پاسخ اسکودا به گزارش «مردودی کانون وکلا در آزمون وکالت با سوال‌های لو رفته؟!»

اگر مستندات به مرجع صالح ارائه شد و ادعاهای چاپ شده در روزنامه‌ها و رسانه‌ها مبنی بر لو رفتن سوالات آزمون وکالت سال 99 کانون‌های وکلا ثابت گردید آیا کانون‌ها حاضرند تعهد بدهند و بپذیرند در آزمون وکالت سال 99 اشتباه صورت گرفته و ضمن عذرخواهی آزمون برگزار شده را ابطال نمایند؟
روز چهارشنبه روزنامه جوان و روزنامه آفتاب یزد - که نشردهنده گزارش روزنامه جوان البته به صورت سوال بود- مطلبی را تحت عنوان «مردودی کانون وکلا در آزمون وکالت با سوال‌های لورفته!؟» منتشر نمودند که با واکنش اسکودا مواجه شده است. در گزارش روزنامه جوان آمده بود:
یکی از اساتید موسسه آزمون وکلا که نمی‌خواهد نامش فاش شود در این باره می‌گوید: «شب قبل از آزمون یکی از دانشجویان موسسه با من و چند استاد دیگر تماس گرفت و سوالاتی را پرسید. این سوالات از دروسی بود که بالاترین ضریب را در آزمون داشت. ما نیز بی‌خبر از ماجرا، به سوالات این دانشجو پاسخ دادیم و تصورش را نمی‌کردیم که بعد از برگزاری آزمون، عین همان سوالات را در آزمون وکالت ببینیم!»
او ادامه می‌دهد: «روز آزمون دیدیم که همان سوالات و عینا با گزینه‌هایی که دانشجو از ما پرسیده بود در آزمون آمده! انگار که شب گذشته این دانشجو، سوالات را از برگه آزمون برای ما می‌خوانده است. به طور حتم این مسئله اتفاقی نبوده و نیست. متاسفانه سوالات به هر طریقی در اختیار برخی از شرکت‌کنندگان قرار گرفته است.»


این استاد حقوق درباره این سوال که آیا میزان سوالات به قدری بود که در موفقیت شخص تاثیر داشته باشد؟ پاسخ می‌دهد: «این دانشجو، سوالات سه درس اصلی با ضریب دو و سه را در دست داشت و به دنبال پاسخ آن‌ها بود، بنابراین احتمال موفقیت او در آزمون بسیار زیاد است. شاید این فرد، سوالات دروس دیگر را نیز داشته و برای پاسخ آن‌ها به سراغ اساتید دیگری رفته است. در این صورت درصد قبولی او بسیار بالاتر خواهد رفت.»
او درباره اینکه چه کسی ممکن است سوالات را لو داده باشد، اظهار می‌دارد: «به طور حتم این مسئله را با پیگیری‌های قانونی می‌توان فهمید، اما در حال حاضر آن طور که من می‌دانم، سوالات آزمون را اساتیدی که معرفی شده از سوی کانون وکلا هستند، طراحی می‌کنند و سازمان سنجش صرفا کارهای اجرایی برای برگزار کردن این آزمون را برعهده دارد و در طرح سوالات و محتوای آزمون هیچ دخالتی ندارد. به علاوه این که اساتید زیادی اذعان کرده‌اند که طراح سوال بوده‌اند و قرنطینه نشده‌اند، و متقابلا سازمان سنجش سوالات را در قرنطینه چاپ می‌کند و افراد درگیر چاپ سوال (و نه طراح سوال) را تا برگزاری آزمون در قرنطینه نگه می‌دارد. بنابراین به نظر من اساتید هستند که از سوی کانون وکلا معرفی شده و سوالات را طراحی کرده‌اند باید در این زمینه پاسخگو باشند.»
این وکیل در ادامه به شک و گمان لو رفتن سوالات در سال‌های پیشین نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «چند سال پیش بود که با یک موسسه آموزشی، همکاری می‌کردم. یکی از اساتید که در مبحث نکته و تست کار می‌کرد، تمام بیست سوال آیین دادرسی مدنی آزمون کانون را در کلاس و در قالب تست با دانشجویان کار کرده بود، در نتیجه آن دانشجویی که در کلاس نکته و تست موسسه ثبت نام کرده بود، می‌توانست در درس آیین دادرسی مدنی تا ۹۰ و حتی ۱۰۰ درصد از تست‌ها را پاسخ صحیح بدهد. برای ما عجیب بود که چطور یک استاد می‌تواند تمامی سوالات را از پیش از آزمون حدس بزند و با دانشجویان تمرین کند. موارد دیگری نیز دیده شده که لازمه حل این مسئله، افزایش نظارت‌ها بر مخفی ماندن سوالات است.»
