرشناسی است و سعی دارد تا گله‌ها تاثیری در انجام آنچه تکلیف خود می‌داند، ایجاد نکند. به عنوان نمونه پس از انتخاب قالیباف به عنوان شهردار تهران در سال 92 محسن‌هاشمی به همراه او به مجلس آمد. وی به خبرنگاران گفت: «آقای قالیباف زمانی که من مدیرعامل مترو بودم معتقد بود باید در پست‌های بالاتر فعالیت کنم و خواهان این بود که در انتخابات شورای شهر و شهرداری حاضر شوم.» اما قالیباف چنین منشی نداشت و فروردین امسال گفت: «یک روز گفتم شمایی که 13 سال مسئولیت مترو را بر عهده داشتید و ادعا می‌کنید که این کاره هم بودید و حتی 5 سال در دوره مدیریت ما و زیر نظر ما مسئولیت مترو را بر عهده داشتید، حداقل این 5 سال را که زیر نظر ما بودید با آن 8 سال مقایسه کنید و ببینید در آن 8 سال چه کارهایی صورت گرفت و در مقابل، این 5سال پیشرفت چگونه بود؟» دیروز اما محسن هاشمی با روی گشاده پذیرای قالیباف شد. درباره چرایی حضور قالیباف در دانشگاه آزاد چند گمانه را می‌توان مطرح کرد. نخست اینکه هدف او از این حضور دیدار با محسن‌هاشمی بوده است، چرا که فرزند آیت‌ا... هاشمی در زمانی که قالیباف شهردار تهران بود از مدیریت مترو کنار گذاشته شد و شاید اکنون در تلاش برای فراموش شدن این اقدام است. از سوی دیگر هنوز موضوع نشستن محسن‌هاشمی بر صندلی شهردار تهران که 12 سال در اختیار قالیباف بوده، منتفی نشده است. دیدگاه‌های محسن‌هاشمی درباره مسائل شهری چنان با واقعیات پایتخت تطابق دارد که گویی او برای حل معضلات کلانشهر تهران برنامه‌های موثری آماده کرده است. هر چند محسن هاشمی هیچ‌گاه از ارائه پیشنهاداتش برای رفع مشکلات شهرداری دریغ نکرده و همراهی و مشورت برای رسیدن به تهرانی آباد را وظیفه خود می‌دانسته و می‌داند.
کوه‌ها، آدم‌ها


از سوی دیگر میزان آرای محسن هاشمی در انتخابات شورای شهر چنان بود که نشان داد مردم به توانایی‌های او در اداره شهر واقف هستند و از نشستن او بر کرسی شهرداری تهران استقبال می‌کنند و همین موضوع سبب ایجاد این شائبه شده که شاید قالیباف برای صحبت درباره تصمیم محسن‌هاشمی درباره حضورش در شهرداری به دانشگاه آزاد رفته باشد. ضرب المثلی هست که می‌گوید: «کوه به کوه نمی‌رسد ولی آدم به آدم می‌رسد» و این ضرب‌المثل دیروز در مورد محسن هاشمی و قالیباف مصداق یافت. برخی هم این گمانه را مطرح می‌کنند که قالیباف پس از خداحافظی از شهرداری تهران قصد حضور در دانشگاه آزاد را دارد.