>اطلاعیه اسکودا
حال روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در فضای مجازی اطلاعیه‌ای را در این خصوص صادر نموده است. از لحاظ حرفه‌ای می‌بایست این اطلاعیه که همان پاسخ گزارش چاپ شده در روزنامه‌های جوان و آفتاب یزد بود اختیار روزنامه جوان به عنوان منبع اصلی گزارش قرار می‌گرفت ولی به احترام داوطلبان آزمون وکالت و مخاطبان فرهیخته ضمن تشکر از مسئولان اتحادیه عین اطلاعیه به شرح ذیل به همراه پرسش‌های آفتاب یزد می‌آید:
در چند روز گذشته شاهد هجمه‌های بی‌اساس و صدالبته هدف‌دار علیه اسکودا مبنی بر ادعای نبود سلامت در برگزاری آزمون جذب کارآموز وکالت دادگستری هستیم.
لازم می‌داند درجهت روشن‌شدن افکار عمومی، به‌ویژه شرکت‌کنندگان ارجمند این آزمون، نکاتی چند را اگرچه به‌اختصار به اطلاع برساند:
۱. برابر قرارداد منعقده بین اسکودا (به نمایندگی از کانون‌ها) در جایگاه کارفرما و سازمان سنجش (شاخه رسمی و قانونی برگزاری آزمون‌های سراسری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) به‌عنوان کارگزار، تمامی اقدامات لازم از قبیل نظارت، انتخاب سوال‌ها، انجام قرنطینه، نحوه برگزاری، زمان برگزاری، مکان برگزاری، حمل بسته‌های لاک‌ومهرشده سوال‌ها به محل برگزاری، انتخاب ناظران، توزیع و نظارت بر چگونگی برگزاری، جمع‌آوری سوال‌های هر حوزه، تهیه و تنظیم صورت‌جلسه برگزاری و بازگرداندن بسته‌های لاک‌و‌مهرشده سوال‌ها به محل سازمان سنجش آموزش کشور و‌ تحویل آن‌ها و ... تا اعلام‌ نتایج به اسکودا در چارچوب قرارداد یادشده، همه‌وهمه به‌وسیله سازمان سنجش آموزش کشور و با حضور و نظارت تامه حراست و رعایت استانداردهای معمولِ سازمان سنجش صورت می‌گیرد و کانون‌های وکلای دادگستری و اسکودا، به نمایندگی از کانون‌ها، نقشی در انجام این فرآیند زمان‌بَر، حساس و پرمسئولیت نداشته و ندارند، تنها به‌گونه‌ای تشریفاتی نماینده‌ای را رسماً به نماینده تام‌الاختیار سازمان در حوزه هر کانون معرفی می‌کنند تا در صورت نیاز، آن‌هم در حاشیه با سازمان سنجش همکاری کند ـ‌تا جایی که هیات‌مدیره کانون‌ها بعضاً ضرورتی به حضور در حوزه‌های برگزاری آزمون احساس نمی‌کنند.
۲. آزمون ۱۳۹۹ چنان‌که افتاده است و دانیم، چنین فرآیندی را در قالبِ بند ۱ و به روال همیشگی طی کرده است، با این توضیح:
ازآنجاکه‌ زمان برگزاری آزمون باتوجه‌به شرایط کرونایی تغییر پیدا کرده است، سازمان در هر نوبت برای پرهیز از هرگونه شبهه‌ای ناچار به طرح دوباره سوال است، که در آزمون سال ۱۳۹۹ نیز این گونه عمل شد و این مهم درباره همه آزمون‌های سراسری رعایت می‌شود.
۳. سلامت این آزمون توسط مسئولان و دفتر حراست سازمان سنجش تایید شده است.
۴. شایعه‌های مسبوقِ به سابقه از چند سال پیش تاکنون در راستای تضعیف و ای‌بسا تخریب نهاد دیرپا و خدمتگزارِ کانون وکلای دادگستری توسط فرصت‌طلبانی منتشر شده و می‌شود که بارها در این آزمون ناکام‌‌ مانده و توانایی علمی برای کسب موفقیت در آن را نداشته‌اند.
۵. اسکودا حق قانونی و اخلاقی خود می‌داند که به نمایندگی از کانون‌های بیست‌وشش‌گانه کشور، تعقیب کیفری شایعه‌پراکنان و عوامل پشت پرده آنان را ازطریق مراجع صاحب صلاحیت قضایی برای خود محفوظ دارد و در راستای صیانت از جایگاه حرفه شریف وکالت، شان و منزلت وکیل و از همه مهم‌تر پایان‌دادن به حرکت‌هایی ایذایی از این دست و به‌تبع آن جلوگیری از ادامه ایجاد اخلال در اذهان عمومی از دیدگاه حقوق عمومی اقدام کند.
>توضیح آفتاب یزد
آفتاب یزد: از اینکه پس از گذشت بیش از 3 روز از چاپ گزارش، اطلاعیه فوق صادر شده تشکر می‌گردد! از روز سه‌شنبه تاکنون متاسفانه برخی به اصطلاح وکیل، بدون اینکه متن گزارش را مطالعه نموده باشند به جای پاسخگویی به گزارش و رفع ابهام و یا پاسخگو نمودن مسئولان کانون‌ها، مانند گذشته با ادبیات خاص خود که گاهی دون شان یک وکیل است. هجمه‌های خود را علیه دیگر نهاد موفق وکالت (مرکز وکلای قوه قضائیه) و رسانه‌ها بردند بدون اینکه در گزارش چاپ شده اشاره‌ای به این نهاد موفق در ارائه خدمات حقوقی در سراسر کشور شده باشد. لذا به این افراد توصیه می‌شود که گزارش را بخوانند و بعد اظهارنظر نمایند و سعی کنند در ادبیاتی که به کار می‌برند رعایت شان حرفه وکالت و همکاران خود اعم از کانون و مرکز را بنمایند. زیرا این ادبیات در حافظه مخاطبان به ویژه جامعه شریف حقوقی خواهد ماند و مردم عادی رفتار این افراد را به سایر وکلا و جامعه محترم حقوقی تسری می‌دهند.
چنانچه کانون‌های محترم و وکلایی که علاقه‌مند می‌باشند در هر موضوعی با ادبیات خاص خود اظهارنظر نمایند ابتدا به این پرسش‌ها پاسخ دهند؟
1- اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری اعلام نموده‌ در پروسه برگزاری آزمون وکالت سال 99 کارفرما بوده است حال سوال اینجاست طراح سوالات آزمون را چه نهادی به سازمان سنجش و آموزش کشور معرفی کرده است؟
2- برای هر درس چند طراح سوال به سازمان سنجش معرفی شده است (طراح نهایی سوالات هر درس چند نفر بوده‌اند)؟
3- طراحان محترم پس از طرح سوال آیا تا روز آزمون قرنطینه شده‌اند؟
4- سوالات چاپ شده و توزیع شده برای آزمون 20 فروردین 1400 که در روز 19 فروردین اعلام گردید آزمون لغو شده (بالغ بر 80 هزار دفترچه چاپ شده) آیا از حوزه‌های امتحانی سراسر کشور جمع‌آوری شده است؟ پس از جمع‌آوری کجا نگهداری گردیده است؟
5-آیا سوالات آزمون 25 تیرماه 99 همان سوالات 20 فروردین 1400 است. اگر مجدد دفترچه چاپ شده دفترچه آزمون 20 فروردین ماه کجاست؟ و چرا جهت مطالعه در دسترس داوطلبان قرار نگرفته است؟ ضمن آنکه نیک است اجازه داده شود خبرنگاران از مخزن نگهداری سوالات آزمون تعلیق شده 20 فروردین 1400 بازدید به عمل آورند.
>خلاصه:
اگر مستندات از سوی منبع اصلی گزارش به مرجع صالح ارائه شد و ادعاهای چاپ شده
در روزنامه‌ها و رسانه‌ها مبنی بر لو رفتن سوالات آزمون وکالت سال 99 کانون‌های وکلا ثابت گردید آیا کانون‌ها حاضرند در برابر پرسش مطرح شده تعهد بدهند و بپذیرند در آزمون وکالت سال 99 اشتباه صورت گرفته و ضمن عذرخواهی آزمون برگزار شده را
ابطال نمایند؟
در پایان به اندک افرادی که در فضای مجازی نقش تخریبگر را بازی می‌کنند توصیه می‌شود ابتدا به این پرسش‌ها پاسخ یا مسئولان کانون‌ها را وادار به پاسخگویی نمایند سپس هرچه خواستند با ادبیات خاص خود دیگران را تخریب نمایند. هرچند مطلع هستیم ادبیات این افراد مورد اعتراض وکلا و حقوقدانان فرهیخته
واقع شده است.